Annons

Fågelidentifikation

Ormvråk eller?

Sågs utanför kusten vid Strömstad, en bit ut bland skären. Gissar på en ormvråk?
 

Bilagor

  • _nor5835.jpg
    _nor5835.jpg
    23 KB · Visningar: 865
lite för lång stjärt tror jag för ormvråk, fast stjärten ser lite konstig ut, håller han i något?
 
Vad är det här för art? Skränigt ljud, storlek som en trast ungefär.
 

Bilagor

  • trast.jpg
    trast.jpg
    58.3 KB · Visningar: 869
Starunge

Den såg lite mysko ut, men är det inte en starunge?!

Nja, kanske en björktrastunge ändå. Man tittar tydligen inte tillräckligt på ungarna i början på juni!
 
Re: Starunge

Tonyeagle skrev:
Den såg lite mysko ut, men är det inte en starunge?!

Nja, kanske en björktrastunge ändå. Man tittar tydligen inte tillräckligt på ungarna i början på juni!

Det är en starunge, helt säkert.
 
Re: Re: Trädpip

Vandraren skrev:
Tur att ni finns, snälla männsiskor när man går vilse i "Fågelguiden"...

Har jag fått den här rätt då? Gransångare:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1011532.htm?set=lp

Detta är en lövsångare. Gransångare blir inte så här gula och gröna i dräkten, utan har oftast en mer brungrå ton. Benfärgen på gransångare är mörk, inte så ljus som på denna. Gransångare har kortare handpenneprojektion och ger dessutom ofta ett mer kompakt eller knubbigt intryck. Bättre lycka nästa gång! Snygg bild på lövsångare blev det ju hur som helst.
 
Jag Tackar! Kunde inte tro att stararna hade så stora ungar redan, men det stämmer säkert. Dom satt flera här i björken och såg vilsekomna ut.
 
Unge som satt och tryckte i en ek.

Är det en kattuggla?
 

Bilagor

  • mgl_ugglungmot.jpg.jpg
    mgl_ugglungmot.jpg.jpg
    95 KB · Visningar: 792
*bläddrar i fågelguiden*

Jodå, kombinationen med mörka ögon och grå näbb gör att det bara kan vara kattuggleunge.
 
Vem är detta?

Kan inte hitta denna kompis i Fågelguiden...?
Fotad vid Stendörrens Naturreservat.
 

Bilagor

  • dsc_4674-01.jpg
    dsc_4674-01.jpg
    74.4 KB · Visningar: 719
Tycker att A ser ut som en Törnsångare. B är en grönfink, C är inte helt enkel, var inne på en Sävsångare men verkar sakna det markerade ögonstrecket, så Sävsångare går nog bort. Skulle nog tippa att E också är en Törnsångare. Jag passar på D :)

/Matte
 
Ärtsångare skulle jag vilja säga.
Mvh/-Anders (som såg sin första i dag i Lappland så du får nog vänta på fler svar)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.