Alagazam
Avslutat medlemskap
1) Vad har det med sakfrågan att göra? Som jag nämnde, så var jag en av de som dokumenterade min egen skolgång lite då och då. Tur att jag växte upp i en annan tid.
2) Det var inte förslag på en lösning, det var ett försök att visa på vad som är det egentliga problemet. Och för den delen: hur tänker du dig att ett fotoförbud skall genomdrivas i praktiken, när varenda elev och anställd springer omkring med både kamera och video i fickan hela dagarna?
Det var du som skrev att föräldrarna inte skulle få dokumentera barnens uppväxt. Jag poängterade då att uppväxten i huvudsak sker utanför skoltid.
Vi är inte överens om vad som är det egentliga problemet eftersom ditt argument bygger på att man tar bilder men aldrig använder dem. Jag kan inte riktigt se relevansen i sådan argumentation. Hur ofta tas bilder där det inte finns en tanke på att titta på dem?
Jag tycker - för att ta den här frågan på allvar - att man ska se på huvudorsaken till förbudet. För mig är det inte en våldsam uppoffring att respektera ett fotoförbud om anledningen till det är att människor kan råka illa ut. Jag kan aldrig på fullaste allvar hävda att min rätt att fota alltid är viktigast. Om det nu är så (jag tycker inte riktigt att jag har kompetens att säga emot dem som är betydligt närmare personer med skyddad identitet än jag) att man faktiskt kan förhindra obehag för enskilda personer, då tycker jag att man ska göra det. Den förälder som anser sig fråntagen rätten att fotografera sina barn i skolan bör rimligen inte ha några problem att förstå att det framstår som rätt lindrigt jämfört med att ha fråntagits rätten att leva ett liv i trygghet.