Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbjudet fotograferande

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte ta ett litet foto på säkerhetskontrollen på Bangkoks flygplats i samband med utresan utan att någon märkte det. Glömde dock att slå av blixten.. Ja jäklar med skäll jag fick.. Såg framför mig hur de skulle radera minneskortet och alla semesterfoton vara borta. Som tur är är jag dålig på Thailändska och spelade bara dum turist.. :)
 
Första dagen Addis Abeba 1980 lämnade jag tidigt hotellet med kamera på magen, här skulle fotograferas var tanken.

Ett antal ynglingar erbjöd sina tjänster som guider men avvisades av den "världsvane" resenären. En av dem gav sig dock utan hängde med och försökte kommunicera. När vi närmade oss Haille Selassies gamla palats fattade jag äntligen att det var bäst att stoppa kameran i väskan.

Dergen, den regerande militärjuntan, som tagit över palatset arresterade - och slog oftast ihjäl - etiopier bara de tittade upp mot palatset. Tror inte de blivit gladare av att bli plåtade av en utlänning.
 
Ja, det är nog bara att bita i det sura äpplet och gå till posten på Måndag för att hämta en packe inbetalningskort. Du är enligt forumet redan dömd på förhand.

Nä, jag tror inte att dem kan dömma dig retroaktivt.
 
För ett par år sedan var jag på ett jobb i Boden. När jag skulle flyga hem från Luleå hade jag gott om tid och åkte med hyrbilen till F21.

Precis till vänster om vakten utanför området stod alla dessa skönheter av skrotade Draken, Tunnan, Viggen etc som bara måste fotograferas. Frågade snällt i vakten om det var ok att ta bilder på deras musei-plan. Men icke!

Sur som 17 gick jag dit och snackade med ett gäng värnpliktiga som gjorde sin tjänst i museet och talade om för dem vad vakten sagt. Viss får du fotografera här, det kan vi gå god för! Gjorde som de sa och bara väntade på att vakten skulle komma utspringande då de knappast kunde undgå att se vad jag höll på med. Men det gick bra. Fick även med bilder på området innanför stängslet där de höll på med övningar.



Om befälen sett mitt fotograferande på en känd ö i skärgården där jag gjorde mitt repmöte 1980, hade jag med all säkerhet blivit av med kameran. Tog fler bilder än denna
som visade mer utförligt exakt vilken ö det är. Kommandocentral och övervakning av yttre skärgården....
 

Bilagor

  • förbjudet.jpg
    förbjudet.jpg
    79.5 KB · Visningar: 324
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.