nonno
Aktiv medlem
Såvitt jag vet är dock klasslistor offentlig handling och måste lämnas ut på begäran.
Det går att be om att det egna barnet inte finns med på klasslistan utifrån behov av sekretess.
/Nonno
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Såvitt jag vet är dock klasslistor offentlig handling och måste lämnas ut på begäran.
Då får du nog ha väldigt goda skäl. En allmän handling kan inte sekretessbeläggas bara för att någon utomstående vill det.Det går att be om att det egna barnet inte finns med på klasslistan utifrån behov av sekretess.
Nej det kan det inte, jag skrev det "egna" barnet och det gäller endast juridisk vårdnadshavare (ej enbart att man är biologisk förälder) samt att jag skrev att behov av sekretess måste finnas. Skolmyndigheten gör då en prövning och måste motivera sitt beslut. Skulle beslutet gå dig emot, har du alltid rätt att överklaga menprövningen.Då får du nog ha väldigt goda skäl. En allmän handling kan inte sekretessbeläggas bara för att någon utomstående vill det.
Och jag skrev att "då får du nog ha väldigt goda skäl". Dvs ungefär lika starka skäl som krävs för att få skyddad identitet.... jag skrev det "egna" barnet och det gäller endast juridisk vårdnadshavare (ej enbart att man är biologisk förälder) samt att jag skrev att behov av sekretess måste finnas.
Och jag skrev att "då får du nog ha väldigt goda skäl". Dvs ungefär lika starka skäl som krävs för att få skyddad identitet.
(För att undvika missförstånd: Med "utomstående" syftar jag på någon som inte är en del av myndigheten, inte i relation till barnet.)[/QUOTE
Goda skäl behöver absolut inte vara av samma dignitet som skälen för att få skyddad identitet. Men det måste finnas bärande skäl för att göra avsteg från offentlighetsprincipen.
/Nonno
Jag tror att det ligger mycket i det du skriver. Det är där problemet uppstår, inte att det fotograferas, utan att människor inte bryr sig längre än till det egna jaget. Det visar ju många inlägg i den här tråden.När jag gick i skolan hade jag en klasskompis med skyddad idientitet. Den personen fanns inte med i klasslistor eller skolbilder.
Det går att skriva vädjansbrev till föräldrarna men min erfarnehet säger mig att man ändå gör som man vill. Andras integritet är inte lika viktig som ens egen rätt att lägga upp bilder på sina barn på facebook. Taggfunktionen ä ett gissel och det är lätt hänt att man hänger ut folk som inte vill finnas på nätet. Jag tycker att sunt förnuft borde råda, att man frågar den som man har bild på innan man lägger ut den på nätet. Så är det tyvär inte.
Det är ju exakt samma beslut, nämligen att en allmän handling (i båda fallen en persons namn och adress) ska sekretessbeläggas. Jag har svårt att tro att skolförvaltningen lyder under en annan offentlighetsprincip än skatteverket (och därmed inte behöver lika starka skäl).Goda skäl behöver absolut inte vara av samma dignitet som skälen för att få skyddad identitet. Men det måste finnas bärande skäl för att göra avsteg från offentlighetsprincipen.
Det är ju exakt samma beslut, nämligen att en allmän handling (i båda fallen en persons namn och adress) ska sekretessbeläggas. Jag har svårt att tro att skolförvaltningen lyder under en annan offentlighetsprincip än skatteverket (och därmed inte behöver lika starka skäl).
Jag tror att det ligger mycket i det du skriver. Det är där problemet uppstår, inte att det fotograferas, utan att människor inte bryr sig längre än till det egna jaget. Det visar ju många inlägg i den här tråden.
Där ser man. Det trodde jag inte. Och uppenbarligen gäller det inte bara förskola, utan hela utbildningsväsendet (till och med högskolan!) att respektive myndighet kan sekretessbelägga en elevs namn "om det av särskild anledning kan antas att den enskilde eller någon närstående till denne lider men".Enligt 23 kap 1 § i Offentlighets- och sekretesslagen är det en enklare form av menbedömning för att sekretessbelägga t ex en elevs namn i klasslistan.
I Honduras har precis en lag antagits som förbjuder
Passagerare på motorcykel, pga mycket mord.
Dock går dom inte så långt som att förbjuda motorcyklar...
Det var ganska insinuant skrivet. Vilka inlägg i den här tråden menar du visar att människor inte bryr sig längre än till det egna jaget?
Jag kan inte påminna mig några sådana inlägg. Om sådana förekommit så har de sannerligen varit väldigt få.Jag tänker inte peka ut någon särskild, men när man upprörs så mycket av infört fotoförbud i detta specifika sammanhang och tycker att de egna rättigheterna (oavsett lagstöd) trampas på, i stället för att reagera med empati och försöka använda energin till att hitta goda lösningar på problemet för alla inblandade parter - då blir innebörden för mig att folk bara tänker på det egna jaget.
Det är väl snarare ens egna barn man tänker på då? Jag har sett inlägg om att folk tycker att det är tråkigt att deras barn inte kommer att ha några (eller åtminstone väldigt) få bilder av sin tid på dagis att titta på när de blir äldre.Det finns t o m flera reaktioner att det vore väl enklare att exkludera barn som behöver skydd från deltagande i luciatablån, det betyder för mig att det egna jagets behov har företräde och väjer inte för något i dess väg.
Läs igen så kommer du att hitta några och redan det är för många i min värld.Jag kan inte påminna mig några sådana inlägg. Om sådana förekommit så har de sannerligen varit väldigt få.
Nej, det har inte rört sig om det egna barnet i de inlägg jag läst här i tråden där det föreslagits att den som inte vill/kan/får vara med på bild, borde kanske avstå från deltagande.Det är väl snarare ens egna barn man tänker på då? Jag har sett inlägg om att folk tycker att det är tråkigt att deras barn inte kommer att ha några (eller åtminstone väldigt) få bilder av sin tid på dagis att titta på när de blir äldre.
Tycker du att jag formulerade mig insinuant? Jag tycker nog att det var mer rakt på sak i så fall. ;-)
Jag tänker inte peka ut någon särskild, men när man upprörs så mycket av infört fotoförbud i detta specifika sammanhang och tycker att de egna rättigheterna (oavsett lagstöd) trampas på, i stället för att reagera med empati och försöka använda energin till att hitta goda lösningar på problemet för alla inblandade parter - då blir innebörden för mig att folk bara tänker på det egna jaget.
Det finns t o m flera reaktioner att det vore väl enklare att exkludera barn som behöver skydd från deltagande i luciatablån, det betyder för mig att det egna jagets behov har företräde och väjer inte för något i dess väg.
Kanske har jag övertolkat en del inlägg, men jag upplever att det i viss mån framkommer åsikter med innebörden ”bara jag får fotografera struntar jag i vilka konsekvenser det kan få i förlängningen för andra”. Ju fler som fotograferar fritt och stör tillställningen med sitt blixtljus, ju större risk finns det för att redan utsatta personer utanför egna familjekretsen blir exponerade i bloggar och på Facebook m m.
/Nonno
Ja, tänk vad hemskt att EN person får lida istället för att ALLA får lida. Är det liksom meningen att man ska förstöra så mycket som möjligt för så många som möjligt, för att det då på något vis blir mindre synd om den som det är synd om? Obegripligt och fullständigt utan logik.Det finns t o m flera reaktioner att det vore väl enklare att exkludera barn som behöver skydd från deltagande i luciatablån, det betyder för mig att det egna jagets behov har företräde och väjer inte för något i dess väg.
Ja, tänk vad hemskt att EN person får lida istället för att ALLA får lida. Är det liksom meningen att man ska förstöra så mycket som möjligt för så många som möjligt, för att det då på något vis blir mindre synd om den som det är synd om? Obegripligt och fullständigt utan logik.
Jag blev mest bara deprimerad av att behöva bo, leva och arbeta tillsammans med folk som bara hade öl och sport som huvudintresse.
/elitist