Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotograf och skribent

Produkter
(logga in för att koppla)
oee skrev:

Angående hur viktig en journalisutbildning är för att bli bra på att skriva så tycker ändå jag att en utbildning är relevant. Jag har snart spenderat ett år på JMK i Stockholm och måste säga att jag lärt mig oerhört mycket grejer, trots att jag innan utbildningen jobbat som frilansskribent i runt två år.

Jag vill verkligen inte krossa dina illussioner Ola, men att skaffa sig en akademisk journalistutbildning är något av det mest onödiga du kan göra i nuläget.

Precis som du hade jag frilansat en hel del innan mina studier, och precis som du tyckte jag det var fantastiskt roligt att jag trots det fick lära mig en massa nya saker.

Men efter min utbildning har jag krasst kunnat konstatera att utbildningen väger ganska lätt. På de flesta arbetsplatser jag varit på har de med korta utbildningar från folkhögskolorna dominerat totalt.

När jag söker jobb rycker arbetsgivarna mer eller mindre på axlarna när jag presenterar mina studiemeriter.

Att jag läst intervjuteknik, journalistikens grunder, journalistrollen, journalistens arbetsmetoder, berättande journalistik, rättsjournalistik, förvaltningsjournalistik, webbjournalistik, webbproduktion, Radio-, TV, och videoproduktion, bild och form, samhällskunskap, mediekommunikationsvetenskap, och så vidare i all oändlighet spelar ingen som helst roll.

Jag har funderat på varför det är så och kommit fram till flera anledningar.

För det första behöver man inte plugga i tre år för att lära sig skriva för en tidning (jobba på radio eller TV). Man blir helt enkelt överkvalificerad för uppgiften. Då är det bättre att ha en annan utbildning än en journalistutbildning eller en bred arbetsbakgrund.

För det andra så tror folk knappast på dig när du berättar vad du kan, det är precis som om det är för bra för att vara sant när du på allvar säger att du både kan göra TV/film, radio, webb och tidning. Så trots dina kursintyg så litar dom inte på dig utan du måste bevisa dig själv gång på gång.

För det tredje kräver jag som akademiker ett par tusen mer i lön än de med folkhögskoleutbildning.

Något som leder in på det fjärde; ofta går ekonomi före kvalité och kunnande i dagens läge.

Och slutligen är kontakter viktigare än all utbildning i världen.

Jag rekommenderar STARKT alla unga som funderar på akademisk utbildning att tänka till två gånger. Försök så långt som möjligt att finna andra vägar till jobb. Hoppa bara på en utbildning om du mer eller mindre är 100 procent säker på att den leder till jobb.

Så här får du jobb enligt fler seriösa studier som gjorts: Mellan 65-75 procent beror på kontakter, resten är ren tur. Och tur kan du ha utan utbildnig.

Att utbildning lönar sig är en av vår tids största politiska myter och lögner. Det är min krassa och cyniska syn på verkligheten.

Joakim - med 250 000 kr i studieskuld.

Senast ändrad:
Joakmin, min bild av verkligheten är ganska omvänd. Att kunna säga att man pluggar på JMK, eller fd. journalishögskolan, har hjälpt mig mer än en gång. Ofta är det så att potentiella arbetsgivare pluggat där tidigare eller att man kan referera till diverse lärare man haft som känner folk både här och där. Min utbildning ger mig inte bara utbildning utan även en hel hög kontakter.
Jag är helnöjd med min utbildning, men man kan säkert lära sig minst lika bra saker på många folkhögskolor. Man kan säkert också lära sig det mesta på egen hand, praktiskt arbete ger ju självklart också oerhört mycket. Men om jag skulle välja om mina val idag skulle jag välja precis samma val.
Men precis som du säger så är en journalistutbildning i sig inte allt. En mer ämnesspecefik utbildning också är inte helt fel. Att ge sig på en treårig journalistutbildning enbart tror jag inte är helt rätt väg att gå, men att plocka en examen i ett ämne och sedan läsa journalistik också tror jag är en utmärkt kombination.

oee skrev:
Joakmin, min bild av verkligheten är ganska omvänd. Att kunna säga att man pluggar på JMK, eller fd. journalishögskolan, har hjälpt mig mer än en gång. Ofta är det så att potentiella arbetsgivare pluggat där tidigare eller att man kan referera till diverse lärare man haft som känner folk både här och där. Min utbildning ger mig inte bara utbildning utan även en hel hög kontakter.
Jag är helnöjd med min utbildning, men man kan säkert lära sig minst lika bra saker på många folkhögskolor. Man kan säkert också lära sig det mesta på egen hand, praktiskt arbete ger ju självklart också oerhört mycket. Men om jag skulle välja om mina val idag skulle jag välja precis samma val.
Men precis som du säger så är en journalistutbildning i sig inte allt. En mer ämnesspecefik utbildning också är inte helt fel. Att ge sig på en treårig journalistutbildning enbart tror jag inte är helt rätt väg att gå, men att plocka en examen i ett ämne och sedan läsa journalistik också tror jag är en utmärkt kombination.

Jag är glad över att du har andra erfarenheter än de jag beskriver Ola. Och jag önskar dig all lycka och framgång med dina livsval. Kanske kommer vi att mötas någon gång där ute i mediasverige! :)

/Joakim

Det finns många olika varianter på arbetsflöde samt erfaranheter, det är ju intressant att ta del av. Jag är intresserad av om detta även reflekteras i betalningen, speciellt om ni använder er av foto- eller skribentbakgrund. Hur tar ni betalt? Per tecken och bilder eller per nerlagt tid? I det första fallet, är intervjutid extra till priset? Skiljer sig nivåerna? De flesta av oss känner till riktlinjerna för bilder (BLF) men i foto+skribent sammanhang är det inte lika tydligt.

growingart.se skrev:
Vad är er känsla, är det fotografer som börjar skriva eller skribenter som börjar fotografera?

Gissar att fler skrivande/pratande journalister utbildas per år än bildjournalister/fotografer, så förmodligen är det skribenter som börjar fotografera som är vanligast.
Oavsett vilken kategori man tillhör, så tror jag att man lyckas bäst om man har viljan och intresset för att lära sig hantera penna respektive kamera.

Men jag instämmer helt i inlägget av Bertil Lindgren om bildens status och mediokra bilder av skribenter etcetera.

Kijana
amatörfotograf som sedan några år jobbar som journalist

Om vi tillfälligt går in på ett sidospår från diskussionen, vilka tidningar tycker ni bemödar sig vad gäller bilder? Östgöta Correspondenten är ju en.

growingart.se skrev:
Om vi tillfälligt går in på ett sidospår från diskussionen, vilka tidningar tycker ni bemödar sig vad gäller bilder? Östgöta Correspondenten är ju en.

Smålandsposten i Växjö är en annan, och sen har vi också Västerbottens-Kuriren i Skellefteå.

Liax skrev:
.....men att skaffa sig en akademisk journalistutbildning är något av det mest onödiga du kan göra i nuläget.
Har du några bra och goda tips på möjligheter för att slå sig in på en marknad som skrivande utan journalistutbildning? Eller frågar jag om yrkeshemligheter nu?;)

Jag har bl.a utbildning inom information, mediekommunikation och marknadsföring samt referenser som fotograf, men här räcker det alltså inte alls. Vad skulle du råda mig att göra eller att komplettera upp tidigare utbildning med om jag vill arbeta som skrivande?

Utan att veta ett dugg hur du skriver, Lotta, så är en utbildning i journalistiskt skrivande en god grund.

Precis som Liax varit inne på så känns en akademisk examen inom journalistik ganska overkill. Visst är det bra i viss mån att ha skriftligt på att du vet hur en kommun eller samhälle i stort fungerar, men studiepoängen gör ingen skillnad sen i arbetet. Svårt att förklara hur jag menar, men med akademiska poäng i bagaget har man inget försprång när jobbet börjar. Både folkhögskolejournalisten och akademikern står på noll när jobben delas ut. God allmänbildning eller fackkunskaper inom något ämne är bättre än journalistikexamen.

Jag gick på en folkhögskola och upplevde det mer som att jag jobbade med att fila på den journalistiska "talangen" jag hade inombords när det gällde språk och samhällskunskap än att plugga nyttig kunskap.

Till den ledare vi hade först för journalistutbildningen var det någon tidningsmänniska som sa att folkhögskoleelever är bättre på det praktiska hantverket jämfört med högskolestudenter och man kan sätta in dem direkt i jobb.

Om man nu vill rådfråga ett förbund eller förening när det gäller text och bild, vilken ligger närmast? Eller får man ha ett ben på var sida (om floden Styx)?

lottawe skrev:
Har du några bra och goda tips på möjligheter för att slå sig in på en marknad som skrivande utan journalistutbildning? Eller frågar jag om yrkeshemligheter nu?;)

Jag har bl.a utbildning inom information, mediekommunikation och marknadsföring samt referenser som fotograf, men här räcker det alltså inte alls. Vad skulle du råda mig att göra eller att komplettera upp tidigare utbildning med om jag vill arbeta som skrivande?

Om jag får gissa så är detta en grund som man får utgå från, och sedan jobba med sina och nya kontakter. Jag antar dock att det går långsamt (gör så för mig) men har man fått hjulet att snurra så är det svårt att få det att stanna plötsligt (vilket å andra sidan kan betyda att med för mycket fart så blir man mer än utbränd. :) Hittar man sin bit så har man sin pusselplats.

Så, nu bevakar jag den här tråden. Mycket intressant! Skall försöka bidra också när jag har tid, har funderat mycket på det här med dubbla roller - och på det här på journalistutbildning (som för min del är på hälft). Men just nu har jag inte tid, sitter "okvalificerad" och utan formell kompetens och leder utrikesredaktionens arbete idag. :)

/Andreas

Du menar naturligtvis att du är en resurs med djärva infallsvinklar om man jämför med de konventionella som sitter på likvärdiga poster.

growingart.se skrev:
Du menar naturligtvis att du är en resurs med djärva infallsvinklar om man jämför med de konventionella som sitter på likvärdiga poster.

Man kan ju hoppas att man bidrar med något vettigt, jo. Vad jag menade var det jag skrev: att jag jobbar "okvalificerad" och utan formell kompetens. Och min poäng är att journalistiken är ett hantverk som man bara kan lära sig och bli riktigt bra på genom praktiskt jobb. Och därmed är mitt råd till media-intresserade: glöm journalistutbildningen, läs statsvetenskap, juridik, medicin eller historia eller något annat som du sen kan omsätta i det journalistiska jobbet. Men fan..,. allt det här sku jag ju skriva sen när jag har tid, inte nu! :)

/Andreas

Highweiss skrev:
Men fan..,. allt det här sku jag ju skriva sen när jag har tid, inte nu! :)

Du menar att du nyttjar din tid mellan dina kreativa perioder för att avlösa den ansträngning som aktiviteten i perioderna innebär och som utan denna relaxering skulle kunna leda till avsevärda stressrelaterade symptom?

growingart.se skrev:
Du menar att du nyttjar din tid mellan dina kreativa perioder för att avlösa den ansträngning som aktiviteten i perioderna innebär och som utan denna relaxering skulle kunna leda till avsevärda stressrelaterade symptom?

Det där skall jag säga åt min chef när hon funderar va fan jag håller på med! Tack!

"Jo... jag liksom bara nyttjar min tid, liksom, mellan mina kreativa...*harkel*... perioder..."

:-D

/Andreas

growingart.se skrev:
Jag undrar hur många som verkar som både skribent och fotograf samt vad ni har för erfarenhet av detta. Jag är intresserad av att öppna en diskussion och utbyta erfarenheter och information som kan vara till nytta för verksamhetsområdet. Även andra som verkar som fotograf eller skribent får naturligtvis tillföra erfarenheter till diskussionen!

"Även andra som verkar som fotograf eller skribent får naturligtvis tillföra erfarenheter till diskussionen!" :)

Ok då, här e ja! :)

Jag är tillräckligt gammal för att inte gå på det här med "både skribent och fotograf".

Det funkar dåligt! :)

Men så jobbar man numera!
Kostnadseffektivt! :)

Och så jobbar ju de flesta idag,
sköter flera jobb samtidigt......

Det blir ingen bra kvalitet!

Men,
vad gäller detta ämne,
så har jag både minnesbilder (och tidningar kvar), då det fanns tid OCH pengar,
både för en bra journalist och en bra fotograf på samma uppdrag!

Kan inte säga att allt var bättre förr,
för de va det inte,
men vilka reportage det fanns!
Och vilka bilder det var till många reportage!

Kul att ha fått uppleva det! :) :)

Vad sätter ni för momssats på text och foto? Vad jag förstår är det 6% för text och 25% för bilder. För ett arbete som består av både och, delar ni upp momssatserna eller sätter en och samma momssats för hela arbetet?

När jag jobbade som journalist på 80-talet, så skrev jag, fotade, framkallade filmer, kopierade, gjorde layout och läste korrektur. Kan bara säga en sak utifrån min personliga erfarenhet. Det var mycket svårt att både göra ett bra skrivjobb och fotojobb samtidigt. Antingen fick man kompromissa eller lägga tyngdpunkten på än det ena, än det andra. Men med dagens kameror som är enklare att använda har det givetvis blivit lättare. En som jag är något bekant med, som både är duktig skribent och fotograf är Magnus Fröderberg som jag beundrar för denna förmåga.

Fotar hellre än skriver :)

Tja, som sagt. Fotograferar hellre än jag skriver, men många gånger är det 1 nödvändigt ont att skriva. Har en ständigt återkommande uppdragsgivare som jag mestadels levererar bild och text till.
Har inte orkat läsa alla inlägg på denna "urspårade fotosida", men det finns några kloka inlägg även i den här tråden.
Visst är det så att fler och fler redaktioner/tidningar och publikationer vill ha sk.multijournalister. Vilket också utbildas på en del orter idag. Fråga är och kommer alltid att vara följande, vilket är bättre kvalité eller kvantitet?
Ilkka Ranta, fotograf och stundtals skribent.
PS:har medvetet hållit mig borta från denna sida, och kommer nog även göra så i fortsättningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar