Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

I min fågelbok är törnskata grå på hjässan men denna jag såg var blå. Kan det skilja sig lite i färgen mellan årstiderna o så?

Om färgen uppfattas som grå eller blåaktig kan säkert bero på ljuset. Såvitt jag begriper finns inget annat än törnskata att välja på. Åtminstone inte i Sverige. Någon mera driven ornitolog kan säkert bekräfta eller avfärda min artbestämning.

WFS) (Graylingman skrev:
Om färgen uppfattas som grå eller blåaktig kan säkert bero på ljuset. Såvitt jag begriper finns inget annat än törnskata att välja på. Åtminstone inte i Sverige. Någon mera driven ornitolog kan säkert bekräfta eller avfärda min artbestämning.

Nr 1 är enkelbeckasin.

Nr 2 är törnskata.

Denna simmade omkring bland Gräsänder i ån som rinner genom Kristianstad.
Vad är detta?

Bilagor

• fågel_i_an_vid_kanalgatan_kristianstad_070522.jpg
    fågel_i_an_vid_kanalgatan_kristianstad_070522.jpg
    64.9 KB · Visningar: 721
tamanka

Någon halvtam gräsandsvariant. Tamankor kommer ursprungligen från gräsanden och de kan se ut lite hur som helst.

WFS) (Graylingman skrev:
Jag, som definitivt inte är nån särskilt driven ornitolog, tycker att bredden på vingarna (alltså inte vingspannet) är väldigt stor i förhållande till kroppens längd. Ser man handpennorna så tydligt på ormvråk? En örn av något slag?
Du är inte tappad bakom en vagn, harrmannen :)

Här en till bild på samma fågel, mer typisk.

Bilagor

• ms2.jpg
    ms2.jpg
    44.9 KB · Visningar: 674
Aquila79 skrev:
Är det en skrikörn är det omöjligt att skilja den större från den mindre med den bildkvalitén.

Skrikörn kan stämma. Skulle kunna vara en mindre då den ser ut att ha ganska kort sjunde handpenna. Men svårt att säga exakt.

Svår örn! Jag var uppenbarligen bra fel ute :)

Sångaren borde ju vara lite lättare, men med näbben som skymmer ansiktet ganska bra och bildens kraftiga färger blir jag osäker...

Vågar nog inte gissa närmare än Acrocephalus :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar