Annons

Fota svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

Nixoncc

Medlem
Jag lurar lite på vad som ger bäst svartvita bilder.
Har det någon betydelse om man använder bildkontrollen svartvit(eller monokrom) eller om man gör bilden svartvit i efterhand?
Vad är det i så fall som skiljer på dessa alternativ?
 
Jag lurar lite på vad som ger bäst svartvita bilder.
Har det någon betydelse om man använder bildkontrollen svartvit(eller monokrom) eller om man gör bilden svartvit i efterhand?
Vad är det i så fall som skiljer på dessa alternativ?

Den enda betydelsefulla skillnaden är att du aldrig kan göra en svartvit bild i färg om du tagit den som svartvit.

Jag rekommenderar ingen att fota svartvitt direkt. Idag är det så enkelt att göra om bilder till svartvitt att det inte finns någon som helst anledning att ta bort färgerna redan i kameran.

Fotar du i RAW gäller dock inte det här eftersom en RAW-bild behåller färgerna även om du fotar svartvitt.
 
Håller med Algazam. Bättre att göra bilderna svartvita i efterhand. Man har betydligt fler inställningsmöjligheter i datorn än i kameran.
Det är lättare att få det snyggt där tycker jag.
 
Jag håller också med om att det är bättre rent logiskt och tekniskt att faktist göra det i datorn, men det finns en speciell charm med att köra sv/v direkt i kameran och stänga av RAW, mest för att tvinga sig själv att jobba lika noggrant som man gjorde när man körde (kör) med film, det finns inte någon teknisk logik att göra så, men jag tar bättre bilder då eftersom jag vet att jag inte kan rädda bilden i efterhand om jag gör något fel.

Logiska svaret är kör RAW och ställ in sv/v så får du preview på något som liknar slutresultatet - det är smartaste valet.

Vill du leka 1987 så ställer du kameran på ISO3200, enbart JPEG, ingen brusreduceing, sv/v, hög kontrast och -2/3EV... :)
 
bengt-re har en poäng han också. Vill man tvinga sig själv att vara nogrann vid fototillfället så är hans tips bra.
Blev sugen på att testa själv faktiskt. Det får bli en sväng imorgon med ISO3200, jpeg, sv/v och hög kontrast. Känner att jag kan behöva tvinga mig själv att lägga mer tid på bilden när jag fotar.
Tack för tipset!
 
Jag tycker aldrig jag riktigt får till svartvita bilder från Rawfiler.. hur mycket jag än grejar med dom.. Men om jag fotar jpeg är det myyycket lättare att få till den gråskala som jag vill ha..

Hur kommer det sig? Nej, jag är inte en nybörjare på bildbehandling. :)

Finns det kanske några knep med just Raw-filer för att få till det?
 
Hmm... tycker att när du utgår från RAW blir det mycket bra.
Självklart tar jag alltid i RAW för att kunna få varje bild i både svartvitt och färg. Ibland hittar du lättare rätt vid jämförelse.
Svartvitt väldigt kul och berikande.
Här är delvis lite holga experiment:
http://www.splankymedia.se/holga/

Ursprunget är RAW.
Men visst har jag allvarliga planer på en Holgakamera för den optimala upplevelsen :)
 
Jag tycker aldrig jag riktigt får till svartvita bilder från Rawfiler.. hur mycket jag än grejar med dom.. Men om jag fotar jpeg är det myyycket lättare att få till den gråskala som jag vill ha..

Hur kommer det sig? Nej, jag är inte en nybörjare på bildbehandling. :)

Finns det kanske några knep med just Raw-filer för att få till det?

Det beror sannolikt på att JPG-bilder är färdiga medan RAW-bilder inte är det.

Eftersom du inte är nybörjare på bildbehandling så vet du att en RAW-bild är obehandlad. Det gäller givetvis även när man ska göra svartvitt av RAW. Du måste alltså jobba rätt mycket med den för att få den att bli lika färdig som en JPG-bild.

Jag tipsade i en annan tråd om att fota RAW+JPG och sedan försöka återskapa JPG-bilden av RAW-bilden. Det sättet tycker jag är riktigt bra om man vill utveckla sin kunskap att arbeta med RAW-bilder. Dagens kameror är ju väldigt bra på att generera JPG-bilder, så att sträva mot samma resultat med en RAW-bild är en bra skola.
 
Tycker du ska läsa den här tråden.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=116655

Den blev riktigt bra med många bra svar från folk som har pejl. I grunden bygger all S/V-konvertering på antingen FÄRGkonvertering eller LJUSkonvertering. Forna tiders svartvita film kan man säga tillhör det senare, och många (inkl. jag) tycker mycket bättre om den typen av konvertering. Den är hårdare, kontrastrikare och på sätt och vis lite dummare än färgkonvertering - men mycket snyggare. PS standard S/V konvertering arbetar istället med färgkonvertering, vad kamerans inbyggda S/V-generering arbetar med vill jag inte ens veta, mycket bättre att göra i efterhand.

Rekommenderar alltså att testa gradientmap S/V-konvertering. Det är snabbt och enkelt! Vill du förkovra dig finns det en länk jag postade i den tråden som helt och hållet handlar om olika sorters S/V-konverteringar.
 
Tack för alla bra svar! Det är det här som är det fina med fotosidan!

Saken är den att jag fotar mycket med mina Rolleiflex-kameror och jag älskar svartvitt och jag skulle vilja närma mig den känslan som finns i de bilderna även med digitalen, på det sättet skulle man kunna öva och "slösa" lite mer med exponeringarna utan att behöva "bränna" dyr film.

Än så länge har jag inte nått riktigt ända fram men jag ska förkovra mig i länken som wfrank postade och se om jag hittar några tips.
 
Jag tycker aldrig jag riktigt får till svartvita bilder från Rawfiler.. hur mycket jag än grejar med dom.. Men om jag fotar jpeg är det myyycket lättare att få till den gråskala som jag vill ha..

Hur kommer det sig? Nej, jag är inte en nybörjare på bildbehandling. :)

Finns det kanske några knep med just Raw-filer för att få till det?

Konvertera till svartvitt redan i Camera RAW (Elements). Dra reglaget för färgmättnat till vänster och justera erhållna gråtoner med reglagen för
exponering, kontrast och intensitet. Lätt att se vad som händer.
 
Jag tycker aldrig jag riktigt får till svartvita bilder från Rawfiler.. hur mycket jag än grejar med dom.. Men om jag fotar jpeg är det myyycket lättare att få till den gråskala som jag vill ha..

Hur kommer det sig? Nej, jag är inte en nybörjare på bildbehandling. :)

Finns det kanske några knep med just Raw-filer för att få till det?

Men RAW ger dig ju optimala möjligheter. Hur 17 kan du då misslyckas med s/v-konverteringar? / mvh FiCa1 (som alltid plåtar RAW och ofta konverterar till s/v)
 
Hmm... tycker att när du utgår från RAW blir det mycket bra.
Självklart tar jag alltid i RAW för att kunna få varje bild i både svartvitt och färg. Ibland hittar du lättare rätt vid jämförelse.
Svartvitt väldigt kul och berikande.
Här är delvis lite holga experiment:
http://www.splankymedia.se/holga/

Ursprunget är RAW.
Men visst har jag allvarliga planer på en Holgakamera för den optimala upplevelsen :)

Inget fel på Holga, jo, den är lite för bra iofs... Lekte lite med hemmagjord hålkamera med min 5D MkII förra veckan... Meningslöst och korkat? Javisst ! :) Sen finns det en annan liten fördel med att ibland stänga av RAW - man slipper efterbahandla - det blev bra eller inte bra, likssom inget ångerrätt vilket ibland kan vara skönt även om det egentligen är korkat att inte alltid ge sig själv bästa möjliga förutsättningar.

Hmmm... Fanns inte diana objektiven med EF-fattning numera eller har jag bara drömt det?

*skål*
 
Men RAW ger dig ju optimala möjligheter. Hur 17 kan du då misslyckas med s/v-konverteringar? / mvh FiCa1 (som alltid plåtar RAW och ofta konverterar till s/v)

Han undrar ju varför han inte lyckas med RAW-bilderna. Då kan han inte gärna svara dig på varför han inte lyckas. :)
 
Men RAW ger dig ju optimala möjligheter. Hur 17 kan du då misslyckas med s/v-konverteringar? / mvh FiCa1 (som alltid plåtar RAW och ofta konverterar till s/v)

Du har helt rätt, det är enkelt, kontrollerbart och blir nästan alltid bra - det är svårt att misslyckas i annat än att det kan vara svårt att bestämma sig för HUR man vill ha det.
 
Du har helt rätt, det är enkelt, kontrollerbart och blir nästan alltid bra - det är svårt att misslyckas i annat än att det kan vara svårt att bestämma sig för HUR man vill ha det.

Jag håller inte med om att det är enkelt. Som med allt annat är det givetvis enkelt när man vet hur man ska göra, men vet man inte det så är det inte enkelt att göra en RAW-bild lika bra som en JPG-bild.
 
Det finns hur många guider som helst - flickr har grupper som diskuterar detta och tja, det är ingen brist på information - lägg 4 timmar strukturerat på att lära dig det så kan du det sedan med enbart internet som lärare. Saknar du verktyg så finns det freeware som är tillräckligt bra för jobbet och de flesta (alla?) kameratillverkare skickar med iaf ett rudimentärt RAW-verktyg om man inte vill köpa verktyg eller använda generella open source verktyg.
 
Jag tipsade i en annan tråd om att fota RAW+JPG och sedan försöka återskapa JPG-bilden av RAW-bilden. Det sättet tycker jag är riktigt bra om man vill utveckla sin kunskap att arbeta med RAW-bilder. Dagens kameror är ju väldigt bra på att generera JPG-bilder, så att sträva mot samma resultat med en RAW-bild är en bra skola.

Jättebra tips! Ska jag definitivt pröva.

Men jag vet att raw-filen är obehandlad. Jag bildbehandlar självklart den svartvita Jpeg-filen ganska mycket för att få fram en gråskala och kontrast som jag gillar, tyvärr så lyckas jag aldrig få till det med rawfilerna.. Ibland känns det nästan som om det dynamiska omfånget blir förstort i rawfilen.. vilket iofs inte är ett problem - bara sänka skuggorna tills de svärtar igen.. men det funkar ändå inte med raw-filer.. Jag ska ladda upp nåt exempel efter jobbet ikväll :)
 
Det finns hur många guider som helst - flickr har grupper som diskuterar detta och tja, det är ingen brist på information - lägg 4 timmar strukturerat på att lära dig det så kan du det sedan med enbart internet som lärare. Saknar du verktyg så finns det freeware som är tillräckligt bra för jobbet och de flesta (alla?) kameratillverkare skickar med iaf ett rudimentärt RAW-verktyg om man inte vill köpa verktyg eller använda generella open source verktyg.

Men det handlar inte om "hur man bäst konverterar till S/V", för det svaret finns inte. Däremot finns svar på frågan "hur man enklast konverterar till S/V", välj exempelvis desaturate i PS. Men blir det bra? Mycket sällan (tycker de flesta).

Det gäller att hitta en metod som man tycker om, gärna enkel. Gillar man inte standardkonverteringarna är ljus/luminocitymetoderna ett givet alternativ. De ger HELT annorlunda resultat. Testa själv. Gradientmap är den snabbaste metoden (antagligen) och ger väldigt trevliga resultat. En annan är Gorman-Holbert, den är mer komplicerad men skapar färre lågdagrar. Testa själv Benke, du kanske lär dig nåt? Skål. ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.