Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För lätt att kopiera nätbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fast det är ingen som förlorar pengar om privatanvändning av bilder skulle vara tillåtet.
Det finns ingen som har en skitblogg som ingen läser som skulle betala en spänn för bilder till den. Och om det finns nån så hör den till det extrema undantagsfallet. Så vad är förlusten?

Ge mig då ett bra skäl till varför jag skulle vilja förknippas med och förgylla "skitbloggar som ingen läser" med mina bilder? :)
 
Största generationsskillnaden ligger i att är man lite äldre tror man att man fortfarande kan tjäna pengar på samma sätt man gjorde förr, trots att tekniken och marknaden är helt annorlunda idag.

Det är lite för ytligt resonemang - allt handlar inte om pengar, det är inte det viktigaste argumentet. Tvärtom - jag vill inte alls tjäna pengar på all användning av mina bilder. Däremot vill jag att dom ska respekteras som *mina* bilder och jag vill ha ett ord med kring hur dom används, och just den aspekten verkar *väldigt* svårt att förstå för dom som tycker att det är jättekul att ge bort sina egna bilder, så kul att dom vill sträcka ut det till att ge bort alla andras bilder också. Gör vad du vill med dina egna bilder men låt bli andras - så enkelt är det.
 
Det är lite för ytligt resonemang - allt handlar inte om pengar, det är inte det viktigaste argumentet. Tvärtom - jag vill inte alls tjäna pengar på all användning av mina bilder. Däremot vill jag att dom ska respekteras som *mina* bilder och jag vill ha ett ord med kring hur dom används, och just den aspekten verkar *väldigt* svårt att förstå för dom som tycker att det är jättekul att ge bort sina egna bilder, så kul att dom vill sträcka ut det till att vill ge bort alla andras bilder också.
Lägg inte ut dina bilder på internet då. Det är inte svårare än så.
 
Fast det är ingen som förlorar pengar om privatanvändning av bilder skulle vara tillåtet.
Det finns ingen som har en skitblogg som ingen läser som skulle betala en spänn för bilder till den. Och om det finns nån så hör den till det extrema undantagsfallet. Så vad är förlusten?

1. Bilden sprids vidare.

2. Den inkomst som den som ansträngt sig för att skapa bilden inte får.

Största generationsskillnaden ligger i att är man lite äldre tror man att man fortfarande kan tjäna pengar på samma sätt man gjorde förr, trots att tekniken och marknaden är helt annorlunda idag.

Samma sätt som förut, vad menar du? Det är relativt ny teknik. Det är unga företag, inte gamla som lär sig att bygga verksamhet och tjänster kring den nya tekniken.

Har du hört talas om Spotify? Skype? Bra exempel på företag som dragit in miljarder till Sverige.
 
1. Bilden sprids vidare.
Om privatanvändning skulle vara tillåtet och den sprids utanför det området är det väl ingen skillnad mot om nån snor bilden idag, så det köper jag inte. Dina bilder skulle inte spridas mer jämfört med idag, eftersom folk redan tar bilder och lägger ut precis som dom känner för det, enda skillnaden är att privatpersoner inte skulle bryta mot lagen så länge dom håller sig till privatanvändningen som vi diskuterat.

2. Den inkomst som den som ansträngt sig för att skapa bilden inte får.
Från vem? Privatpersonerna som inte köper bilden oavsett vad?


Har du hört talas om Spotify? Skype? Bra exempel på företag som dragit in miljarder till Sverige.
Vad har skype med upphovsrätt att göra?
 
Det där är det sämsta argumentet. Varför? Jo efter som det antyder att det är offrets fel att brottet begås.
Men så ser det ut i verkligheten. Det är inte direkt så att din lilla åsikt spelar nån roll, folk gör som dom vill ändå.
Om du vet att det är mycket våld och rån i ett visst område så undviker du nog att gå där ensam om nätterna, även om det är din rätt att kunna gå där utan att bli rånad.
 
Senast ändrad:
Men så ser det ut i verkligheten. Det är inte direkt så att din lilla åsikt spelar nån roll, folk gör som dom vill ändå.
Om du vet att det är mycket våld och rån i ett visst område så undviker du nog att gå där ensam om nätterna, även om det är din rätt att kunna gå där utan att bli rånad.

Enligt din logik är väl då det bästa att man gör det legalt att råna folk - bara för personligt bruk förstås, inte i organiserad form - eftersom det finns rånare och eftersom dom ändå struntar i lagen. :)
 
Enligt din logik är då det bästa att man gör det legalt att råna folk - bara för personligt bruk förstås, inte i organiserad form - eftersom det finns rånare och eftersom dom ändå struntar i lagen. :)
Det var du som drog upp det där med att inte gå ut på grund av rånrisk, inte jag. Poängen var att man får anpassa sig efter rådande verklighet, trots att man har lagen på sin sida
 
Och för att återgå till ämnet...

Vad spelar det för roll om en länk till din sida med din bild på består av själva bilden istället för text?
 
För att då har du publicerat fotografens bild utan tillåtelse. Trodde det var utrett typ 13 sidor sedan...
Jag vet vad man har gjort, men vad är problemet med att länka till en sida där en bild finns med hjälp av en bildlänk istället för en textlänk?

Det är sjukt trångsynt att göra skillnad på dom två länkarna - jämför med att länka till ett youtube-klipp med en inbäddad spelare.
 
Senast ändrad:
Jag håller med om att det är för lätt att kopiera nätbilder, problemet går dock djupare än så. Det är för lätt att använda datorer. Om vi backar några årtionden så var det bara de rika och välutbildade som hade möjlighet, det var tider det.
 
Jag vet vad man har gjort, men vad är problemet med att länka till en sida där en bild finns med hjälp av en bildlänk istället för en textlänk?

Det är sjukt trångsynt att göra skillnad på dom två länkarna - jämför med att länka till ett youtube-klipp med en inbäddad spelare.
Om man inte gör skillnad på de två typerna av länkar har man i praktiken avskaffat upphovsrätten.

Vad youtube har med saken att göra förstår jag inte, eftersom de såvitt jag förstår uttryckligen tillåter båda typerna av länkning.
 
Det finns lagar och regler som få vill följa men som ändå måste vara där eller bör vara där. Skatter tex. finns de någon rökare som gillar punktskatten på rökning? Eller skatt över huvud taget. "Alla" tycker man ska betala skatt men när det kommer till kritan så väljer många att slira lite på redovisningen när risken att åka dit är liten. Trafikregler för cyklar; "alla" tycker nog man ska stanna för rödljus men hur är det i praktiken?

Vad det gäller upphovrätt finns det plötslig en intressent till, nämligen den gruppen som förlorar pengar på brotten.

Lisa får lära sig att visa lite vanlig respekt, att be om lov eller använda sig av de många gratisbilder som finns. 114 eller 14 år.

Alla ni som tycker det är ok att använda era bilder, jag uppmuntrar er att lägga in den informationen i anslutning till bilden.

Så länge våra valda representanter och deras tjänstemän sköter sig någorlunda så betalar vi våra skatter, men skulle vi få uppfattningen att pengarna inte gjorde någon nytta skulle nog flertalet sluta. Se på grekerna, de har en pragmatisk syn på skatter, troligen beroende på att de inte litar på systemet. Om våra politiker satsar pengar på att jaga Lisa så slutar jag betala skatt ;-)

Det har diskuterats att släppa högersväng mot rött fritt t ex, en anpassning av lagarna för att de ska bli mer praktiska och därmed kännas adekvata. Viktigt värre. Inte alls viktigt att jaga Lisa. Det finns ingen grupp som förlorar pengar på den typen av användning som jag anser bör släppas fri. Det är bara en anpassning av begreppet "för eget bruk" eller hur det nu är formulerat. Min lilla blogg är samma sak som min hallvägg. Visst kan alla se den, teoretiskt, men färre gör det i praktiken, så vilken skada lider du?
 
Största generationsskillnaden ligger i att är man lite äldre tror man att man fortfarande kan tjäna pengar på samma sätt man gjorde förr, trots att tekniken och marknaden är helt annorlunda idag.

Du menar att den yngre Lisa tycker det är okej att ta saker? Ja, så är det säkert. Men blir det automatiskt den norm vi alla ska anpassa oss till?

"Alla tar allt av alla så vi får helt enkelt gilla läget istället för att försöka förändra det"-tänket. Det är också en ideologi. Jag tillhör inte den, och jag tror inte heller att den kommer att överleva i långa loppet. Människor kommer att inse hur kortsiktig och förlamande den är.
 
Lägg inte ut dina bilder på internet då. Det är inte svårare än så.

Exakt hur tänker du nu?

Om vi applicerar ditt resonemang på andra företeelser ser man snabbt hur märkligt det är.

Om jag inte vill få mina fönster krossade av vandaler ska jag inte ha några fönster.

Om jag inte vill att mina trädgårdsmöbler ska bli stulna ska jag inte ha några möbler i trädgården.

Om jag inte vill bli nedslagen ska jag inte gå utanför dörren.

Det funkar inte.

Ett fritt internet är inte att man kan ta vad som helst av vem som helst. Ett fritt internet är att man kan publicera vad som helst som man skapat. Skillnaden är oerhörd. Varför? Jo, därför att på ett internet där vem som helst kan publicera något blommar det. Utbudet blir kreativt och intressant. Men vad händer på ett internet där publicisten inte bestämmer över sitt eget material? Jo, precis det du föreslår: Man låter bli att publicera. Vem vinner på det?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.