ANNONS
Annons

Fel färger vid utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)
OMG !! Flera dagar gamla =0 !!! Sorry for that. Tillhör inte youtube-generationen, jag har ett heltidsarbete att ta hand om också ;-).

haha ja här går det undan :D

har redan beställt kalibrar, har redan fått hem den och har redan provat att kalibrera skärmen.

Ska kolla lite youtubeklipp om hur man ställer in allt och se om det blir bättre.

haha ja här går det undan :D
Ja j*vlar, här är det drag under galoscherna, kan jag konstatera !!

har redan beställt kalibrar, har redan fått hem den och har redan provat att kalibrera skärmen.
Vilken blev det då ?

Ska kolla lite youtubeklipp om hur man ställer in allt och se om det blir bättre.
Bra idé. Rekommenderar Stefohl videoklipp (tror du hittar dom under SFF. Sedan ett par saker, Andreas;

Du är duktig på att se bilden och att fotografera. Om möjligt, köp en stationär dator med en för ändamålet bra skärm. Visst, det kostar, men bättre att gråta en gång.

Sedan köper du Steohs bok "Digital bild 4.0" och du är redo för att ta det hela till en ny nivå. Som Flash Gordon redan varit inne på, kan du skapa dina egna profiler direkt i kameran, med X-rite colorchecker passport, alternativt QP-card.

När du är klar med det, får du installera en armatur med rätt färgtemperatur i det rum där du skall framkalla dina bilder. Naturligtvis måste det vara rätt styrka på ljuset också, men allt det tar Stefan upp i sin bok. Dessutom får du måla om väggarna i rummet där du skall framkalla dina bilder, i en färg som har rätt nyans för ändamålet. Stefan tar upp det också.

Sedan, när alla förberedelser är färdiga, ber du tryckeriet som skall printa dina bilder, om en färgprofil, så att du kan "softproofa" dina bilder direkt på skärmen. På så sätt får du en bättre uppfattning om hur bilden kommer att se ut när dom levereras från tryckeriet.

Lycka till !

Senast ändrad:
Här är en jämförelse med min bärbara. Den är ungefär som min iMac var innan jag kalibrerade och som ni ser är det enorm skillnad. Men jag tycker det vita är lite för gult, men det kanske bara är för att det är ovant och att jag jämför med en väldigt blå och kall bild........
Tack för återkopplingen! Tror faktiskt din skärm visar rätt nu. (Känner igen din reaktion över förändringen efter profilering från andra:).
Vi var ju några som gissade friskt i början på tråden och jag tror inte jag var så "långt borta" (inlägg 4). Men hur blev jämförelsen med akryltavlan kontra nyprofilerade skärmen. Misstänker att de blev ganska lika:)

Tack för återkopplingen! Tror faktiskt din skärm visar rätt nu. (Känner igen din reaktion över förändringen efter profilering från andra:).
Vi var ju några som gissade friskt i början på tråden och jag tror inte jag var så "långt borta" (inlägg 4). Men hur blev jämförelsen med akryltavlan kontra nyprofilerade skärmen. Misstänker att de blev ganska lika:)

ja jag vet inte. jag vet inte hur jag ser om färgerna är korrekta.

angående färgerna på akryltavlan så blev färgerna väldigt mycket mer lika nu. Nu har skärmen mycket mindre lila ton som syntes på bilden och har en mer likvärdig varm ton som tavlan.

Har nu testat att kalibrera skärmen igen efter en tutorial på youtube.

Enligt den så skulle man välja White LED som skärmval. D65 på white point och 80cd/m2 på luminance.
resultatet blev en något mörkare skärm. men inte så stor skillnad i färgerna tycker jag jämfört med förra kalibreringen, så nu kanske färgerna stämmer ganska bra?

Kanske jag tycker att skärmen blev lite för mörk, men det är väl det som är poängen så att jag måste ljusa upp bilderna ännu mer eftersom utskrifter ofta blir för mörka.

Nu när man kalibrerar och justerar ljusheten så antar jag att man inte ska röra f1 och f2 knappen för att justera ljuset? då sabbar jag allting eller?

en sak till. när allt är klart och jag jämför färgerna (se bilden nedan) så ser det ju ut att vara jättestor skillnad i före och efter.
Men när jag kollade på dom andra stora bilderna i olika nyanser och bläddrade mellan före och efter, så var det nästan ingen skillnad alls i färgerna. varför är det så?

Bilagor

• Skärmavbild 2017-10-24 kl. 15.40.26.png
    Skärmavbild 2017-10-24 kl. 15.40.26.png
    34.8 KB · Visningar: 12
En skärm på endast 80 cd är väldigt mörkt. Mer normalt är 120 till 160 Cd beroende på hur ljust man har det i rummet när man redigerar.
Jag ställer ljuset i apple skärmen till 120 cd eftersom det stämmer för min miljö. Det brukar vara ett streck över solens nedersta strålen i Mac.

En skärm på endast 80 cd är väldigt mörkt. Mer normalt är 120 till 160 Cd beroende på hur ljust man har det i rummet när man redigerar.
Jag ställer ljuset i apple skärmen till 120 cd eftersom det stämmer för min miljö. Det brukar vara ett streck över solens nedersta strålen i Mac.

jag har ganska mörkt i mitt rum. Bara ett par smålampor i hörnen.

Så jag kan ändra ljuset med knapparna?
förstår dock inte vad du menar med "Ett streck över solens nedersta strålen"

jag har ganska mörkt i mitt rum. Bara ett par smålampor i hörnen.

Så jag kan ändra ljuset med knapparna?
förstår dock inte vad du menar med "Ett streck över solens nedersta strålen"

När du justerar ljuset på en mac dyker det upp en sol. Det streck som är klockan 6 är min målpunkt. Ett snäpp över det är cirka 120 Cd.

jag förstår. Men vad är vitsen att ställa in ljusheten i profilen när man kalibrerar om man ändå ändrar sen ?
Andreas, med risk för att bli tjatig, köp Steohl bok ( det har jag gjort, i dubbel upplaga) och jag vågar påstå att du kommer att få svar på de flesta frågor du har. Om du tycker att den är för dyr, håll ut, så kommer den säkert till rabatterat pris längre fram (för det har den gjort tidigare).

Allt gott !!
// T.

Andreas, med risk för att bli tjatig, köp Steohl bok ( det har jag gjort, i dubbel upplaga) och jag vågar påstå att du kommer att få svar på de flesta frågor du har. Om du tycker att den är för dyr, håll ut, så kommer den säkert till rabatterat pris längre fram (för det har den gjort tidigare).

Allt gott !!
// T.

I fotosidans butik kostar den 238 kr. Alldeles för billigt, tycker jag ;-)

Stefan

Allt gott !!
// T.

tack. ska kolla in den och kanske köpa den någon gång. Inte just nu dock.

När du har kalibrerat din skärm genom att ställa in rätt ljusstyrka kan du inte ändra detta värde. Då gäller ju inte din profilering längre.
okej då vet jag.

Men hur tycker du min profil ser ut?

White LED
white point D65
Luminance 80

Gjorde dock en ny kalibrering med Luminance 120)

Det är så svårt att veta om färgerna är rätt eller inte efter en kalibrering. Jag ser ju bara att det ändrar sig, thats it.

I fotosidans butik kostar den 238 kr. Alldeles för billigt, tycker jag ;-)

Stefan
Du borde ge mig lite kickback efter all den reklam jag gör för din bok :-D ! Nä, skämt åsido, jag tycker verkligen att den är suverän, även om jag bara kommit halvvägs (och dessutom inte följer uppmaningarna slaviskt, som att fotografera i en mörk låda (om du kan dra dig till minnes).

Tittade på ett klipp idag, vad det gäller skärpa på bilder (som du lagt upp) men tyvärr är jag inte alls bekant med PS (och CR) trots att jag har dessa program, då jag (av lättja) och hög inlärningströskel, (skall tilläggas) ,vilket inte är den bästa kombinationen ;-) så jag kör med CNX2 och i viss mån Lr för det mesta. Jo, jag vet att CR och Lr är (nästan) samma. Det som skiljer är väl ikonerna (?)

okej då vet jag.

Men hur tycker du min profil ser ut?

White LED
white point D65
Luminance 80

Gjorde dock en ny kalibrering med Luminance 120)

Det är så svårt att veta om färgerna är rätt eller inte efter en kalibrering. Jag ser ju bara att det ändrar sig, thats it.

Omöjligt för mig att säga. Enda sättet att veta om din kalibrering/profilering är korrekt är att ha en utskrift som är korrekt utförd och som belyses av ett korrekt betraktningsljus och sedan jämföra utskriften och skärmbilden. Jag har skrivit en del om hur man väljer rätt värde på https://www.facebook.com/notes/proj...g-och-ljusstyrka-för-skärmen/655137061262934/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar