Sten-Åke, du skriver ofta att du tycker att folk inte förstår, men förstår du själv vad du läser i den här tråden? Har du sett många uttalanden av fotografer här som inte förstår vad de gör när de publicerar bilder på Facebook? Det har inte jag, men det går förstås alltid att tolka inlägg så att de passar ens egna fördomar ...
Det kan förstås vara så att en del mycket väl förstår men fullständigt negligerar att det finns folk med särskilda skyddsbehov trots detta. Folk som fullständigt skiter i att ta hänsyn kring vilka de lägger ut på Facebook och taggar. Kanske intalar man sig att på "mitt fina dagis" med alla till synes välartade både barn och föräldrar kan det väl inte finnsas några barn eller för den delen föräldrar (för det handlar ju som sagt inte enbart om barn) som inte borde exponeras på Facebook eller i andra sammanhang där de går att återsöka via det metadata man förser bilderna med.
... och vet du, skulle det vara så att man vet men ändå utsätter andra för fara bara för att få göra precis som man själv vill själv i alla lägen, så är det ju ännu värre, för aningslöshet är en sak, men att gör det man gör trots dessa insikter och att man förstår, tycker jag bara är hänsynslöst, arrogant och fullblodsnarcissistiskt.
Jag hoppas verkligen att man inte förstått förrän nu för annars är det ju verkligen ingen trevlig bild man får av de människor som rör sig här på Fotosidan och det skulle förta en del av nöjet att vara här. Jag har inget utbyte av att umgås med den typen av människor. Det gör mig lika nedstämd och beklämd som du enligt uppgift verkar bli av att umgås med ölalkoholister och sportdårar.
För min del så tror jag att jag sagt det jag vill säga och snart är det nog som vanligt snart bara de öppet rasistiska deltagarna i mötet som är kvar och så brukar ju denna typ av trådar för det mesta sluta tyvärr.
Till sist: Glöm inte att läsa den jätteartikel som finns idag kring hur Facebook nu använder dina personuppgister och med hjälp av s.k. datamining ger dataköparna det de vill ha. Idag är det businessintressena som är kunder och i morgon kan det vara helt andra sökningar man gör. Den här datalager- och datmningtekniken är idag en mogen teknik som man filat på ända sedan 1990-talet och längre än så, då man i USA gjorde hela småstäder till köpmönster labb som man samlade in data från och sedan processade i stordatorerna i Chicago.
De vet vem du är
och vet vad du heter
De är till besvär innan du gått en meter
IBM:s dataenheter
(passar det bättre så byt gärna IBM mot Facebook men det är ju bara en fråga om hård eller mjukvara)