Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Motiverar det ett totalt fotoförbud i samtliga kommunens förskolor?
Det kan vi tycka vad vi vill om. Nu stoppar man detta helt förmodligen för att ge personalen en möjlighet att slippa argumentera exv. med dig och andra som vägra se problemen. Framöver kanske medvetenheten ökar och då kanske man inte behöver vara kategorisk utan att man kan få info om vad som gäller just på den barnstuga man själv har sina barn på eller vill besöka. Tyvärr är många människor fortfarande ofta mer än lovligt aningslösa när det gäller saker som dessa, så då kanske man måste sätta ner fotoen så pass att man åtminstone tvingar folk att fråga personalen innan man bara sätter igång och tar sina bilder.
Det här fanns inte på kartan när jag själv var lärare på 80-talet men den verklighet vi har idag ser helt annorlunda ut då och nu. Gick man själv i skolan då eller är lika gammal som jag är så kan det här vara svårt att förstå men tyvärr är det så här det ser ut nu. Vi hade på den tiden ingen kunskap om hederskulturer, vi hade inte alls samma kompromisslösa kriminella gängkulturer. Visst fanns det livrädda kninnor med våldsamma män redan då men dessa frågor var på 80-talet om inte ickefrågor så frågor som knappt stod på dagordningen vill jag hävda och jag var ändå lärare i en av Stockholms då stökigare förorter i Brandbergen (någon hade textat snyggt och prydligt "Välkommen till Haninge Harlem över dörren vid huvudentren till Brandbergens Centrum).
Sen fanns ju inte heller den stora och djupa aningslösheten på Facebook heller och det är väl nästan det värsta av allt. På 80-talet hade de flesta inte ens en dator.