Jag sprang runt och fotograferade en hel del med min 10D med batterigrepp (som ju ser rätt stor ut) på Kvibergs marknad här i Göteborg för inte så längesedan.
För er som inte vet vad Kvibergs marknad är det en mycket stor loppmarknad här i Göteborg där kort och gott främst invandrare från de kringliggande stadsdelarna samlas varje lördag samt söndag för att sälja och köpa allt möjligt skit. Här finns i princip allt utav mer eller mindre värde! Vi snackar kosher-kött, kryddor, wienerbröd, piratkopierade filmer och spel, kläder, gammal elektronik (kablar, laddare, kretskort, komponenter osv.), antikviteter, böcker, tidningar, köksredskap, vapen i viss mån och sist men inte minst stöldgods - stöldgods i massor! Dyra mobiltelefoner säljs till vrakpriser "utan laddare, för jag har tappat bort den" och Comviq Kontant-påladdningar för 100 spänn säljs ibland för 50 - ja, ni fattar.
Hur som helst gick jag runt där med min 10D och plåtade för fullt. Kanske inte helt oväntat kom det fram lite argsinta hotfulla medelålders män med skägg och mustasch och skällde ut mig med både det ena och det andra. Kommer specifikt ihåg en man som var mycket upprörd över att jag fotat hans kollektion stulna Armani- och Escada-lyxparfymer. Han skrek att jag var arrogant som bara kommer till "deras ställe" (fastän jag förmodligen varit där fler gånger än vad han har) och fotograferar saker utan att först fråga. Sedan sa han också att det var olagligt.
Vid det här tillfället hade jag inte alls "pluggat" särskilt mycket på mina rättigheter som fotograf, men någonstans i bakhuvudet satt ändå att jag i princip får fota vad jag vill - det är vid spridning/publicering av fotografierna som komplikationer kan uppstå. Jag försökte helt enkelt förklara för honom att man får fotografera vad man vill, så länge man inte publicerar det hur som helst. Då gick han in i något slags försvarsläge och lyssnade inte ens på vad jag sa, utan fortsatte att skrika frasen "du får inte fota här". Efter mycket om och men förklarade jag att jag enligt svensk lag har rätt att fota i princip vad jag vill för privat bruk, och då svarade han, citat:
- Oki, men om de' bli' något ja' vet vem de' va'.
Strax efter detta kommer en svensk man fram till mig och säger:
- Folk här verkar rädda för farbror blå, alla är så misstänksamma.
Inte så konstigt kanske med tanke på att en stor del av allting som säljs är stöldgods eller smuggelvaror... Man får sig minst sagt ett gott skratt om man exempelvis vill köpa sig en begagnad väggtelefon och hittar en som det står "Hotell Sheraton" på.
En annan intressant händelse var när jag försökte fota en asiatisk försäljare vid ett stånd som försökte sälja luftvapen (ja, det är Sverige vi pratar om...) till några småpojkar (kanske 10 år gamla?). I och med att jag i dagsläget bara har manuell optik till min kamera (suck!) så tar det en stund innan man ställer skärpan rätt, speciellt i en mörk miljö som de gamla stallgårdarna vid Kviberg. Efter säg 30 sekunder fick försäljaren syn på mig, och bad mig gå illa kvickt. Fototillfället hade ju ändå inte dykt upp igen, så det var lika bra att gå därifrån.
Dock har jag också hel del bra minnen av Kvibergs marknad. En gång kom det fram två män som var väldigt glada av sig och absolut ville komma med på bild! Hann inte ställa skärpan perfekt och så, men jag tog en sympatibild för att göra dem glada.
Kvibergs marknad är helt enkelt ett mycket intressant ställe som alla borde besöka någon gång - inte bara pga. fotomöjligheterna utan även pga. den underbara mångfalden där alla möjliga kulturer mixas i en go' (om vi bortser från olagligheterna) salig blandning.
Har försökt dokumentera romer i Ungern också, utan större resultat. Att gå fram till ett gäng zigénare med kameran i farsans hemby är inget jag skulle våga, och om man försöker fota från bilen vänder folk mest bara bort sina huvuden. Detta är dock något jag tänker planera bättre och försöka genomföra någon gång... Tror konstnärliga bilder på ungerska romer och hur de verkar leva av många skulle ses som väldigt intressanta bilder.