PMD
Aktiv medlem
Det räcker ju inte långt. Vad finns det för dokumentation av dessa beslutsprocesser, så att vi andra också kan ta del av självklarheterna?Jo, för den som har insyn i olika skolors beslutsprocesser så är det det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det räcker ju inte långt. Vad finns det för dokumentation av dessa beslutsprocesser, så att vi andra också kan ta del av självklarheterna?Jo, för den som har insyn i olika skolors beslutsprocesser så är det det.
Kommunernas debatter är ofta offentliga. Du behöver bara gå dit.Jag tolkade ditt inlägg #379 och efterföljande ordväxling med PMD på det viset, men det kanske var fel.
I så fall kan vi kanske vara överens om att även de beslut som kommuner och skolor fattar bör ifrågasättas och att de kan var fattade på felaktiga grunder och med felaktiga motiveringar?
Du får gå till din kommun.Det räcker ju inte långt. Vad finns det för dokumentation av dessa beslutsprocesser, så att vi andra också kan ta del av självklarheterna?
Och fotograferingen är i sin tur bara konsekvensen av att folk äger kameror. Förbjuder man fotografering så kanske någon använder sin kamera för att ta bilder ändå. Alltså är det nog enklare att förbjuda innehav av kameror.
Den som inte kan uppföra sig bör avvisas från lokalen, oavsett om det störande uppträdandet sker i samband med fotografering eller inte.
Jag är ingen rättshaverist som ifrågasätter för ifrågasättandet skull. I den här tråden diskuterar jag endast fotoförbudet, inga andra beslut inom skolans område. Säger skolpersonal att det finns barn som har skyddad identitet, ser jag inget skäl till att ifrågasätta den uppgiften. Om det finns barn med skyddad identitet i verksamheterna, anser jag att hänsyn till barnens säkerhet och behov av trygghet går i första hand. Då har jag inga svårigheter att acceptera ett fotoförbud. Om hänvisningen till PUL är helt felaktig, då hade de förstås behövt motivera sig på annat sätt.Jag tolkade ditt inlägg #379 och efterföljande ordväxling med PMD på det viset, men det kanske var fel.
I så fall kan vi kanske vara överens om att även de beslut som kommuner och skolor fattar bör ifrågasättas och att de kan var fattade på felaktiga grunder och med felaktiga motiveringar?
Offentlighetsprincipen är det som gäller inom alla kommuner, det är bara att ta kontakt och be om att få titta på de handlingar som finns i ärendet. Du kan också be om att få kopior, men då får du vara beredd på att betala för dem. Dock kan en del av underlaget vara belagt med sekretess, t ex om det finns personuppgifter på de som har skyddad identitet.Det räcker ju inte långt. Vad finns det för dokumentation av dessa beslutsprocesser, så att vi andra också kan ta del av självklarheterna?
Nej, det där orkar jag inte ens diskutera. Det har ingenting med trådens ämne att göra.
Offentlighetsprincipen är det som gäller inom alla kommuner, det är bara att ta kontakt och be om att få titta på de handlingar som finns i ärendet. Du kan också be om att få kopior, men då får du vara beredd på att betala för dem. Dock kan en del av underlaget vara belagt med sekretess, t ex om det finns personuppgifter på de som har skyddad identitet.
Beslutsprocessen är väldigt enkel. I mitt hem bestämmer jag om du får fotografera. I en butik bestämmer butikschefen. I en skola skolchefen. Osv.Jag är inte intresserad hur beslut i enskilda fall har gått till, utan av dokumentation om hur beslutsprocessen ser ut.
Det är så enkelt som Erland skriver, skolan(kommunen) bestämmer själv.
ATT hänvisa till PUL förvillar det för fotointresserade människor som tex finns här på FS.
De behövde inte hänvisa till ngt alls, bara meddela att det är fotoförbud räcker.
Jag drog bara ditt resonemang till sin spets.
Jag tror faktiskt inte att det är kontroversiellt. Alla är medvetna om vad som gäller. Vad jag efterfrågade var hur sådana beslut fattas. Om de slumpas fram tycker jag nog att beslutsprocessen är lite dålig, men om de fattas på grundval av fakta och det görs en värdering av förhållandet mellan fördelar och nackdelar så är beslutsprocessen bättre.Det är så enkelt som Erland skriver, skolan(kommunen) bestämmer själv.
Hm, uddar kan vara spetsiga.Du valde att göra en udda tolkning av det jag skrev, och jag tycker inte det har med trådens ämne att göra.
Hm, uddar kan vara spetsiga.
Jag tycker att det kan vara bra att dra resonemang till sin spets ibland och se vad resultatet blir. Sen kan man fundera lite på det.
Det skrev jag ttidigare, kolla med din kommun.Jag tror faktiskt inte att det är kontroversiellt. Alla är medvetna om vad som gäller. Vad jag efterfrågade var hur sådana beslut fattas. Om de slumpas fram tycker jag nog att beslutsprocessen är lite dålig, men om de fattas på grundval av fakta och det görs en värdering av förhållandet mellan fördelar och nackdelar så är beslutsprocessen bättre.