En allmän fundering
En grundorsak till hela den här diskussionen - som jag uppfattar den - handlar ju egentligen inte om fotografering utan om
publicering. Och att vi idag ofta ser oerhört aningslös och tanklös publicering utan mycket eftertanke kring konsekvenser.
Jag tror det här är ett problem som kanske inte helt försvinner, men kommer att vara avsevärt mindre om säg tio år eller så.
Det handlar om vår vanliga mänskliga tafatthet och brist på eftertanke när vi får tillgång till spännande ny teknik. Det är faktiskt bara - lite svepande - de senaste tio åren vi haft allmän och bred tillgång till publicering av bilder och video. Youtube, Facebook, Flickr och liknande har inte funnits så länge. Vi har inte hunnit utveckla egna normer kring det här, det har inte uppstått någon god sed eller så mycket oskrivna sociala regler.
Vi har dessutom en mycket bredare tillgång till kameror i allmänhet och videokameror i synnerhet. Framför allt har vi idag digitala kameror där publicering inte sällan bara ligger sekunder bort från fotograferingsögonblicket. Inte mycket tid för eftertankens kranka blekhet där inte.
Det är ungefär som när mobiltelefonerna först dök upp. Människor svarade i telefon mitt i biobesök eller stod högljutt och pratade om personliga saker i busskön. Helt har de här fenomen inte försvunnit, men det har uppstått en hel del normer och sociala regler kring mobilsamtal som dämpat de värsta avarterna. Det är bara vissa randfenomen där lagstiftning (kanske, men tveksamt) behövs. Som mobilsamtal under bilkörning - ett annat populärt ämne att diskutera
Vi kommer säkert utveckla diverse mer eller mindre underförstådda regler och normer kring publicering av stillbilder och video (och för den delen texter) vartefter. Men just nu är det lite vilda västern över det hela och det blir konflikter. Enda sättet att hitta fram till regler och normer, skrivna eller underförstådda, är just det vi gör här i tråden - diskutera saken. Prata, jämföra, fundera, väga för eller emot och lära oss.