Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D850 konstigt beteende

Produkter
(logga in för att koppla)
Personligen kan jag inte begripa varför nån nånsin skulle vilja hålla som på den vänstra bilden. Då har man ju inget som helst stöd för objektivets och kamerans vikt i handen, utan måste hålla hela klabbet med tumme och fingrar. Jämför med hur man håller ett gevär för att orka hålla pipan uppe med tillräcklig stabilitet för att kunna sikta ordentligt.

Med "gevärsgrepp" kan man vrida fokusringen utan att det påverkar stödet, eftersom det är handflatan och därmed hela armen som håller uppe objektivets vikt.
Ligger en del i det. Vad jag kunde se idag, så använde jag båda greppen. Jag skulle fotografera av mitt grepp rent slumpvis och jag såg jag använde båda. Kan ju tänka mig att för dessa lite lättare objektiv så är det kanske inte så mycket att hålla upp vikten utan att hålla stadigt. Mitt ARCA fäste är i objektivriktningen och håller jag som gevärsgrepp så får jag fästet i handen, vilket kanske kan påverka vilket grepp det blir. Att fästet är i objektivriktning är i den riktning som fästet sitter på min astrorigg. Jag vrider fästet och studerar igen under några dagar hur jag håller
 
För objektiv med stativfäste tycker jag det brukar fungera bästa att hålla stativfästet i handflatan för tyngd och stabilisering och justera fokus-, zoom- och eventuell bländarring med fingertopparna.
 
Aldrig sett någon hålla i kameran på det där viset. Såg roligt ut. :D
Jag får koppa bort hjärnan och studera hur jag håller kameran 😊, men på något sätt så känns det bättre i handleden att handen har ovansidan upp än att vrida armen så att handflatan är upp. I alla fall när jag sträcker ut handen så är ovansidan upp 😂
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.