nonno
Aktiv medlem
Jag är inte så insatt men nu tror jag nog att vi får en något felaktig bild.
Riktigt så öppet som idylliskt som du och andra vill göra gällande är det väl ändå inte?
Kommun-FULLMÄKTIGE - där råder det förstås full öppenhet. På samma sätt som i Sveriges Riksdag. Där kan jag komma in och sätta mig på åhörarläktaren och lyssna (dock inte delta i debatten). Jag skulle bli mycket förvånad om beslutet om fotoförbud tagits i fullmäktige och vi får verkligen hoppas att inga personärenden hantera i fullmäktige!
Kommun-STYRELSE - den är ju att jämföra med regeringen. Inte fasen kan jag stolpa in på ett regeringsmöte och begära att få vara med, knappast på kommunstyrelsens möten heller. Visst, alla beslut protokollföres men majoriteten av jobbet sker förstås utanför själva styrelse- och regeringsmöten. Beslut "fattas" väldigt ofta vid informella möten - precis som i all annan verksamhet.
Sedan har vi alla tusentals beslut som fattas på tjänstemannanivå - jag skulle inte bli förvånad om fotoförbud tillhör dessa.
Nu börjar vi komma väl mycket off-topic, men jag tycker helt enkelt inte man kan försvara ett kommunalt beslut enbart med att det är demokratiskt fattat, det måste vara rätt också.
Det vimlar av felaktiga beslut som tas av kommuner och myndigheter. Det är möjligt att detta fotoförbud inte är ett av dem, men genom den felaktiga motiveringen blir det klandervärt oavsett.
För det första, jag har inte med ett ord skrivit om kommunstyrelsen, utan om kommunfullmäktige.
För det andra, har jag heller aldrig skrivit att det är demokratiska beslut, utan att det förmodligen är en person på chefsnivå som fattat beslutet, men utifrån bestämda former för hur beslut ska vila mot ett underlag.
För det tredje, när du valt en del av min text "Alla ärenden som hanteras i kommunfullmäktige anhängiggörs på kommunens officiella anslagstavla så alla kan komma och informeras sig om vilka punkter som kommer att behandlas vid nästa sammanträde, dit åhörare alltid är välkomna. Du har full insyn i allt som inte är sekretessbelagt. Bara i stort sett personärenden kan sekretessbeläggas." har du återgivit det som ett enda stycke, det blir fel. Jag klipper in hur jag skrivit det från start med korrekt radbrytning:
Alla ärenden som hanteras i kommunfullmäktige anhängiggörs på kommunens officiella anslagstavla så alla kan komma och informeras sig om vilka punkter som kommer att behandlas vid nästa sammanträde, dit åhörare alltid är välkomna.
Du har full insyn i allt som inte är sekretessbelagt. Bara i stort sett personärenden kan sekretessbeläggas.
I sista raden gör jag en sammanfattning av vad som är offentligt och vad som är sekretessbelagt.
Jag tycker att det här är hiskeligt off-topic, men det är så många som salufört spekulationer och rena gissningar som om de var den enda sanningen om hur beslutet om fotoförbud kan ha kommit till. Jag vill bara tydliggöra att det finns massor med regler som ska följas.
Jag avrundar detta inlägg med att det känns hoppfullt att det finns folk som har kurage att skydda barn genom att fatta obekväma beslut. För visst hade det varit enklare för verksamheterna att bara vända bort huvudet och låtsats som om det regnar och låtit alla fotografera oavsett hänsyn för de som är utsatta.