Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Geting skrev:
Acrocephalus-sångare är sällan enkla. Svårt att se alla karaktärer på din bild. Vad är det som gör den enkel?
Helt enkelt för att den är en vanligt förekommande och häckande art i större delen av Sverige. Det är inte så många Acrocephalus-arter kvar efter rensning av alla sällsynta....
 
funderar ju på om ovan kan ha varit nedan, dvs den uppätna några dagar tidigare
 

Bilagor

  • andd.jpg
    andd.jpg
    25.2 KB · Visningar: 653
Stadan skrev:
Helt enkelt för att den är en vanligt förekommande och häckande art i större delen av Sverige. Det är inte så många Acrocephalus-arter kvar efter rensning av alla sällsynta....

Visst kan man resonera så, men jag tycker att artbestämming ska ske förutsättningslöst och med utgångspunkt från observerbara karaktärer. Det är mycket sannolikt att du plåtat en rörsångare, men inte direkt uppenbart av bilden enligt mig.
 
Stadan skrev:
Helt enkelt för att den är en vanligt förekommande och häckande art i större delen av Sverige. Det är inte så många Acrocephalus-arter kvar efter rensning av alla sällsynta....

Är det en rörsångare, eller något annat?
 
Geting skrev:
Vilka karaktärer kan man se det på utifrån bilden? Kärr- och busksångare är ju mycket lika rörsångare.
Man måste ha handpenneformler för att skilja dessa utan läten. Det var därför jag skrev att den inte är ovanlig i Sverige. Rörsångare är den enda vanliga arten i släktet. Men visst, enbart utifrån bilden är det i princip omöjligt. Man får se det som en utmaning :)
 
Stadan skrev:
Man måste ha handpenneformler för att skilja dessa utan läten. Det var därför jag skrev att den inte är ovanlig i Sverige. Rörsångare är den enda vanliga arten i släktet. Men visst, enbart utifrån bilden är det i princip omöjligt. Man får se det som en utmaning :)

Ja, utmaningar gillar ju vi som skådar och fotar fåglar :) Det ska ju inte vara för enklet!
 
Nästan pinsamt att ställa en fråga om våra kråkfåglar...

För några timmar sen satt den här orädda filuren i sällskap med en stor korp mitt på grusvägen som går tvärs över Vombs ängar (Skåne).
När jag närmade mig med bilen for naturligtvis korpen iväg som en oljad blixt men den här satt ogenerat kvar.

Korpsällskapet satte myror i huvudet på mig, men det är en ung råka, eller hur? Eller inte?
 

Bilagor

  • 2007_06_01_d2x-0026.jpg
    2007_06_01_d2x-0026.jpg
    97.7 KB · Visningar: 842
Och korpen har väl kilformad stjärt (denna verkar mera tvärt avhuggen)?! Eller syns det bara i flykten?
 
Vad är detta?

Observerades på Tjurholmen utanför Strömstad. Tror själv att det är en Småspov.
 

Bilagor

  • _nor5857.jpg
    _nor5857.jpg
    26.6 KB · Visningar: 638
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.