Liax
Aktiv medlem
oee skrev:
Angående hur viktig en journalisutbildning är för att bli bra på att skriva så tycker ändå jag att en utbildning är relevant. Jag har snart spenderat ett år på JMK i Stockholm och måste säga att jag lärt mig oerhört mycket grejer, trots att jag innan utbildningen jobbat som frilansskribent i runt två år.
Jag vill verkligen inte krossa dina illussioner Ola, men att skaffa sig en akademisk journalistutbildning är något av det mest onödiga du kan göra i nuläget.
Precis som du hade jag frilansat en hel del innan mina studier, och precis som du tyckte jag det var fantastiskt roligt att jag trots det fick lära mig en massa nya saker.
Men efter min utbildning har jag krasst kunnat konstatera att utbildningen väger ganska lätt. På de flesta arbetsplatser jag varit på har de med korta utbildningar från folkhögskolorna dominerat totalt.
När jag söker jobb rycker arbetsgivarna mer eller mindre på axlarna när jag presenterar mina studiemeriter.
Att jag läst intervjuteknik, journalistikens grunder, journalistrollen, journalistens arbetsmetoder, berättande journalistik, rättsjournalistik, förvaltningsjournalistik, webbjournalistik, webbproduktion, Radio-, TV, och videoproduktion, bild och form, samhällskunskap, mediekommunikationsvetenskap, och så vidare i all oändlighet spelar ingen som helst roll.
Jag har funderat på varför det är så och kommit fram till flera anledningar.
För det första behöver man inte plugga i tre år för att lära sig skriva för en tidning (jobba på radio eller TV). Man blir helt enkelt överkvalificerad för uppgiften. Då är det bättre att ha en annan utbildning än en journalistutbildning eller en bred arbetsbakgrund.
För det andra så tror folk knappast på dig när du berättar vad du kan, det är precis som om det är för bra för att vara sant när du på allvar säger att du både kan göra TV/film, radio, webb och tidning. Så trots dina kursintyg så litar dom inte på dig utan du måste bevisa dig själv gång på gång.
För det tredje kräver jag som akademiker ett par tusen mer i lön än de med folkhögskoleutbildning.
Något som leder in på det fjärde; ofta går ekonomi före kvalité och kunnande i dagens läge.
Och slutligen är kontakter viktigare än all utbildning i världen.
Jag rekommenderar STARKT alla unga som funderar på akademisk utbildning att tänka till två gånger. Försök så långt som möjligt att finna andra vägar till jobb. Hoppa bara på en utbildning om du mer eller mindre är 100 procent säker på att den leder till jobb.
Så här får du jobb enligt fler seriösa studier som gjorts: Mellan 65-75 procent beror på kontakter, resten är ren tur. Och tur kan du ha utan utbildnig.
Att utbildning lönar sig är en av vår tids största politiska myter och lögner. Det är min krassa och cyniska syn på verkligheten.
Joakim - med 250 000 kr i studieskuld.
Senast ändrad: