Mesch
Aktiv medlem
Privatanvändning = ok.
Kommersiell användning = inte ok.
Svårt?
Ja inte så enkelt som du vill göra det i alla fall.
En privat sida för vitt ariskt motstånd får alltså låna bilder fritt av dig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Privatanvändning = ok.
Kommersiell användning = inte ok.
Svårt?
Det innebär samma sak som om samma sida skulle lägga upp massa textlänkar till mina bilder, så varför skulle det spela nån roll?Ja inte så enkelt som du vill göra det i alla fall.
En privat sida för vitt ariskt motstånd får alltså låna bilder fritt av dig.
Om du vill ge bort dina bilder fine, det är dina bilder.
Lisa 12år behöver inte ens fråga men det är inte ok om det är Aftonbladet?
Jag vet bara inte hur folk ska veta i vilket läge du blir sur över att de använder dina bilder. Publicerar du en lista med bilderna eller?
Tycker personligen att upphovsrätten är rätt ok och att det är rimligt att alla följer den.
Om dom skriver "här är fina bilder av anders östberg" och länkar till din sida kan det tolkas precis lika mycket, och dessutom dyker det upp i sökmotorer.Länkar är inte problemet, det går ju inte att stoppa som sagt, men publicering av bilder kan ju göra att du förknippas starkare med något du inte står för. En rasistisk blogg t.ex., med en av dina bilder i texten, kanske med din logga eller webadress på bilden om du använder det, så kan det tolkas som om du håller med om budskapet. Då vill i alla fall jag ha lagen på min sida så jag kan få bort bilden från bloggen.
Om dom skriver "här är fina bilder av anders östberg" och länkar till din sida kan det tolkas precis lika mycket, och dessutom dyker det upp i sökmotorer.
Ja, och det är inte direkt så att du kommer tjäna mindre pengar för det heller. Det lär inte vara särskilt många privata bloggar utan annonser som köper några bilder överhuvudtaget.Med din modell så skulle det då vara OK att strunta i att jag vill ha betalt, jag skulle inte ens kunna begära betalt eftersom det blir legalt att ta bilder till privata bloggar.
Ja, och det är inte direkt så att du kommer tjäna mindre pengar för det heller. Det lär inte vara särskilt många privata bloggar utan annonser som köper några bilder överhuvudtaget.
Att det är friare att privat använda bilder betyder mer än att nån fotograf här och där ska få ett par kronor.
Du begränsar nu till "privata bloggar utan annonser" - krymper du vilka som kan använda gratisbilder vartefter du ser konsekvenser av att göra andras bilder gratis? Du förstår kanske inte marknaden för bilder från mindre tävlingar, dom används just i tävlandes bloggar och hemsidor, privata sidor som ändå ofta är av kommersiell natur eftersom man bl.a. använder dom för att göra reklam för sig själv och för sina sponsorer. Personliga sidor men i mitt tycke är det ändå rimligt att ta betalt för publicering. Det är inte bara "skitbloggar som ingen läser".
Du har rätt till din åsikt, men jag håller inte med om att din frihet att få publicera andras bilder gratis ska bygga på att jag inte längre har frihet att styra över priset på mina bilder eller själv välja om du ska få dom gratis. Som jag sagt tidigare, båda modellerna kan få plats samtidigt med copyright respektive creative common och liknande - gör vad du vill med dina egna bilder men låt bli andras om dom inte gett dig lov.
Värdet på och kostnaden för att framställa en bild är ju generellt sett bara en bråkdel av en film, så det är ju inte så konstigt om folk tycker det är mer ok. Och sen föreligger mentaliteten att ingen förlorar på nåt som ingen ändå skulle köpt.men jag inbillar mig att många tycker att det av någon anledning är mer OK att sno en bild och använda på sin blogg än att tanka filmer från piratbukten. Det kanske i och för sig beror på Ipred och att film- och musikindustrin är tämligen aggressiva till skillnad från de flesta fotografer ...
Om jag förvarar mina digitala bildfiler på en lös hårddisk som jag låser in i ett kassaskåp när jag inte använder den så är det svårt att stjäla bilder från den. Om jag sedan tar en av bilderna från hårddisken och säljer till en kund som vill använda den på sin webbplats så är det plötsligt hur lätt som helst för vem som helst att sno den, men bara för att det är lätt att stjäla något innebär inte att det är rätt att göra det.
En del kommer förstås aldrig att betala för bilder, musik, filmer, program eller annat som är lätt att stjäla på nätet, men jag inbillar mig att många tycker att det av någon anledning är mer OK att sno en bild och använda på sin blogg än att tanka filmer från piratbukten. Det kanske i och för sig beror på Ipred och att film- och musikindustrin är tämligen aggressiva till skillnad från de flesta fotografer ...
Nej, jag har hela tiden pratat om privatbloggar, så länge jag varit med i den här tråden. Var så god att bläddra tillbaks och läs
Det är som jag, påpekat flera gånger, främst "omöjligheten" att länka med thumbnails som stör mig eftersom det är helt ologiskt att en textlänk är okej men inte en bildlänk. Det skeva ligger i att det räknas som (åter)publicering.
Och jag lovar att du nog inte ens kan räkna upp fem sidor som skulle passa inom kriterierna privat, icke-vinstdrivande, mer än ett fåtal besökare.
Varför lämnar du ut fullformatbilder till presumtiva köpare? Ge dem en lågupplöst bild som blir frimärkstor när dem försöker printa den. Då är den inte lika intressant att stjäla. Tror du handlaren i affären räknar med att få fullt pris för en liter mjölk, om han först öppnar paketen och låter dig smaka, innan köp? Du får naturligtvis inget smakprov och skall du ha mjölk så får du lita på att det är mjölk i paketen.
Det är ju för att enda argumentet du har är att du presumtivt skulle tjäna pengar på saker som ingen vill betala för.Jag ger mig här, det är lika meningslöst som att diskutera som med fildelare, den egna rätten till gratis och snålskjuts på andras arbete smäller högre än andras rättigheter.
Varför lämnar du ut fullformatbilder till presumtiva köpare? Ge dem en lågupplöst bild som blir frimärkstor när dem försöker printa den. Då är den inte lika intressant att stjäla. Tror du handlaren i affären räknar med att få fullt pris för en liter mjölk, om han först öppnar paketen och låter dig smaka, innan köp? Du får naturligtvis inget smakprov och skall du ha mjölk så får du lita på att det är mjölk i paketen.
Det är ju för att enda argumentet du har är att du presumtivt skulle tjäna pengar på saker som ingen vill betala för.
I det skedet har du har ju redan tjänat pengar på bilden, sluta vara så girigHur stoppar du stölden från kundens sida?
Alternativet när det gäller bilder är att välja en annan bild som inte kostar nåt.Ingen vill betala för något men oftast måste man om man vill ha varan.
Alternativet är självklart att avstå varan om man inte tycker det är värt kronorna.