Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första dagen med kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänk dig att du ska lära dig spela ett instrument. Lär du dig det genom att läsa en bok? Eller att fråga om det låter bra? Nej - du lär dig genom att öva. Fotografera så mycket du kan, inte bara motocross. När du övat tillräckligt mycket kan du själv "höra" vilka bilder som är bra, och du har hittat din egen stil.

Självklart kan du även fråga om råd samt läsa på. Men övandet kommer du inte ifrån.

Lycka till.

På vilket sätt var dom bättre då? :)

Jag tycker att i den första serien var cyklarna mer isolerade och stod ut från bakgrunden på ett bättre sätt. Ljuset var också bättre. Den andra serien känns lite "platt" och ointressant.

Edit: Jag la in några kommentarer på bilderna.

Senast ändrad:
Som tidigare sagt så jar du fått en flygande start... riktigt bra 1:a gångsbilder.

Något som hjälpt mig genom åren är att vara VÄLDIGT självkritisk när jag tittar på min egna bilder.
Titta på andras bilder som du själv tycker är bra och jämför med dina egna, fundera över vad du själv tycker fattas och hur du skulle kunna göra för att skapa den känsla du vill ha !
Läs mycket artiklar, oavsett vilken typ av foto du vill pyssla med så finns det någon där ute som har gjort en artikel, blogg eller på annat sätt publicerat något inom den genren som du vill syssla med.
Med tiden så kommer du skapa dig en egen bildstil och eget arbetssätt, men till en början så kan det vara bra att ta hjälp av andras idéer och förslag !

Inte mycket som skiljer den här sortens foto från "vanlig". Komposition och ljus gör väldigt mycket av bilden. Komposition kan du läsa om i böcker. Det finns rekommendationer både för placering och för att få fram rörelsen.
För att få fram höjdkänslan så kör med ganska vid vinkel och försök att få med marken som referens. Tar du närbilder så lämna gärna lite luft i någon riktning, det ser så inklämt ut annars.
Samma sak med ljuset. Kolla på andras snygga bilder och fundera ut varifrån ljuset kommer och hur skuggorna faller. För att få fram rök o grussprut så är motljus bra, kombinerat med mörk bakgrund blir det ännu bättre.
Undvik rörig bakgrund, antingen med kort skärpedjup/stor bländare eller stort avstånd mellan förare bakgrund. Lite rök bakom föraren är också bra.
Om du placerar dig lågt och kan få lite av föraren över trädtopparna så är det lättare att få fram "jag äger banan-känslan". Undvik att placera horisonten i halshöjd bara.
Om marken är torr så akta dig för att stå i vindriktningen, kameran din blir lätt fylld med grus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar