Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbjudet fotograferande

Produkter
(logga in för att koppla)
DoGo skrev:
Föresten, på tal om att få och inte få fota... Alla bilder på människor på stan som läggs upp på FS, som man tydligt kan se ansikten på, är man väl enligt lag tvugna att ha ett medgivande från varje enskild person? (Att ta bilden får man ju, men att publicera den på internet?)
Om bilderna är Journalistiska eller konstnärliga behövs inte tillstånd, sålänge de inte används i reklam, eller är kränkande...
 
Och vem avgör ifall det är kränkande? Inte tjejen som råkade komma med på bilden hoppas jag..
då lär hon känna sig kränkt för att hon ser tjock ut.. *suck* Ursäkta om jag glider in på ett annat ämne.. men jag vill bara skrika till alla bombade brudar " JA HERREGUD, DU HAR JU RÄTT, DU ÄR FAKTISKT HELT OTROLIGT FET OCH FUL!"

Snälla liksom släpp det bara.. *suck*
 
PÅ klassresan i nian så var vi på en mack i Jönköpings län och då tog 2 av mins klasskamrater på sig Sverige hattar och jag tog och en kompis tog kort på dom "mackbiträdet" vart asförbannad och sa att fotografering var förbjuden och sa till mig och min kompis att jag skulle radera bilderna men det sket vi i.
Många saker och personer har jag tagit kort på och när dom gnällde raderade jag det och när jag kom hem så startade jag bra pc inspector och dom var tillbaka det programmet har jag haft mycket nytta av. =}
 
Jag sprang runt och fotograferade en hel del med min 10D med batterigrepp (som ju ser rätt stor ut) på Kvibergs marknad här i Göteborg för inte så längesedan.

För er som inte vet vad Kvibergs marknad är det en mycket stor loppmarknad här i Göteborg där kort och gott främst invandrare från de kringliggande stadsdelarna samlas varje lördag samt söndag för att sälja och köpa allt möjligt skit. Här finns i princip allt utav mer eller mindre värde! Vi snackar kosher-kött, kryddor, wienerbröd, piratkopierade filmer och spel, kläder, gammal elektronik (kablar, laddare, kretskort, komponenter osv.), antikviteter, böcker, tidningar, köksredskap, vapen i viss mån och sist men inte minst stöldgods - stöldgods i massor! Dyra mobiltelefoner säljs till vrakpriser "utan laddare, för jag har tappat bort den" och Comviq Kontant-påladdningar för 100 spänn säljs ibland för 50 - ja, ni fattar. ;)

Hur som helst gick jag runt där med min 10D och plåtade för fullt. Kanske inte helt oväntat kom det fram lite argsinta hotfulla medelålders män med skägg och mustasch och skällde ut mig med både det ena och det andra. Kommer specifikt ihåg en man som var mycket upprörd över att jag fotat hans kollektion stulna Armani- och Escada-lyxparfymer. Han skrek att jag var arrogant som bara kommer till "deras ställe" (fastän jag förmodligen varit där fler gånger än vad han har) och fotograferar saker utan att först fråga. Sedan sa han också att det var olagligt.

Vid det här tillfället hade jag inte alls "pluggat" särskilt mycket på mina rättigheter som fotograf, men någonstans i bakhuvudet satt ändå att jag i princip får fota vad jag vill - det är vid spridning/publicering av fotografierna som komplikationer kan uppstå. Jag försökte helt enkelt förklara för honom att man får fotografera vad man vill, så länge man inte publicerar det hur som helst. Då gick han in i något slags försvarsläge och lyssnade inte ens på vad jag sa, utan fortsatte att skrika frasen "du får inte fota här". Efter mycket om och men förklarade jag att jag enligt svensk lag har rätt att fota i princip vad jag vill för privat bruk, och då svarade han, citat:

- Oki, men om de' bli' något ja' vet vem de' va'.

Strax efter detta kommer en svensk man fram till mig och säger:

- Folk här verkar rädda för farbror blå, alla är så misstänksamma.

Inte så konstigt kanske med tanke på att en stor del av allting som säljs är stöldgods eller smuggelvaror... Man får sig minst sagt ett gott skratt om man exempelvis vill köpa sig en begagnad väggtelefon och hittar en som det står "Hotell Sheraton" på. :)

En annan intressant händelse var när jag försökte fota en asiatisk försäljare vid ett stånd som försökte sälja luftvapen (ja, det är Sverige vi pratar om...) till några småpojkar (kanske 10 år gamla?). I och med att jag i dagsläget bara har manuell optik till min kamera (suck!) så tar det en stund innan man ställer skärpan rätt, speciellt i en mörk miljö som de gamla stallgårdarna vid Kviberg. Efter säg 30 sekunder fick försäljaren syn på mig, och bad mig gå illa kvickt. Fototillfället hade ju ändå inte dykt upp igen, så det var lika bra att gå därifrån.

Dock har jag också hel del bra minnen av Kvibergs marknad. En gång kom det fram två män som var väldigt glada av sig och absolut ville komma med på bild! Hann inte ställa skärpan perfekt och så, men jag tog en sympatibild för att göra dem glada. :)

Kvibergs marknad är helt enkelt ett mycket intressant ställe som alla borde besöka någon gång - inte bara pga. fotomöjligheterna utan även pga. den underbara mångfalden där alla möjliga kulturer mixas i en go' (om vi bortser från olagligheterna) salig blandning.


Har försökt dokumentera romer i Ungern också, utan större resultat. Att gå fram till ett gäng zigénare med kameran i farsans hemby är inget jag skulle våga, och om man försöker fota från bilen vänder folk mest bara bort sina huvuden. Detta är dock något jag tänker planera bättre och försöka genomföra någon gång... Tror konstnärliga bilder på ungerska romer och hur de verkar leva av många skulle ses som väldigt intressanta bilder.
 
Senast ändrad:
casting skrev:
Du menar, ser jag en Volvo med mörktonade rutor utanför huset när jag kommer hem så är det läge att fly landet ;-)
Vad är preskibitionstiden på sådant där månntro? ;-)


Tja ... du kan väl försiktigt smyga dig hem från Costa Rica någon gång efter 2032 ...

/Thomas, plutch :)
 
När jag låg i Flottan tog jag kort på förbjudna grottor, grotter o grottor, de var så stora att vi kunde gå in med Fregatter eller Jagare, i berget fanns en hel liten stad, som sagt det var förbjudet, men jag har bilderna kvar.
MVH SGÖ
 
Ajabaja fota Systemet!

Fick i uppdrag att fota butiker i Mjölby köpcentrum (gissa vilka butiker och vinn ett pris). Var i färd med att fota "ola" i Systembolagets skylt när en sur expedit kom ut ur butiken och sade att det minsann var förbjudet att filma Systembolaget! Jag påpekade naturligtvis att jag inte filmade utan fotograferade, men det var lika förbjudet det!
 
I bakgrunden ser ni olagligheterna, min tomt är till 60% omringad av det tjusiga staketet till F17 så jag har typ fotoförbud hemma på gräsmattan för man lyckas nästan alltid få med något från andra sidan staketet.
 

Bilagor

  • f17.jpg
    f17.jpg
    40 KB · Visningar: 1,057
Men den här knep jag innan den hann över staketet.
 

Bilagor

  • set01hdri1from_pict6967.jpg
    set01hdri1from_pict6967.jpg
    39.9 KB · Visningar: 1,058
mike islandman skrev:
Anledningen till att de inte vill att poliser ska fotograferas beror på att som jag fick det förklarat att terrorister hade fotograferat poliser och sedan letat upp dem i sina hem och där skjutit ihjäl dem. Kom ihåg att det fanns något som hette Baader-Meinhof bl.a. i Tyskland tidigare och de var minst lika farliga som Al-Quaida fast lokalt i Europa och fram för allt i Tyskland.

/Mikael

Baader Meinhof som i Baader Meinhof Wagen(BMW)? :p

Skurkbilar hela högen alltså..
 
timofej skrev:
Klart intressant tråd! Tror att den blir en långlivad sådan! :)

Inte fotografera men videofilma fick jag inte i Kairos centrum. Panorerade långsamt när jag såg tre biffiga karlar i solglasögon närma sig i sökaren. En av dem täckte objektivet med handen och sa att det var förbjudet att filma där. Det visade sig att det fanns en Israelisk ambassad i närheten. Fast de avslöjade aldrig var. :) Jag fick radera det inspelade materialet direkt på plats. Annars vore det kul att ha en täckande hand som sista bildruta i min film om Egypten. :)

Vet inte vilken media du hade sparat din film på, kassett kanske? Annars tycker jag det är roligt när säkerhetsvakter tvingar en att radera något från ett minneskort, sen knallar man hem och återställer det raderade med ett Recoveryprogram ;)
 
mike islandman skrev:
Anledningen till att de inte vill att poliser ska fotograferas beror på att som jag fick det förklarat att terrorister hade fotograferat poliser och sedan letat upp dem i sina hem och där skjutit ihjäl dem. Kom ihåg att det fanns något som hette Baader-Meinhof bl.a. i Tyskland tidigare och de var minst lika farliga som Al-Quaida fast lokalt i Europa och fram för allt i Tyskland.

/Mikael

Exakt. I dagens metro står det om en av de sista Baader-Meinhof människorna, en kvinna som blir frisläppt idag efter x antal år i fängelse. Tror någon att hon har ändrat sig? 59 år gammal...hela tyska polisväsendet lär ju vara på helspänn nu. Visst, det är möjligt att jag är fördomsfull men ser man till den ideologi och typ av människor som anslöt sig till Baader-Meinhof, vad de gjorde så...Om jag vore polis i Tyskland skulle nog jag med inte vara så glad över att bli fotad.
 
När jag gick i 9an fotade vi killarna i deras omklädningsrum, heheheh
inte så schysst kanske, vet inte om de är lagligt dock.
 
Tur att det var ett bra tag sedan då, bilderna finns ens inte kvar, de vart på gamal mobilkamera hehehe.
 
Jag var på karlsborgs fästning i juni och det första guiden sa "om ni ser några foto förbjudet skyltar så skit i dom ta hur mycke kort ni vill.
 
Min polske fabror, som varit chefsingenjör eller nåt sånt inom den polska armén tog med mig till en skjutbana en gång mitt ute i skogen. Hela vägen dit satt det skyltar om att man inte fick fotografera, men väl framme så sa han i princip att det bara var att fota på.
Dock var kameran en urgammal analog skräpkamera så i princip alla bilder är överexponerade.

Men ändå :)
 
Hehe, när jag besökte Aeroseum på Säve Depå tidigare i somras berättade guiden att denna skylt var den i särklass mest fotograferade!
Nu är det inte lika kul att fota den längre eftersom den inte gäller. Det var tidigare när militären använde bergrummet som det var förbjudet.
 

Bilagor

  • dump.jpg
    dump.jpg
    94.3 KB · Visningar: 1,483
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.