Naturligtvis har ingen någon skyldighet att vara med på någon annans bild. Men hur ska jag som fotograf kunna veta om alla som råkar hamna på min bild vill vara med eller inte?
Om jag tar en bild på en gata i en stad där du Martin råkar vara med i bakgrunden så är det ju inte för att just du faktiskt är med i bilden. Du råkar bara hamna i bild. Ska jag då kontakta dig, och alla andra som råkat hamna i bild, innan jag kan publicera den?
Var ska vi dra gränsen för när det är OK att råka vara med på bild och inte?
Ska alla alltid tillfrågas? Isåfall dör all fotografering i publika sammanhang. Och de som inte bryr sig om att fråga kan nog ändå fortsätta fotografera och publicera utan någon stor risk för repressalier.
Om man som idag inte behöver fråga vid fototillfället, men bör ta hänsyn vid publiceringen (det är ju faktiskt förbjudet att publicera kränkande bilder, samt reklam, utan tillstånd) så borde det sunda förnuftet styra i rätt riktning i 99 fall av 100. Och det gör det förmodigen också. Det vi pratar om är ju de 1% som skapar problem. Men ska de få skapa problem för de övriga 99%?
Ska man behöva fråga vid vissa situationer? Vilka isåfall? Vem ska bestämma det?