Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För lätt att kopiera nätbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu är du bara ute och märker ord. Men eftersom du tydligen har svårt att förstå skriven text kan jag förtydliga "kopiera" med "kopiera till sin egen eller andras webbsidor utan att fråga mig om lov" eftersom det är vad diskussionen handlar om (men det visste du ju redan efter som du hade läst hela diskussionen).

Nu är det du som märker ord. Skriver man "kopierar", utan vidare kvalificiering, så utgår jag från att det är "kopiering", utan vidare kvalificering, man menar.

Har du provat det där med att räkna till tio, förresten? Apropå vänligheten i inledningen ovan.
 
Nu undrar jag vad det är du egentligen förespråkar, förutom fri användning av andras upphovsrättsskyddade material?
Varifrån har du fått idén att jag skulle förespråka något sådant?

Du kanske skall fundera lite över hur du framställer dig själv i denna diskussion
Jag tror att det kanske är lämpligt att en del läser lite mer bokstavligt vad jag skriver, och inte tolkar in sådant som inte står.

(nej, jag tänker inte be om ursäkt).

Du vidhåller alltså att jag förespråkar total anarki? Om man kommer med en så grov anklagelse är det kanske lämpligt att ha något att backa upp den med. Visa gärna var jag har skrivit något sådant. Om du inte kan det så emotser jag fortfarande en ursäkt.
 
Jag konstaterar bara att du har problem med skillnaden mellan sökmotor och blogg och blogg och databas.
Har du någon som helat aning om vad en databas är? Inser du att ordet databas har lite olika betydelser beroende på vilken abstraktionsnivå man väljer? Det verkar inte så, eller också raljerar du bara, vilket är ett synnerligen lågt sätt att diskutera.

Jag har försökt vara saklig, men om du ska hålla på och larva dig med att vara förvirrad om saker som databaser, websidor, webservrar och annat och dessutom ha mage att påstå att jag har problem att skilja dessa begrepp från varandra, så blir det tit for tat. Hädanefter undantar jag OD från min ambition att hålla diskussionen saklig. Personangrepp är uppenbarligen helt OK i hans fall.

De flesta ser inte gränsdragning som ett problem, det är helt enkelt olika saker, ingen gräns behöver dras.

Du har antingen inte alls förstått frågan eller också låtsas du inte förstå i ett misslyckat försök att framstå som "smart". Jag gissar på det senare, men kan förstås inte utesluta att du är tillräckligt korkad för att det ska vara det första.
 
Senast redigerad av en moderator:
(Nu kammar ni till er här och diskuterar utan fler personangrepp etc så slipper vi låsa tråden)
 
Men det är ju nu det börjar bli intressant :)

Nä, inte speciellt. Det är mycket intressantare att diskutera sakfrågorna. Trådar om ämnen som upphovsrätt tenderar dock tyvärr att urarta eftersom ämnet är så känsloladdat för en del. Det går inte att diskutera sakligt när man är upprörd.
 
Har du någon som helat aning om vad en databas är? Inser du att ordet databas har lite olika betydelser beroende på vilken abstraktionsnivå man väljer? Det verkar inte så, eller också raljerar du bara, vilket är ett synnerligen lågt sätt att diskutera.

Jag har försökt vara saklig, men om du ska hålla på och larva dig med att vara förvirrad om saker som databaser, websidor, webservrar och annat och dessutom ha mage att påstå att jag har problem att skilja dessa begrepp från varandra, så blir det tit for tat. Hädanefter undantar jag OD från min ambition att hålla diskussionen saklig. Personangrepp är uppenbarligen helt OK i hans fall.



Du har antingen inte alls förstått frågan eller också låtsas du inte förstå i ett misslyckat försök att framstå som "smart". Jag gissar på det senare, men kan förstås inte utesluta att du är tillräckligt korkad för att det ska vara det första.

Jag jobbar med databaser dagligen. I databaser lagras data, formatet är oväsentligt för diskussionen men kan vara xml-fil, SQL-server etc etc. En databas presenterar inte data vilket görs av i sammanhanget mer intressanta blogg, rss-flöde, forum etc.

Har du någon invändning mot detta?

Eller vill du välja så hög abstraktionsnivå så du klumpar ihop tjänst med data? Då blir det rätt grumligt.

Att du kan skilja på dessa saker är jättebra, tidigare inlägg har antytt att det krävs svår gränsdragning för att skilja dessa begrepp åt.

Appropå personangrepp, om du läser de senare inläggen så ser du att det är dina som innehåller personangrepp.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag har svårt att se att du som enskild fotograf med framgång ska driva civilrättsliga processer mot albaner och kineser som använt dina bilder.
Jag använder överhuvud taget inte lagar för att ta reda på om saker och ting är "okej" - jag använder min moraliska kompass. Jag skulle tex aldrig ha en mörkhyad slav bara för att det var lagligt.

Jättebra att du följer din egen moral. Det gör de flesta till en viss del men när det blir konflikt med lagar och hur andra gör brukar de flesta anpassa sig.

Problemet med moraltänket är att alla har sin egen moral, och i förlängningen betyder det anarki.

För hur skulle det se ut om de som tycker det är helt ok att blåsa på i 100 i innerstaden för att de är mycket bra förare och har en mycket bra bil? "Jag är fattig student och har inte råd med ny cykel, jag snor en från börsmäklaren på hörnet, han har råd".

Om att driva process utomlands, min bildbyrå har ett helt juridiskt team som gör just det åt oss anslutna fotografer.
 
Nej, jag menar att den inte är det ur ett historiskt perspektiv. Det kan inte vara något att ha några personliga synpunkter på om man inte har en väldigt konstig bild av den kända världshistorien som skiljer sig väldigt mycket från den gängse vetenskapliga uppfattningen. Inte ens om man tror på skapelseberättelsen i bibeln kan man mena att upphovsrätten är någonting särskilt gammalt.

Eller tror du att upphovsrätten är något man hittade på någon gång på stenåldern eller så?

Nej, jag tror inte på skapelseberättelsen. Däremot tror jag på Kerstin Ahlberg som i Din upphovsrätt och andras (Norstedts Akademiska Förlag, 2006) berättar om de första lagarna på området.
"När de första franska upphovsrättslagarna antogs 1791 och 1793 var det alltså, med fransmännens sätt att se, bara den världsliga bekräftelsen på något som redan gällde."

Ahlberg tar också upp exempel på den historiska användningen av plagiat i upphovsrättsliga sammanhang. Det var en romersk poet, på romartiden, som blev förbannad över att andra tog hans dikter och kallade det plagium, människorov. Och det gjorde han för att det som sedermera kommit att kallas intrång i hans immateriella rättigheter var så känslomässigt då det verk och arbete han skapat för honom är så intimt förknippat med honom själv.
Det vill säga han hade samma uppfattning om relationen mellan skapare och verk som fransmännen sedan fäste på pränt i revolutionens kölvatten.

Alla 14-åriga tjejer är ju inte kommersiella bloggare, men när man tar del av den utveckling som sker så ska man inte vara naiv och tro att den som skriver i bloggen inte har några kommersiella intressen. Finns mer än ett exempel på där marknadsföring och andra typer av budskap ska förmedlas genom bloggar, och helst ska det förstås uppfattas av läsaren som det är bloggarens privata åsikter som förs fram.
 
Alla 14-åriga tjejer är ju inte kommersiella bloggare, men när man tar del av den utveckling som sker så ska man inte vara naiv och tro att den som skriver i bloggen inte har några kommersiella intressen. Finns mer än ett exempel på där marknadsföring och andra typer av budskap ska förmedlas genom bloggar, och helst ska det förstås uppfattas av läsaren som det är bloggarens privata åsikter som förs fram.
Och det finns hundratusentals svenska bloggar som inte har några som helst kommersiella intressen. Så att det finns en handfull populära bloggar som försöker verka vara "privata" är väl inte direkt nåt att lyfta på ögonbrynen åt.
 
Är det inte möjligt för *någon* här att inse att världen inte svart-vit, att två fenomen kan finnas samtidigt och kanske till och med fungera tillsammans?
 
För den intresserade läsaren, första copyrightlagen är engelsk,
"Copyright Act of 1709, also known as the Statute of Anne".
(Från http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_copyright_law)

Huruvida det är tillräckligt länge sedan för att vara "gammalt" lämnar jag till er att bråka om. :)

Ja, det är vad som anges i Immaterialrätt av Bernitz et al (10:e uppl 2007) som står ungefär två meter ifrån mig. ;) Detta är inte något nytt för mig, så mitt påstående kvarstår då det inte framkommit något nytt i frågan. Jag tycker inte att 200-300 år är att betrakta som mycket sett ur ett historiskt perspektiv, som det ju var frågan om. Inte heller förstår jag hur man kan ha någon annan åsikt, om man inte menar att historien är väldigt kort.

Är det inte möjligt för *någon* här att inse att världen inte svart-vit, att två fenomen kan finnas samtidigt och kanske till och med fungera tillsammans?

Det är väl ungefär vad jag vid några tillfällen påpekat genom att mena på att det finns två sidor av saken som någonstans måste mötas. Företrädesvis är det just gråzoner man då måste överbrygga. Inte för att jag har några större förhoppningar om att det ska hända i den här tråden...
 
Ja, det är vad som anges i Immaterialrätt av Bernitz et al (10:e uppl 2007) som står ungefär två meter ifrån mig. ;) Detta är inte något nytt för mig, så mitt påstående kvarstår då det inte framkommit något nytt i frågan. Jag tycker inte att 200-300 år är att betrakta som mycket sett ur ett historiskt perspektiv, som det ju var frågan om. Inte heller förstår jag hur man kan ha någon annan åsikt, om man inte menar att historien är väldigt kort.



Det är väl ungefär vad jag vid några tillfällen påpekat genom att mena på att det finns två sidor av saken som någonstans måste mötas. Företrädesvis är det just gråzoner man då måste överbrygga. Inte för att jag har några större förhoppningar om att det ska hända i den här tråden...

För 200-300 år sedan fanns inte el, bilar, osv osv.

Ditt historiska perspektiv måste vara väldig långt för att tycka tex rinnande vatten i hemmen som nymodighet.

Det verkar som upphovsrätten har funnits ungefär så länge som produkter kunnat kopierats.
 
För 200-300 år sedan fanns inte el, bilar, osv osv.

Ditt historiska perspektiv måste vara väldig långt för att tycka tex rinnande vatten i hemmen som nymodighet.

Det verkar som upphovsrätten har funnits ungefär så länge som produkter kunnat kopierats.

Om det är så att du tror att den kända historien börjar med den industriella revolutionen så kan jag nog inte hjälpa dig.

Gutenbergs tryckpress är för övrigt nästan dubbelt så gammal som den engelska copyrightlagen...
 
Om det är så att du tror att den kända historien börjar med den industriella revolutionen så kan jag nog inte hjälpa dig.

Gutenbergs tryckpress är för övrigt nästan dubbelt så gammal som den engelska copyrightlagen...

Den kända historien, eller moderna historen, sveriges historia eller människans histora? Det är meningslöst att prata om nytt eller gammalt om man inte har referensramar.

Men strunt samma, nu förstår jag att du menar något äldre än 300 år sedan i alla fall.

I vilket fall, upphovsrätten är äldre än vad många tror.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.