Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Stadan
Aktiv medlem
Helt enkelt för att den är en vanligt förekommande och häckande art i större delen av Sverige. Det är inte så många Acrocephalus-arter kvar efter rensning av alla sällsynta....Geting skrev:
Acrocephalus-sångare är sällan enkla. Svårt att se alla karaktärer på din bild. Vad är det som gör den enkel?
Geting
Aktiv medlem
Stadan skrev:
Helt enkelt för att den är en vanligt förekommande och häckande art i större delen av Sverige. Det är inte så många Acrocephalus-arter kvar efter rensning av alla sällsynta....
Visst kan man resonera så, men jag tycker att artbestämming ska ske förutsättningslöst och med utgångspunkt från observerbara karaktärer. Det är mycket sannolikt att du plåtat en rörsångare, men inte direkt uppenbart av bilden enligt mig.
Geting
Aktiv medlem
Stadan skrev:
Helt enkelt för att den är en vanligt förekommande och häckande art i större delen av Sverige. Det är inte så många Acrocephalus-arter kvar efter rensning av alla sällsynta....
Är det en rörsångare, eller något annat?
Stadan
Aktiv medlem
Ja, visst är det en rörsångare.Geting skrev:
Är det en rörsångare, eller något annat?
Geting
Aktiv medlem
Stadan skrev:
Ja, visst är det en rörsångare.
Vilka karaktärer kan man se det på utifrån bilden? Kärr- och busksångare är ju mycket lika rörsångare.
Stadan
Aktiv medlem
Man måste ha handpenneformler för att skilja dessa utan läten. Det var därför jag skrev att den inte är ovanlig i Sverige. Rörsångare är den enda vanliga arten i släktet. Men visst, enbart utifrån bilden är det i princip omöjligt. Man får se det som en utmaningGeting skrev:
Vilka karaktärer kan man se det på utifrån bilden? Kärr- och busksångare är ju mycket lika rörsångare.
Geting
Aktiv medlem
Stadan skrev:
Man måste ha handpenneformler för att skilja dessa utan läten. Det var därför jag skrev att den inte är ovanlig i Sverige. Rörsångare är den enda vanliga arten i släktet. Men visst, enbart utifrån bilden är det i princip omöjligt. Man får se det som en utmaning
Ja, utmaningar gillar ju vi som skådar och fotar fåglar Det ska ju inte vara för enklet!
cowboy
Aktiv medlem
Nästan pinsamt att ställa en fråga om våra kråkfåglar...
För några timmar sen satt den här orädda filuren i sällskap med en stor korp mitt på grusvägen som går tvärs över Vombs ängar (Skåne).
När jag närmade mig med bilen for naturligtvis korpen iväg som en oljad blixt men den här satt ogenerat kvar.
Korpsällskapet satte myror i huvudet på mig, men det är en ung råka, eller hur? Eller inte?
För några timmar sen satt den här orädda filuren i sällskap med en stor korp mitt på grusvägen som går tvärs över Vombs ängar (Skåne).
När jag närmade mig med bilen for naturligtvis korpen iväg som en oljad blixt men den här satt ogenerat kvar.
Korpsällskapet satte myror i huvudet på mig, men det är en ung råka, eller hur? Eller inte?
Bilagor
oskila
Aktiv medlem
Jag tycker det ser ut som en korp...
T.ex. för att övernäbben är befjädrad.
jämför med exempelvis den här: http://www.hyber.org/birds/korp.jpg
T.ex. för att övernäbben är befjädrad.
jämför med exempelvis den här: http://www.hyber.org/birds/korp.jpg
Graylingman
Aktiv medlem
Jag vill påstå att det är en råka, ungfågel. Korpen har kraftigare näbb.
Vandraren
Aktiv medlem
Re: Trädpip
Tur att ni finns, snälla männsiskor när man går vilse i "Fågelguiden"...
Har jag fått den här rätt då? Gransångare:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1011532.htm?set=lp
Tonyeagle skrev:
Tror nog att det är en trädpiplärka.
Tur att ni finns, snälla männsiskor när man går vilse i "Fågelguiden"...
Har jag fått den här rätt då? Gransångare:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1011532.htm?set=lp