Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotograf och skribent

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Men hallå??!!

Det är komplicerat.
Band som man gillar kanske man forstätter plåta från publiken genom hela konserten, men samtidigt så kan man låtarna, vet hur de brukar vara och kan skriva mycket på känsla.
Band som man egentligen inte bryr sig så mycket om plåtar man sina tre låtar, lyssnar på och glömmer bort.

Jag både plåtar och skriver, men föredrar helt klart att kunna koncentrera mig fotograferandet och slippa skriva. Oftast är jag så inne i det att jag helt missar vilka låtar som spelas i början av konserten :)

Intervjua och plåta är en annan femma. Risken där är dock att man lägger så mycket tid och kraft på intervjun att det inte blir mycket tid över till fotograferandet. Är man med som dedikerad fotograf hinner man tänka betydligt mer och planera om fotograferandet kommer efteråt.

Leta reda på något roligt webzine och testa rollerna, man lär sig oerhört mycket och kommer ganska snart underfund med vad som känns bäst :)

growingart.se skrev:
Lennart har en hel del erfarenhet, vore kul att ta del av hans uppfattning likväl som erfarenheten från andra som fotar och recenserar konserter, som kräver en hel del koncentration för att ens få vettiga bilder.

estranged skrev:
Menar du att du lämnar råfiler till bildredaktören?

Nej aldrig. Men tiff eller jpg från bearbetade råfiler. Jag lämnar inte ifrån mig några obehandlade bilder annat än i undantagsfall. En bild är inte klar när den kommer ur kameran.

Som jag sa så kör jag raw när det rör sig om reportage etc där det finns tid och mening i att sitta och pilla i efterhand men att skicka in en raw-fil??

Varför skulle det inte finnas mening att sitta och pilla med konsertbilder? Jag vill jobba så mycket som möjligt med alla mina bilder.

Precis. Vill man så kan man ju plåta RAW+JPEG och få både snabbt arbetsflöde i tighta situationer och behålla ett original som går att efterbearbeta (att de flesta kameror segar med kombinationen är dock en annan sak...). Oftast är det ju exponering och vitbalans som är svårt att få till och då finns det verkligen anledning att ha en RAW-bild att utgå från.

froderberg skrev:
Varför skulle det inte finnas mening att sitta och pilla med konsertbilder? Jag vill jobba så mycket som möjligt med alla mina bilder.

froderberg skrev:
Nej aldrig. Men tiff eller jpg från bearbetade råfiler. Jag lämnar inte ifrån mig några obehandlade bilder annat än i undantagsfall. En bild är inte klar när den kommer ur kameran.

Det är möjligt att jag uttryckt mig lite för kort eller otydligt eller så.
Vad jag menar är:
Om jag täcker en hockeymatch som är slut säg 22.00 så är det inte en realistiskt att efter det och i pauserna tugga igenom alla bilder i raw-format och framkalla de bästa.
Då ska det gå undan och har jag gjort jobbet tillräckligt bra så räcker det med en snabb tur genom Photoshop för beskärning, skärpinng och kanske justera kurvorna. Det samma gäller konsertbilder. Att plåta i jpeg behöver inte alls betyda att man sänder in bilden som den är direkt ur kameran.

Att köra raw och jpeg parallellt känns inte heller som ett alternativ. Ibland vore det önskvärt i efterhand, framför allt på konsertbiten, men även om kameran (i mitt fall en 1DMkIIN) hänger med utan problem så blir det ganska snabbt smått löjliga datamängder av det.

Annat är det om det är ett reportage, en intervju eller något eget projekt där det normalt finns oceaner av tid (i alla fall i jämförelse. I det läget kör jag alltid raw + jpeg och lägger lite mer tid än vad jag egentligen har på att finslipa det allra sista.

Det är naturligtvis upp till var och en hur man lägger upp flödet, det viktiga är resultatet, inte vägen till det, men jag ville ändå förtydliga vad jag menar.
Jag menade absolut inte att racka ner på någon, jag tyckte bara det lät väldigt märkligt att leverera råfiler. Nu har jag fått klart för mig att så inte var fallet. Min världsbild består således.

Både plåta o skriver vid konserter

Calle S skrev:
Ja, hallå?

Jag vet vad ursprungsfrågan handlade om, men den utvecklades lite. Det blir så ibland i ett forum och en diskussion.

Personligen tror jag att det är svårt att både recensera en konsert och samtidigt fotografera.

Nej, inte. Jag får ganska många reaktioner även på 1500 tecken bildlösa recensioner. Läsarna är inte korkade, de hittar ändå.

Bilder överlag är dyrare än text, det är ett problem av rang.

Jovisst, Calle! Det är inte så lätt att plåta, skriva och recensera samtidigt.

Men det är en realitet för mig. Och jag har vant mig vid det. Det fordrar en del förarbete förvisso.Man måste vara inläst på artisten ifråga. Jag har väl också ett litet försprång eftersom jag är aktiv musiker själv.

I den bästa av världar skulle jag givetvis i en konsertsituation göra antingen det ena eller andra. Men när jag anlitas gäller det oftast för båda grejorna. Då har jag en viktig fördel; de gånger jag jobbar för en tidning som inte har söndagsutgivning!

Många konserter slutar inte förrän 01.30 på söndagsmorgonen och det ger mig viss tid att skriva texten, behandla bilder och sända under söndagen.

Är det obeveklig deadline direkt efter konserten så är det ett h-e att få ihop det hela. Har förresten ett sådant uppdrag imorgon. Deadline 23.00. och konserten börjar 21.00 (förhoppningsvis). Tufft! Jag fixar detta genom att göra en telefonintervju med artisten under dagen och har då en massa fakta att gå på.

Har jag grovskrivit det kompletterar jag efter konserten med intryck av vad som hänt, någon publikkomentar också. O s v..o s v plus mitt eget intryck.

Självklart blir det vid sådana tillfällen inte lätt att hinna.

Det var inte sådana tillfällen jag åsyftade heller.

Jag menade heller inte att läsarna är korkade. Tvärtom! Men syftet är väl att locka fler och fler att läsa. Och de nya läsarna kan rimligen inte leta efter något de inte vet finns. Därför är bilden viktig! Tycker att en konsertrecension utan bild ser trist ut!

Att bilder överlag är dyrare har du rätt i.

Egentligen är vi helt klart överens om det mesta, men jag skulle vilja att tråden återgick till den ursprungliga vardagliga skribent/fotografdiskussionen. Nu har den fastnat i ett konsertträsk.

jag upplever inte att bild undervärderas, snarare tvärtom. När jag ska sälja in grejer så frågar redaktörerna sällan om vinkel, snabb genomgång av vad det handlar sedan får man beskedet att om jag har schyssta bilder så kör de på det. Men jag jobbar främst med äventyrssport och då kanske det är en annan grej....

Re: Både plåta o skriver vid konserter

Photocon skrev:

Är det obeveklig deadline direkt efter konserten så är det ett h-e att få ihop det hela. Har förresten ett sådant uppdrag imorgon. Deadline 23.00. och konserten börjar 21.00 (förhoppningsvis). Tufft! Jag fixar detta genom att göra en telefonintervju med artisten under dagen och har då en massa fakta att gå på.

Har jag grovskrivit det kompletterar jag efter konserten med intryck av vad som hänt, någon publikkomentar också. O s v..o s v plus mitt eget intryck.

Läste igenom den här tråden igen. Jag har inte sett artikelkombinationen intervju av artist och konsertrecension. Är inte det ovanligt?

Om man ska fota så blir det ju lite svårt att skriva. Någon som har ett förslag på en bra minibandspelare? Funktionell, enkel, bra upptagningsförmåga, inte för dyr.

iRiver IFP799. Enda Flash-baserade mp3-spelaren på marknaden med ingång OCH förförstärkare för extern mikrofon (finns mängder med spelare som har integrerad mikrofon eller linjeingång, men inte ingång för mikrofon). Iallafall vad jag har hittat efter intensivt letande.

Om du vill ha en digital dvs :)

1195:- var det lägsta jag kunde se för 1GB-versionen men man har ju viss nytta av den utöver intervjuandet.

Alternativ:
http://www.kjell.com/?item=33493&path=
http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=382079000

Band känns såååå 2000 (men finns från 400:- för modell med ingång för extern mikrofon).

Senast ändrad:
Re: Re: Både plåta o skriver vid konserter

growingart.se skrev:
Läste igenom den här tråden igen. Jag har inte sett artikelkombinationen intervju av artist och konsertrecension. Är inte det ovanligt?

Ofta intervjuar vi turnerande artister före konserten, tar intervjubilder och sen plåtar/recencerar vi konserten. Sällan som vi publicerar bägge artiklar samtidig.

Tack, jag har en mp3 spelare med inbyggd mikrofon, men den är ju begränsad. Kanske funkar behjälpligt dock, i det långa loppet får man satsa på en bättre. Med kort varsel har jag fått uppdrag att intervjua Di Leva på torsdag, samt fota konserten på kvällen. Faktiskt mitt första intervju-uppdrag med en lite större artist. Ska komma i en tidning som kommer ut en gång i veckan, så det blir inte samma naturliga uppdelning som i dagspress där man kan trycka intervju samma dag som konserten.

growingart.se skrev:
Tack, jag har en mp3 spelare med inbyggd mikrofon, men den är ju begränsad. Kanske funkar behjälpligt dock, i det långa loppet får man satsa på en bättre. Med kort varsel har jag fått uppdrag att intervjua Di Leva på torsdag, samt fota konserten på kvällen. Faktiskt mitt första intervju-uppdrag med en lite större artist. Ska komma i en tidning som kommer ut en gång i veckan, så det blir inte samma naturliga uppdelning som i dagspress där man kan trycka intervju samma dag som konserten.

Hej Mikael!

Bara att önska lycka till! Bra också att du inte har tidig deadline. Mina första uppdrag som fotograf/skribent var WASP (intervju Ritchie Lawless + recension av konsert samt plåtning av konserten). Skedde en lördagnatt. Deadline söndag kväll. Det var lite körigt, minst sagt. Följdes inte så långt därpå av DIO (intervju, recension och foto) men den kördes en fredagskväll med deadline söndagskväll. Tur att det är veckotidning för dig. Men det blir ju ändå jobbigt för dig, men antagligen rätt kul oxå. Det här skedde på den tiden man körde med film så det var lite extra spännande att se om man lyckats fånga något bildmässigt.

Har för övrigt gjort samma sak med di Leva.

Ett råd (som du antagligen tänkt på själv, men i alla fall): Läs in dig på artisten och förbered frågorna för man får oftast ganska kort tid på sig med intervju.

Numera kräver inte den tidningen jag får mina flesta konsertuppdrag intervjuer varje gång. Däremot recension. Har väl aldrig upplevt som så svårt att höra och se vad som sker samtidigt som jag plåtar om man får plåta innanför kravallstängslet.

Men du har ju bra fotovana så det går säkert kanonbra för dig. Ssv lycka till!

Sedan tycker jag att den här tråden har halkat för mycket över till konsertbevakning.

Numera krävs det av en s k multijournalist (fotograf/skribent i samma person) att klara av fullmäktigesammanträdesbevakningar, olyckor/bränder, vanliga bygdereportage, industrireportage mm.

Det finns i alla fall en stor fördel med att vara 2 personer i en. När man intervjuar en person som också ska plåtas skapar man en relation till denne och det underlättar plåtningen. Vad som kan vara lite besvärande är att man missar spontanbilden (en gest el dyl) och får arrangera en bild när det gäller allmänreportage (alltså intekonserter). Men det kan vara av godo också för då kan få text o bild att harmoniera med varandra.

Tyvärr tenderar de flesta då att inte ta vara på chansen att arrangera en talande bild. Kolla i blaskorna och se när det är samma person som skrivit och plåtat. Ofta verkar det som om "Javisst, ja vi ska ju ta en liten bild också" Och sedan står det en gubbe framför ett fuktskadat hus till exempel och ler i värsta fall på bilden fastän det är en personlig tragedi som inträffat.

I det fallet kan man regissera mycket bra och talande bilder om man just skapat en förtroendeingivande relation till personen.

Men actonbilder av sport skulle jag aldrig åta mig att utföra och skriva samtidigt.

Jo tack Lennart, jag har börjat läsa in mig och försöka hitta geniala ämnen som inte redan tagit upp, har fått 20 minuter på mig. Angående foto så brukar jag informera personen att jag under pratats gång kommer att försöka ta en bild som är naturlig, ofta kan de då bortse från att jag viftar med kameran, för att fånga den där spontangesten. Lite svårt att fokusera på innehållet samtidigt som man ska ta en sådan bild, men jag har tränat på att fånga ögonblicksbilder. Få se hur det går, vi har faktiskt en porträttbild att använda i värsta fall som en av redaktörerna tagit och inte använt *huga att så sker*

Jag hade intentionen att försöka få med en spontan gestbild under intervjun, men märkte att trots att Thomas var helt med på det (jag förklarade min intention) så blev det ett störningsmoment i tankegången. Det har funkat förr, men då var det annan miljö, ute och vi stod upp, då kunde jag röra på mig lite och man var inte lika fokuserade på varandra som intervjufallet. Som du säger, man skulle varit två. helst två av mig :)

reflux skrev:
iRiver IFP799. Enda Flash-baserade mp3-spelaren på marknaden med ingång OCH förförstärkare för extern mikrofon (finns mängder med spelare som har integrerad mikrofon eller linjeingång, men inte ingång för mikrofon). Iallafall vad jag har hittat efter intensivt letande.

Undras om linjeingång funkar om man hittar en mik med förförstärkare? Kanske för smått för att existera om nu elektroniken tillåter den varianten.

finns mik även på clas ohlson för 69:-, ingen aning om det funkar med linjeingång, om det gör så behövs förmodlingen förförstärkare.

du kan prova på plats, d v s i affären?

Tjenare!

Har läst igenom tråden lite sporadiskt. Jag både plåtar och skriver en del motorsport. Ofta är det lite längre bort så jag åker iväg och ser kval och så också och ser till att få bra bilder på de förarna som är intressanta etc. Under racet sedan så plåtar jag lite actionbilder, fighter, krasher etc samt refererar till min kamera (1D MarkII N som man kan prata in ljud till bilderna...). Efter tävlingen (om tid finnes) så går jag och pratar med förarna och för ev. lite anteckningar (bra citat att ha senare...), ibland tar jag telefonsamtalen på vägen hem. Sedan hem och skriva direkt när det är färskt ur minnet (om det är något som är aktuellt), har jag gott om tid och är trött eller liknande så skriver jag ner allt ur huvudet och sedan rättar, formuelrar om mig etc. etc. så det ser bra ut i tryck vid ett senare tillfälle.

Skriver även och plåtar en del reportage och det går också mycket bra att göra bägge två samtidigt....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar