men något som jag har tänkt på. Om jag nu köper en kalibrator och får färgerna rätt jämfört med utskrifter så är det ju bra. Men det gör ju fortfarande ingen skillnad för alla andra som tittar på mina bilder och eventuellt köper en utskrift, för typ 99,9% har inte en kalibrerad skärm, om jag levererar en print eller tavla till dom så kommer det ändå skilja massor i nyans (för dom alltså)
så att kalibrera en skärm hjälper ju bara för mg själv liksom. Hur löser man det? det går ju typ inte så länge man inte kalibrerar alla skärmar i hela världen.
Nu tänker du en aning fel. Om du har kontroll på hela kedjan från fotografering till utskrift så kommer printen se ut som du önskar. Den som köper den får vad du har skapat i en utskrift. Den är ju en realitet och kommer upplevas så som du önskar om man har vettig syn och betraktar den i bra ljus.
Det är på internet du inte har kontroll på dina bilder. Även om du gör allting rätt vet du inte hur andra ser dina bilder. Det beror på att de flesta användare har inte kalibrerade skärmar och rätt ljusstyrka.
De flesta skärmar leveras från fabrik alldeles för ljusa. Vi talar om över 200 candela mot en kalibrerad skärm för utskrift som ligger på cirka 120-160 candela.
Ofta med en färgtemperatur på 7500 kelvin som är väldigt blåvit. Bra för kontorsarbete. Ger bra kontrast mellan vitt och svarta bokstäver och hög kontrast även i bilder. Fast det är nästan blåtimmen.
En skärm för bildbehandling bör ligga betydligt lägre och åtminstone inte högre än 6500 kelvin och gärna runt 5000-5500 kelvin. Nu klarar inte alla skärmar att trimmas ner så lågt utan negativa effekter.
Så vad händer när man tittar på en bild från en normal användare som nu har en väldigt ljus skärm och en skärm med hög kelvin (blåaktigt ljus).
Jo jag som då har en kalibrerad skärm för utskrift kommer tycka bilden är väldigt mörk och sotar igen i skuggorna. Förmodligen kommer jag också tycka användaren har värmt upp bilden för mycket.
Till allt detta kommer att det omgivningens ljus som avgör vilken ljusstyrka som är korrekt för en skärm. Vi måstedärför också ha kontroll på omgivningens färgtemperatur. Våra ögon anpassar sig tvärtemot mot våra öron hela tiden till omgivningen.
Därför måste vi hela tiden försöka hålla vår arbetsmiljö så lika som möjligt både dag som natt.
Allt detta är orsaker till att inte utskrifter blir som bi tänkt oss. Vi vänjer oss vid våra skärmar hur fel de än är och tycker de är perfekta. Vår hjärna och ögonen är otroliga instrument. De anpassar sig hela tiden till hur vi anser vi skall uppleva verkligheten.
Tänk på hur en bok med vitt papper och svart text ser ut i stearinljus och i dagsljus. Vi upplever fortfarande papperet som vitt och texten som svart. Fast låter vi en kamera fota samma sak kommer bilden i stearinljus ha en nästan orangevit boksida och en svart text med lite taskig svart text. Färgtemperaturen kommer ligga runt 2100 kelvin för att få ett vitt papper.
Vid dagsljus kommer vitt ligga runt 5500 kelvin och texten ha bättre kontrast.
Fast våra ögon och hjärna kommer kompensera för skillnaderna så vi nästan kommer se samma sak oavsett vilket ljus vi har. Detta är den främsta orsaken till att man inte kan färghantera baserat på ögonen.
För öronen och de med perfekt gehör är ett höga A alltid detsamma. För ögonen är det omöjligt att avgöra om 5500 kelvin är dagsljus så länge vi inte arbetar under en kontrollerad miljö. För de ställer snabbt om till omgivningens ljus.
Jag hoppas detta ger mer förståelse varför man måste använda en kalibrator och väl kalibrerad/profilerad skärm samt varför olika användare upplever bilder olika på internet.