Du ingår avtal (som innebär att du inte får dricka kaffe) när du väljer att börja läsa mitt inlägg. Det spelar ingen roll var du rent fysiskt råkar befinna dig.
(Nej, givetvis menar jag inte att du gör det. Poängen är att du, i och med att du börjar läsa, ingår avtal LIKA MYCKET som jag gör när jag kliver in i en Ica-butik. Dvs inte alls. Butiksägaren kan, enligt den HD-dom som refererats tidigare i tråden, inte på något vis villkora vilka personer som får komma in och hur de måste uppträda.)
Det står en skylt när du går in i ICA-butiken med texten ”Fotografering förbjuden”.
Får ICA-handlaren utfärda ett sådant förbud? Ja, hon äger butiken och har därmed rätt att sätta upp ordningsregler för den. Precis på samma sätt ett dansställe får anmoda viss klädsel eller att du får bestämma att hemma hos dig så tar man av sig skorna när man går in. De här reglerna står inte i lagboken och allra minst i brottsbalkens katalog över straffsanktionerade brott.
Du kliver alltså nu in i butiken medveten om förbudet. Du kliver med andra ord in på privat mark medveten om att här gäller det fotoförbud. Den avtalsfrihet vi har innebär att om inget förbud stadgas i lag eller praxis så får vi ingå avtal om vad helst.
På motsvarande sätt får avtal ingås utan krav på formen för hur det ingås. Skriftligt, muntligt, genom att nicka med huvudet, etc., eller genom konkludent handlande. Det sistnämnda innebär att du aktivt eller passivt agerar på ett visst sätt som innebär att du accepterar att ingå ett avtal.
I vårt fall är det konkludenta handlandet att du medveten om fotoförbudet kliver in i butiken. Därmed kan handlaren, med gott stöd i praxis, hävda att du accepterat att du och handlaren har ett civilrättsligt avtal om att du inte får fotografera i butiken.
Problemet för butiksägaren är att om du fotograferar trots förbudet så kan hon inte göra så mycket mer än att be dig att lämna butiken. Det finns i princip inga sanktioner mot att bryta mot förbudet. Men det hindrar inte att fotoförbudet finns och att du och butiksägaren ingått ett avtal. Mitt kaffedrickande kan du inte reglera på samma sätt eftersom du inte kan sätta upp regler i mitt hem.
HD-domen har inte ett dyft med detta att göra utan avser brottet olaga intrång och att det inte är applicerbart i butiker som allmänheten har tillgång till.
Om du läser lite avtalsrätt, som du iofs tycks anse dig kunna väldigt bra, så kommer du att se att mitt resonemang stämmer.