Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoförbud i förskolan.

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tänk om Facebook funnits under nazitiden. Hur många är det som tror Hitler förlorat kriget då?

Jag har t.o.m. själv hittat folk på Facebook som halvt om halvt gått under jorden men som jag behövde ha ett medgivande från i ett byggärende. Det var inte speciellt svårt. Jag sökte bara på namnet och vips så var inte det något problem.

Behöver jag tillägga att jag inte är med på Facebook?

Hej Sten-Åke,

Det där första, som jag gjort med fetstil, skulle jag vilja att du utvecklade, för jag tror på allvar att om facebook funnits så hade kriget varit över, fortfarande med tyskland som förlorare, bra mycket fortfarande och krävt milliontals färre liv än det gjorde om det hade funnits samma möjligheter till global kommunikation som det gör nu...

Eller menar du på något sätt att Hitler hade kunnat hitta alla oliktänkande och tagit livet av dem, eller kunnat styra information etc på ett sätt som gjort det fördelaktigt för hans regim? Typ, som Gaddafi och Mubarak?

Här är min profil på facebook (nej, det är inget fel på länken).
http://www.facebook.com/majkdesign

Eftersom jag har min mejladress där så får du gärna skicka mig ett mejl med all info du kan få fram om mig som ett direkt resultat av mina aktiviteter på Facebook. Lägg gärna till lite källor som hänvisar till att Facebook säljer den informationen du kan få fram, och på vilket sätt en eventuell försäljning av den infomation till t.ex Syrien eller Nordkorea kan påverka mitt dagliga liv.

Tack på förhand.

Jahaja, så har det målats upp en värld som bygger på rädsla och misstänksamhet. Den slipper jag helst, sen får man väl kalla mig naiv om man vill...

Mvh, Richard

Nej, men en värld byggd på vanlig mänsklig aningslöshet och tanklöshet. Som vi ibland behöver begränsa effekterna av.

Problemet påminner ganska mycket om det här med rökning. Å ena sidan har vi människor som faktiskt är i sin fulla rätt att röka om de nu vill det. Det är deras val att göra. Men vi har också andra människor som har en lika stor rättighet att slippa tobaksrök. De två rättigheterna kolliderar och hur vi än gör kommer vi alltid trampa någondera gruppen på tårna. Under en lång period ansågs rökarnas rättigheter vara helt förhärskande, idag har pendeln slagit över åt andra hållet och det är icke-rökarnas val som får styra i de flesta sammanhang. Den mest hållbara lösningen på sådana här problem är framför allt att människor helt enkelt lär sig visa hänsyn till varandras behov. På vägen dit får man ofta ta till en blandning av mer eller mindre tvingande och mer eller mindre temporära regler.

Det är ungefär samma sak med fotografering. Vi har å ena sidan rättigheten för alla att dokumentera det de har omkring sig och publicera detta. Å andra sidan rättigheten att faktiskt slippa bli fotograferad (och i synnerhet publicerad). De här två rättigheterna kolliderar med jämna mellanrum. Och samma sak här: Effektivaste sättet att hantera det är framför allt att människor helt enkelt lär sig visa hänsyn till varandras behov. Och igen, på vägen dit får man ofta ta till en blandning av mer eller mindre tvingande och mer eller mindre temporära regler.

Vi har nu på ganska kort tid fått (i stort sett) fri tillgång till en rad extremt kraftfulla verktyg för att publicera och sprida bilder och texter. Majoriteten använder det här klokt och med hänsyn till andra. En del är tyvärr tanklösa och sprider bilder och annat som de borde undvikit. Och vi har även en mycket liten grupp som avsiktligt missbrukar de här systemen av rent destruktiva skäl. Dem behöver vi på något sätt kunna bromsa och försvåra för. Och det här innebär nog att vi faktiskt ibland får tolerera tillfälliga och begränsade inskränkningar i friheten att ta bilder. Till exempel på ett dagis.

Det är ju trots allt så att total frihet för en människa lätt - och oftast helt oavsiktligt - leder till ett övergrepp mot en annan människa. Att balansera mellan frihet och hänsyn är helt enkelt något vi alltid kommer att få brottas med. Och det är aldrig helt enkelt eller glasklart.

Ett annat påpekande: Det framstår ibland som det här med fotoförbud i olika sammanhang skulle vara ett nytt fenomen - glöm det. Jag minns tydligt hur jag fick argumentera för att fotografera hyfsat fritt i skolan när jag gick i gymnasiet för drygt 30 år sedan. Där rådde nämligen ett generellt fotoförbud som de gjorde undantag från om man kunde övertyga skolledningen om att man hade något slags vettigt skäl att fotografera.

Nä, nu blandar du vilt.
När jag får i mig rök så riskerar jag cancer.
Såvitt du inte är muslim så kan du väl inte påstå att
du blir skadad av att bli fotograferad?

Vad har du fått
"Å andra sidan rättigheten att faktiskt slippa bli fotograferad"
ifrån?

På 60talet eller om vi ska säga 70talet hade vi narkotika hysteri.
Narkotika var livsfarligt, men det var av sprit som folk dog...

På 80talet var det AIDS hysteri.

Sen har det varit porr hysteri, filmvåldshysteri, pedofil hysteri osv.

Och nu har vi fotografi hysteri, några har lagt ut bilder på nätet
med toalett bilder mm.
Och genast ropar folk på förbud.
Politikerna hakar på kanske pga att dom kan dra röster,
eller oxå är dom rädda för komprometterande bilder
på tex politiker som snattar.

Varför ropar ni inte på förbud för tex bilar, dom används
vid inbrott, gaturace och dödar många människor?

Nä, nu blandar du vilt.
När jag får i mig rök så riskerar jag cancer.
Såvitt du inte är muslim så kan du väl inte påstå att
du blir skadad av att bli fotograferad?

Vad har du fått
"Å andra sidan rättigheten att faktiskt slippa bli fotograferad"
ifrån?

På 60talet eller om vi ska säga 70talet hade vi narkotika hysteri.
Narkotika var livsfarligt, men det var av sprit som folk dog...

På 80talet var det AIDS hysteri.

Sen har det varit porr hysteri, filmvåldshysteri, pedofil hysteri osv.

Och nu har vi fotografi hysteri, några har lagt ut bilder på nätet
med toalett bilder mm.
Och genast ropar folk på förbud.
Politikerna hakar på kanske pga att dom kan dra röster,
eller oxå är dom rädda för komprometterande bilder
på tex politiker som snattar.

Varför ropar ni inte på förbud för tex bilar, dom används
vid inbrott, gaturace och dödar många människor?

Och ibland drabbas vi av den motsatta formen av hysteri - "Någon vill inskränka min frihet att göra som jag vill, var jag vill, usch fy!" :)

Det låter lite som de som argumenterade för fri fart på vägarna - det var ju en oerhörd inskränkning i den personliga friheten det med ...

Dessutom: du argumenterar som om det handlade om ett total och allmänt fotoförbud vilket det aldrig varit frågan om. Bara ganska normal hänsyn i olika sammanhang.

Som jag var inne på, det som är frihet för en människa (t.ex. att ta en bild av mig på stan och publicera den) kan vara rätt obehagligt för någon annan (till exempel mig). Det innebär inte att vi skall förbjuda till exempel gatufotografi - bara att de som utövar det faktiskt kan visa hänsyn också. Och att man kan acceptera mindre inskränkningar - som att jag personligen ber dig att inte ta bilder av mig eller att man inte tar bilder hur som helst på en förskola.

Jag känner flera människor som har väldigt goda skäl att inte vilja bli publicerade, i synnerhet inte så det går att räkna ut var de befinner sig. Och nej, det har ingenting med etnisk eller religiös bakgrund att göra. Två exempel är en totalt urspårad vårdnadstvist kombinerat med svartsjuka och ett fall med en lätt sinnessjuk och antagligen gravt alkoholiserad före detta granne med kraftigt bristande impulskontroll.

Och faktiskt, hur mycket fotograf jag själv är och alldeles oavsett om man har några direkta och lättförståeliga skäl så tycker jag faktiskt det kan vara en mänsklig rättighet att inte bli fotograferad och i synnerhet att inte bli publicerad mot sin vilja. Sedan kan den rättigheten i sin tur sättas ur spel till exempel om jag har ett offentligt uppdrag eller om det jag gör faller inom det som brukar kallas allmänintresse. Det är en ständig balansgång och att inta helt extrema hållningar i den leder liksom ingen vart.

Igen, vi lever många människor tillsammans i ett samhälle och om vi totalt vägrar att respektera varandras integritet tycker jag vi är på hal is.

Heil Godwin!

Tänk om Facebook funnits under nazitiden. Hur många är det som tror Hitler förlorat kriget då?

Och så var Godwins lag uppfylld.... Även här... (Suckar djupt....)

"Godwin's law (also known as Godwin's Rule of Nazi Analogies or Godwin's Law of Nazi Analogies)[1][2] is a humorous observation made by Mike Godwin in 1990[2] that has become an Internet adage. It states: "As an online discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches 1."[2][3] In other words, Godwin observed that, given enough time, in any online discussion—regardless of topic or scope—someone inevitably criticizes some point made in the discussion by comparing it to beliefs held by Hitler and the Nazis."

[Godwin's Law -Wikipedia.org]

"Och ibland drabbas vi av den motsatta formen av hysteri - "Någon vill inskränka min frihet att göra som jag vill, var jag vill, usch fy!" :)"

Du jämförde rökning med fotografi,
en mer rättvisande jämförelse skulle vara med:
att sälja cigaretter, sälja hammare eller sälja bilar.
Åter igen "Å andra sidan rättigheten att faktiskt slippa bli fotograferad"
(Du svarade inte på vad den rättigheten finns.)
Jag tycker inte jag är hysterisk som inte vill gå med på
inskränkningar i mina rättigheter pga hysteri.

"Det låter lite som de som argumenterade för fri fart på vägarna - det var ju en oerhörd inskränkning i den personliga friheten det med ..."

Kanske inte, men inte har hastighetsbegränsningarna bidragit
till en säkrare trafik. Utan till en hastighetsanpassning till vad
det står på skyltarna för att inte få böter, eller för höga böter...
Och dom gamla " omdöme och hänsyn" (eller vad det nu hette) har glömts bort.

"Dessutom: du argumenterar som om det handlade om ett total och allmänt fotoförbud vilket det aldrig varit frågan om. Bara ganska normal hänsyn i olika sammanhang."

På dagis är det i praktiken i stort sett redan ett fotoförbud.
På allmän plats är det i praktiken på gång med lagförslag.

"...Det innebär inte att vi skall förbjuda till exempel gatufotografi - bara att de som utövar det faktiskt kan visa hänsyn också..."

Vem har sagt att man inte ska visa hänsyn?

"..Och att man kan acceptera mindre inskränkningar - som att jag personligen ber dig att inte ta bilder av mig....."

Du slingrar dig, du är alltså för inskränkningar.

"Och faktiskt, hur mycket fotograf jag själv är och alldeles oavsett om man har några direkta och lättförståeliga skäl så tycker jag faktiskt det kan vara en mänsklig rättighet att inte bli fotograferad och i synnerhet att inte bli publicerad mot sin vilja. ..."

Där kom det, du vill alltså förbjuda gatufoto.

Åter igen "Å andra sidan rättigheten att faktiskt slippa bli fotograferad"
(Du svarade inte på vad den rättigheten finns.)

Tyvärr känns det som om den inte finns - det är just min poäng.

Kanske inte, men inte har hastighetsbegränsningarna bidragit till en säkrare trafik.

Där har vi nog helt enkelt olika uppfattning :)

En mer exakt liknelse för det vi diskuterar vore väl att vi hade fri fart på de flesta motorvägar och en del glest trafikerade vanliga vägar. Men att vi faktiskt också har 30-gräns utanför skolor och dagis. Eller 50 i tätbebyggda områden. Alltså, att vi har restriktioner där sådana fyller en tydlig funktion.

På dagis är det i praktiken i stort sett redan ett fotoförbud.

På många ställen har det väl varit så ganska länge - och jag tycker faktiskt inte det är så speciellt kontroversiellt eller konstigt. Jag upplever det som att många föräldrar inte gärna sätter sina barn i det offentliga rummet hur som helst.

På allmän plats är det i praktiken på gång med lagförslag.

Vilket jag tycker vi skall kämpa emot, och det med eftertryck. Generella svepande gummiparagrafer skall vi inte ha, de öppnar upp för enormt mycket missbruk.

Vem har sagt att man inte ska visa hänsyn?

När fotografer envist och utan att lyssna på motargument i varje läge hävdar sin juridiska rätt att ta bilder av vad de vill, när de vill, då uppfattar i alla fall jag det ofta som just brist på hänsyn. Jag tror ändå en övervägande majoritet faktiskt är hänsynsfulla - i alla fall när de kommer ihåg att vara det. Men det finns också helt klart de som missbrukar sin rättighet att ta bilder till att vara just hänsynslösa.

"..Och att man kan acceptera mindre inskränkningar - som att jag personligen ber dig att inte ta bilder av mig....."

Du slingrar dig, du är alltså för inskränkningar.

Nej, jag slingrar mig inte. Det handlar om att du gör tolkningen att om jag är för vissa inskränkningar så är jag tydligen med automatik för alla inskränkningar. Jag tycker faktiskt inte man behöver vara så svartvit. Alla sociala regler (som lagar, ordningsförskrifter, kutym osv) bygger på en balansgång, ett ständigt balanserande mellan olika människors rättigheter.

I just det här fallet syftade jag ju på en situation där jag uttryckligen ber dig att inte ta en bild - det var det där med hänsyn igen.

"Och faktiskt, hur mycket fotograf jag själv är och alldeles oavsett om man har några direkta och lättförståeliga skäl så tycker jag faktiskt det kan vara en mänsklig rättighet att inte bli fotograferad och i synnerhet att inte bli publicerad mot sin vilja. ..."

Där kom det, du vill alltså förbjuda gatufoto.

Nej, det är åter igen du som övertolkar det jag säger. Däremot kan jag tycka att det är ok med restriktioner i en del andra sammanhang.

Det finns en lång rad sammanhang där det finns inskränkningar både i rätten att ta bilder och/eller att publicera dem. Det är till exempel inte sällsynt att du behöver tillstånd för att få fotografera på en arbetsplats, och alldeles i synnerhet på vissa arbetsplatser (typexemplet är väl utvecklingsavdelningar). Och det är vanligt att det är ok att ta bilder för enskilt bruk (fotoalbumet), men där man inte får sprida dem. Här är det kanske främst kommersiella skäl som styr.

Ett annat exempel är ju sjukhus där det finns en hel del inskränkningar. Här mer av hänsyn till människors privatliv. Däremot är det oftast tillåtet att föräldrar eller annan familj faktiskt får både fotografera och videofilma under till exempel barnafödslar. Sedan finns det flera sammanhang där man förbjuder fotografering helt enkelt eftersom fotografer inte sällan stör miljön eller sammanhanget rätt rejält. Jag har varit på ett barnadop och ett bröllop där de direkt inblandade inte vill ha fotografering eller videofilmning under själva ceremonin. (I bägge fallen fanns en dedikerad fotograf vars bilder man kunde få del av).

Och som sagt, det tråden ursprungligen handlade om: I vissa förskolor har man i olika grad begränsat rätten att fotografera. En del har totalförbud (vilket jag tycker verkar överdrivet) andra har det vid speciella situationer (som under ett luciafirande). Det finns förskolor där man förbjudit foto och video under avslutningar, Lucia-tåg och liknande av den enkla anledningen att blixtar, ljud och kringirrande videofilmare (som skymmer sikten för övriga) helt förstörde stämningen.

Allmänt:
Måste vi hela tiden gräva ner oss i principiella skyttegravar i sådana här diskussioner? Varför är det så svårt att acceptera att livet - och i synnerhet livet ihop med andra människor - är en gigantisk gråskala där det inte alltid är så glasklart vad som är rätt eller fel.

Min uppfattning:
- Nej, jag är verkligen inte för några generella och svepande fotoförbud.
- Ja, jag tycker det är rätt ok att man på vissa ställen och i vissa sammanhang ändå inskränker rätten att ta bilder - jag har gett några exempel ovan.
- Ja, jag tycker att enskilda människor faktiskt har rätt till opt-out när det gäller att vara med på bild eller framför allt få sin bild publicerad.

Det handlar om normal hänsyn. De flesta verkar inte några som helst problem att göra den gränsdragningen. Om någon privatperson uttryckligen ber att slippa få vara med på en bild så tycker jag att den personen har rättighet att slippa det. Sedan finns det givetvis undantag även från detta - det som ofta brukar beskrivas som allmänintresse, när någon med mer eller mindre förskyllan blir en del av en nyhet. Men även där finns det ofta skäl till eftertanke: Det finns många exempel på när fotografer betett sig hänsynslöst. Sådan skall diskuteras, precis som vi skall diskutera inskränkningar i rätten att ta bilder. Ur bägge typerna av diskussioner kan vi lära oss och sköta saker bättre i framtiden.

Men om man gräver en slags mental skyttegrav och tjurskalligt hävdar en princip oavsett vad den kan få för konsekvenser tycker jag inte man gör vare sig själv eller någon annan någon större nytta.

Menar du då också de personer som genom sin oaktsamhet ödelägger andras liv eller rentav hjälper deras antagonister att hitta dem så de i värsta fall kan ta livet av dem? Om det skulle vara dig det gäller är du då med på att vi håller dig inspärrad livet ut eller rent av avlivar dig?

Jag förstår inte riktigt kopplingen till min person. När, var och hur har jag visat sådan oaktsamhet menar du?

Annars är nog svaret på frågan "Det Beror På". Som alltid är det svårt att ge ett enkelt svar på en så komplicerad fråga som framställs som vore den enkel.

Jag tycker den hållningen är förbluffande naiv särskilt som du inte har den minsta kontroll över sådant du en gång publicerat. Folks sociala situation ändras dessutom över tiden och det som är OK för en person idag kankse inte alls är det i morgon.

Jag tycker å andra sidan att det är lite mer än lovligt naivt att tro att man ska kunna komma tillrätta med problem som hederskulturer och kompromisslösa gängkulturer genom att införa fotoförbud på förskolor.

Det låtet på dig som om du har full koll på vad folk kan känna sig kränkta av och det känns ju tryggt.
Nej, det har jag inte. Folk kan känna sig kränkta av nästan vad som helst nuförtiden. Jag skrev dock inte om att känna sig kränkt utan om att bli kränkt. Det är inte samma sak.

Nä i vita medelålders mäns värld kan man kanske tro det men så ser ju inte Sverige ut idag. Jag har varit på ställen där stenarna regnat när folk upptäckt att de blivit fotograferade. Som tidigare sagts så finns andra kulturer än den svenska "enhetskulturen" som en gång fanns åtminstone i folks uppfattning. Det finns folk som upplever (som så riktigt påpekats tidigare) att deras själ kidnappas när man tar deras bild. För man tar ju faktisk en bild av någon. Jag har t.o.m. hört om i våra öron primitiva stamman i nordvästar Pakistan vilka enligt uppgift trodde att den som tog en bild av deras kvinnor kunde framkalla bilden så att kvinnorna kunde ses nakna. Det är längesedan jag var där men idag finns de som växte upp i den kulturen som flyktingar även i Sverige.
Då är det nog bra om de lär sig om den svenska kulturen (inte helt lättdefinierad, det medges) och anpassar sig till hur det är i Sverige. Om de nu tänker stanna här, vilket de för min del är mycket välkomna att göra så länge det inte medför att vi måste anpassa oss till mera vidskepelser än vi redan har i landet.

Jag känner flera människor som har väldigt goda skäl att inte vilja bli publicerade, i synnerhet inte så det går att räkna ut var de befinner sig. Och nej, det har ingenting med etnisk eller religiös bakgrund att göra. Två exempel är en totalt urspårad vårdnadstvist kombinerat med svartsjuka och ett fall med en lätt sinnessjuk och antagligen gravt alkoholiserad före detta granne med kraftigt bristande impulskontroll.

Och därför är det helt rimligt att det finns begränsningar på vad och hur man får publicera bilder på människor.

Och faktiskt, hur mycket fotograf jag själv är och alldeles oavsett om man har några direkta och lättförståeliga skäl så tycker jag faktiskt det kan vara en mänsklig rättighet att inte bli fotograferad

Varför det? Tar du skada av att vissa av fotonerna som studsat från dig fastnar på en bildsensor (eller en filmemulsion)?

När fotografer envist och utan att lyssna på motargument i varje läge hävdar sin juridiska rätt att ta bilder av vad de vill, när de vill, då uppfattar i alla fall jag det ofta som just brist på hänsyn.

Jag tror att det är en övertolkning. Fotografer vill inte ha lagar som inskränker rätten att fotografera, dvs de vill ha status quo. Anledningen till det är inte för att ha chansen att visa minsta möjliga hänsyn, utan för att man (okejdå, "jag" i det här fallet) är rädd för att ger man staten ett lillfinger så blir man av med hela handen, dvs kommer det en lag som inskränker lite, lite grann så har man öppnat för flera lagar av samma art och till slut sitter vi där med en uppsjö av undantag från vad vi får fotografera. Det kommer också att ge upphov till besvärliga situationer där "Svensson", som minnsan vet att man inte får fotografera någon på ett kränkande sätt, kommer att försöka sätta stopp för vissa fotografer även om dessa inte bryter mot lagen.

Möjligheterna för lyckat gatufoto kommer alltså att inskränkas mer än vad lagen säger.

De flesta tror jag faktiskt tar hänsyn redan idag.

Varför det? Tar du skada av att vissa av fotonerna som studsat från dig fastnar på en bildsensor (eller en filmemulsion)?

Tar man skada av att någon riktar ett skarpladdat automargevär mot ens huvud?

Tråden handlar väl i huvudsak inte om själva exponeringen. Utan om vad som kan (avsiktligt eller oavsiktligt) bli dess följd i form av obekvämheter för den som finns på publicerade bilder.

Det är enklare att förbjuda vapen än att förbjuda konsekvenser.

Petter ...

Dagens Nyheter idag (6/12) har en läsvärd krönika i förskolefrågan.

Tack för att du återgår till ämnet (jag kan inte förstå varför alla intressanta trådar skall balla ur). Jag antar att du menar debattinlägget

http://www.dn.se/nyheter/emanuel-karlsten-en-kultur-dar-den-som-delar-mest-belonas

Min egen åsikt i frågan är att man som förälder borde kunna höra med sin förskola. Om det finns någon med skyddad identitet så får man respektera det och undvika att fotografera. Annars bör det gå. Om det ändå är några föräldrar som motsäger sig fotografering vid dessa högtider så kanske man kan ha någon slags diskussion på den aktuella förskolan om det. Att besluta om sådana här fyrkantiga regler gör ju bara att folk tappar förtroendet.

Tack för att du återgår till ämnet (jag kan inte förstå varför alla intressanta trådar skall balla ur). Jag antar att du menar debattinlägget

http://www.dn.se/nyheter/emanuel-karlsten-en-kultur-dar-den-som-delar-mest-belonas

Min egen åsikt i frågan är att man som förälder borde kunna höra med sin förskola. Om det finns någon med skyddad identitet så får man respektera det och undvika att fotografera. Annars bör det gå. Om det ändå är några föräldrar som motsäger sig fotografering vid dessa högtider så kanske man kan ha någon slags diskussion på den aktuella förskolan om det. Att besluta om sådana här fyrkantiga regler gör ju bara att folk tappar förtroendet.

Det inlägget pekar på är ju egentligen publiceringen/spridningen, inte fotograferingen i sig, men publiceringsförbud hör ju inte hemma i en öppen och fri demokrati med full tryckfrihet så därför fann sig Linköping nödd och tvungen att införa ett strikt fotoförbud. Man kan ha olika uppfattningar om det rimliga i detta. Jag håller med dig i frågan om föräldramedgivande. Bättre att lösa detta på frivillighetens väg, ev i kombination med ett ickepublicerings/spridningsavtal.

Det inlägget pekar på är ju egentligen publiceringen/spridningen, inte fotograferingen i sig, men publiceringsförbud hör ju inte hemma i en öppen och fri demokrati med full tryckfrihet så därför fann sig Linköping nödd och tvungen att införa ett strikt fotoförbud. Man kan ha olika uppfattningar om det rimliga i detta. Jag håller med dig i frågan om föräldramedgivande. Bättre att lösa detta på frivillighetens väg, ev i kombination med ett ickepublicerings/spridningsavtal.

Precis, problemet är att man i stor utsträckning publicerar personuppgifter (bild på person är personuppgift) utan att tänka sig för idag.

Att ha olika policy för skolor/klasser beroende på om det finns personer som behöver särskilt skydd eller inte ger även det information. Då kan man utesluta de skolor/klasser som det publiceras bilder från vilket gör det lättare för den/de som vill uppsöka skyddade individer.

Så så länge vi tanklöst publicerar bilder på nätet så är det nog en nödvändig begränsning att "förbjuda" fotografering för föräldrarna.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar