Annons

Fågelidentifikation

Kär är tre fågelungar. Oxå ifrån en ö i skärgården, boet beläget på ca 1 m höjd i en en. Trots att jag försökte tjuvspana på avstånd såg jag inga föräldrar. Ungarna har jag dock sett med en veckas mellanrum så mat får dom. Vad kan detta vara????? Ungarna var relativt stora.
 

Bilagor

  • tre sopraner i skuggan 400.jpg
    tre sopraner i skuggan 400.jpg
    59.2 KB · Visningar: 606
Vad kan detta vara då. Tror att det är en kärr eller trastsångare, eller är jag helt vilse i sångfågelträsket ? :)
 

Bilagor

  • 2007_06_11-0052 kopiera.jpg
    2007_06_11-0052 kopiera.jpg
    89.2 KB · Visningar: 585
Har fundering på en rovfågel. Skådad på åker/ängsmark. Den blev duktigt bortjagad av svalor och skator. Ruggigt snabbt flög den oxå. Har sett den på samma plats 2 dagar i rad, kanske på besök men hoppas på att den stannar.

Fick förstora bilderna kraftigt men nån duktig kanske ser på fågelns form. Själv tycker jag det verkar vara sparvhök eller liknande. Men jag har ju oftast fel när jag gissar ändå...Har tyvärr inte än lyckats begripa hur jag får upp bilderna på FS men hoppas länken duger.

http://i159.photobucket.com/albums/t132/psykbryt/Nnsortsrovfgel.jpg


http://i159.photobucket.com/albums/t132/psykbryt/rfbild2.jpg


Det är samma fågel på båda bilderna.
 

Nja, jag skulle nog vilja ha det till en hona törnsångare. Ljus haklapp som mot ett beigetonat bröst. Kolla även ben- och irisfärgen. Den mer bruna tonen i ansiktet och den branta pannan känns också mer som törn.
 
Birdman skrev:
Nja, jag skulle nog vilja ha det till en hona törnsångare. Ljus haklapp som mot ett beigetonat bröst. Kolla även ben- och irisfärgen. Den mer bruna tonen i ansiktet och den branta pannan känns också mer som törn.
Kan bara stämma in. Detta ser ut som en törnsångare.
 
Hmmz. Jag som till och med kollade i boken den här gången och var ganska tvärsäker. Möjligt att jag hade bestämt mig för ärtsångare innan jag tittade efter. Efter koll i boken med utgångspunkt törnsångare håller jag med herrarna.
 
Parkerade bilen på bron till en liten å och spanade efter forsärlor. Har aldrig sett några förr, men fått indikation på att de finns någonstans vid nämnda å. En sädesärla flög förbi och landade aldeles för långt bort för en bra bild. Hann dessutom aldrig ställa focus ordentligt. Men visst sjutton ÄR det misstänkt gult? Borde vara en solklar forsärla?
 

Bilagor

  • _igp6544-400.jpg
    _igp6544-400.jpg
    32.9 KB · Visningar: 558
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.