Jag har nu läst samtliga inlägg i denna diskussion samt kommentarerna till Joakims bild på den kissande Spindelmannen från 2013. Det är ganska fascinerande – och skrämmande – att ta del av vissa inlägg. Det är ju tämligen enkelt att konstatera att om en persons subjektiva upplevelse av obehag/äckel/ilska/oro/etc. inför en viss företeelse – i detta fall gatufotografi – skulle vara riktmärket för vad som är tillåtet eller inte, så skulle, som tidigare påpekats, all fotografi i det offentliga rummet vara otillåten. Likaså är kravet på att alltid fråga om lov innan man fotograferar någon "på stan" orimligt. Nedan följer fyra gatufoton jag tagit. Jag smygfotar inte utan använder kameran fullt synligt.
Visa bilaga 163539
Uppsala 2018. Jag såg dessa unga damer närma sig; höjde kameran och tog en bild precis innan de passerade mig. "Vad gör du? Man frågar om lov innan man fotar folk" sa damen till vänster. "Jo, men ni såg så coola ut och hade jag frågat hade det inte blivit samma sak" svarade jag. Sen fortsatte de åt sitt håll och jag åt mitt.
Visa bilaga 163540
Stockholm 2017. Denna dam var vad Bruce Gilden skulle kalla för en "character". Jag stannade till och tog en bild. Hon sa ingenting så jag nickade bara och gick vidare.
Visa bilaga 163541
New York 2017. Här är en "barnbild" jag tog i Williamsburg (se vidare
Satmar Williamsburg). Intressant kan i detta sammanhang vara att jag försökte tala med några av de personer jag plåtade (dock inte dem på bilden), men ingen var intresserad eller ens svarade på tilltal.
Visa bilaga 163542
Reykjavik 2019. Den avslutande bilden är inte ett "äkta" gatufoto utan ett gatuporträtt (se vidare
Portraits). Jag stötte på denna unga dam (16 år) med sin Pentax K1000 hängande runt halsen och frågade om jag fick ta några bilder. Det var ok. Vi samtalade om foto en stund innan jag tog en serie om tre-fyra bilder.
Apropå frågan om skyddade identiteter och gatufoto. Vid två tillfällen har personer kommit fram till mig och frågat varför jag fotograferar och om de kommit med på bild. De sade sig ha skyddade identiteter och var oroliga att bilderna skulle "hamna på Internet". Båda gångerna var det inte svårt för mig att radera bilderna för att stilla deras oro. En annan gång fotade jag en situation med en man som centralmotiv. Han såg att jag plåtat honom och verkade bli illa berörd. Därför gick jag fram och frågade om han tagit illa vid sig. Det visade att han var flykting utan uppehållstillstånd och var orolig att ett fotografi "på Internet" skulle medföra problem för honom. Ett enkelt val att radera bilden.
För övrigt har jag alltid visitkort med kontaktuppgifter och adress till min hemsida att överlämna om någon undrar vad jag sysslar med. Vid ett tillfälle fotade jag en situation med ett litet barn (ca 2–3 år). Pappan som sett detta följde efter mig och krävde (helt icke-aggressivt) att jag skulle radera bilden och att jag inte fick fotografera hans barn utan hans tillstånd. Jag förklarade att jag inte kunde radera bilden eftersom jag vid tillfället använde min Nikon F2. Jag förklarade att i Sverige (han var inte inföding) var det fullt lagligt att fotografera i det offentliga rummet, även om det "innehöll" barn. Vidare berättade jag vad jag sysslade med, gav honom ett visitkort, bad honom besöka min hemsida, och sa att han var välkommen att kontakta mig framöver om han så önskade. Vi skildes åt som vänner.
För den som anser att gatufotografen alltid måste fråga om lov innan man plåtar dem rekommenderas ett 4 minuter långt Youtube-klipp med
Bruce Gilden in New York! Just sayin´.
Avslutningsvis tycker jag att det är intressant att de som (2013) blev så upprörda över Joakims foto att de ansåg sig berättigade att ta till våld mot fotografen, helt oreflekterat förutsatte att de själva skulle gå vinnande ur en sådan konfrontation.
/ FiCa1
Sawant Photography