Stefan O och Mats Alm:
Vi har pratat tidigare även om ljusets betydelse i sammanhanget. Jag har ju min 5000K dagsljuslampa idag som jag tycker är lite strulig att manövrera och ni har säkert något liknande.
Jag snubblade över s.k. smart belysning för ett tag sedan på IKEA och började fundera på om det vore något för att få något smidigare än det jag har när jag reprofotar och kollar och rengör dian inför foto eller skriver ut bilder och kollar utskrifter. Så jag har testat IKEAS lösning Trådfri lite nu i mitt arbetsrum som allmän belysning och tycker det känns lovande. Det går inte helt upp till 5000K idag men det känns dom det är tillräckligt bra för mig. Om man vill ska ju dessutom kunna använda lampor även från Phillips Hue-systemet som går steglöst ända upp till 6500K om man inte är nöjd med IKEAS lampor eller så skaffar man Phillips Hue istället. Båda använder samma standardprotokoll i botten. Jag tycker den här allmänbelysningen jag fått nu i mitt arbetsrum är väldigt mycket bättre och mycket mer flexibel än den jag hade tidigare och målet var att jag även ska kunna ha den som arbetsbelysning vid mina fotosessioner, så jag kan känna mig mer fri än idag när det gäller ljuset.
Min tanke är även att använda detta där jag har mycket foton på väggarna om jag vill att dessa ska synas bättre än i vår vanliga nuvarande vardagsbelysning. Vill man ha en lugnare färgtemperatur och mer av vanlig eller "mysbelysning" däremellen, så kan man med dessa "smarta ljussystem" enkelt byta färgtemperatur med en liten "controller" eller med hjälp av IKEA:s Trådfri-app i telefonen ihop med en gateway man säljer för anslutning till bredbandsroutern (nätkabel). Det är enkelt att rigga vare sig man väljer att bara köra med "controller" eller app och gateway. Appen är mer kompetent men det är nog inte den jag kommer ha i vardagen för den är inte lika effektiv som controllern. Det värsta problemet med IKEAS system är annars de hopplösa plastförpackningarna som är livsfarliga då man måste använda kniv för att få ut grejorna och det är knappt att det går ens med det.
Kolla gärna videon:
https://snillevilla.se/philips-hue-white-ambience-vs-ikea-tradfri-vit-spektrum/