Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första dagen med kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

masterworks

Medlem
Helt ny inom fotografering, men vill gärna lära mig ta grymma bilder på motocross!

Sagt och gjort, köpte kamera o traska ut på banan o smällde av lite random bilder.
Inser nu att det kanske inte var så lätt som jag trodde?

Nu behöver jag konstruktiv kritik så jag får råd och tips vart man börjar och vad man ska tänka på?

Här ligger några av bilderna:
http://www.flickr.com/photos/masterworks67/sets/72157633007527721/

//Patrik

Vet inte hur det reportaget skulle hjälpa någon att bli en bättre fotograf, kanske lite inspiration.

Det du bör göra först är att lära dig manuella inställningar, förstå dig på exponerings-triangeln.

vad gäller vinklar osv så verkar du ha ganska bra känsla.. bara att försöka hitta sweetspots med mycket fartkänsla osv.. har du utövat sporten själv eller varit mycket på banor vet du nog ungefär vart dom roliga sakerna händer.. om inte annat är du dig det :)

Ser riktigt bra ut tycker jag, får man dessa första dan så verkar det riktigt lovande. Kunde inte läsa någon exif fil, vilken kamera o brännvidd är det och vilken bländare är använd? På flera bilder framträder föraren fint från bakgrunden men det var några bilder är kanske en större öppning hade gett en ökad separering

Exponerings-triangeln? E det slutare, bländare och Iso?

Hur får man med Exif-filen när man har förminskat bilderna i Photoshop då?

Jag e total nybörjare, så var snälla mot mig nu! ;)

//Patrik

Faktiskt väldigt bra bilder med mycket fartkänsla. Skulle jag säga något generellt som skulle förbättra dem ytterligare, så vore det att beskära en del bilder hårdare så att ovidkommande försvinner.

Beskära kan man göra men bäst är väl att komponera mer rätt från början. Rule of thirds kan man börja med.

Exifdatan blir väl kvar om man "sparar som" i PS men tas bort om man kör spara för webben. Det tar lite plats som inte blir helt obetydlig på bilder i webformat.

Beskära kan man göra men bäst är väl att komponera mer rätt från början. Rule of thirds kan man börja med.

Exifdatan blir väl kvar om man "sparar som" i PS men tas bort om man kör spara för webben. Det tar lite plats som inte blir helt obetydlig på bilder i webformat.

Finns en flik i "spara för web" där du kan välja att behålla EXIF. Sparar själv alla mina bilder på det viset och de har Exif :)

Finns en flik i "spara för web" där du kan välja att behålla EXIF. Sparar själv alla mina bilder på det viset och de har Exif :)

Jag vet inte om de har fixat det i CS6, men åtminstone tidigare så fanns i och för sig viss data kvar, men den var inte läsbar för många program. Typ Bridge klarade av att läsa, men det är kanske inte det man vill behöva om man vill se EXIF på en bild på webben.

Jag vet inte om de har fixat det i CS6, men åtminstone tidigare så fanns i och för sig viss data kvar, men den var inte läsbar för många program. Typ Bridge klarade av att läsa, men det är kanske inte det man vill behöva om man vill se EXIF på en bild på webben.

Finns i CS5 också.
Så här ska det se ut:

Lite OT såklart men kan ju kanske vara bra för andra att känna till :)

Kolla fliken som är markerad. Metadata ska stå på "all"

Bilagor

• Untitled-.jpg
    Untitled-.jpg
    14 KB · Visningar: 1,023
Finns i CS5 också.
Så här ska det se ut:

Lite OT såklart men kan ju kanske vara bra för andra att känna till :)

Kolla fliken som är markerad. Metadata ska stå på "all"

Funktionen "finns" CS4 också, men det är inte samma sak som att de filer som produceras har EXIF som är läsbar för de flesta program. Du får gärna slänga upp en fil så kan jag se om det har blivit bättre i CS5 och/eller CS6. Jag har mina dubier dock, med tanke på att det är Adobe vi pratar om.

Jo, visst är det bättre att komponera rätt från början, men det fungerar bäst för långsamt rärliga motiv som domkyrkor och liknande. Vid så här pass snaba motiv finns det inte tid att detaljkolla varje hörn och kant av bilden. Bättre att koncentrera sig på att fånga rörelsen rätt, och skulle något oänskat dykaa upp längs kanten är det inget fel att skära. Sedan kan du ha rätt i att man ofta får mera dynamik i bilder där inte motivet är centrerat som om det vore skjutet med kikarsikte, men kompositonsregler är riktlinjer inte något man alltid slaviskt måste följa,

Det är väl egentligen bara en bild bland dessa som känns lite statisk och det är den med den röda hojen med nr 22 och föraren mitt för ett träd. Jag betvivlar dock att "rule of thirds" hade gjort mycket för att förbättra den. Problemet är istället att banan ser ut att vara platt som en åker, och föraren är ute med sin traktor och fixar vårsådden. Flertalet av de övriga bilderna är fartfyllda ock klarar sig med eller utan "rule of thirds". Men en sak som jag lägger märke till nu när jag tittar lite närmare är en del avskurna hjul. De känns lite motorsportens motsvarightet till porträttfotografens hand eller fotamputationer.

Funktionen "finns" CS4 också, men det är inte samma sak som att de filer som produceras har EXIF som är läsbar för de flesta program. Du får gärna slänga upp en fil så kan jag se om det har blivit bättre i CS5 och/eller CS6. Jag har mina dubier dock, med tanke på att det är Adobe vi pratar om.

På FlickR och 500px laddas Exif automatiskt iallaf.
Här är min senast exporterade med exif: http://www.flickr.com/photos/simonkg/8563572999/meta/in/photostream

Det vart helt tyst i tråden, så man undrar ju?

Vill ha mycket konstruktiv kritik så man kan utvecklas ju! :D

Att du inte får mer kritik beror nog på att forumet inte är tänkt för bildkritik. Tanken är att man skall lägga upp bilder i bildpoolerna för kritik.

Rent spontant så tycker jag bilderna från ditt första försök var bättre än det andra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar