Annons

Fågelidentifikation

Usel bildkvalitet men nån kanske kan se ändå vad det är för fågel?
 

Bilagor

  • fugl.jpg
    fugl.jpg
    81.7 KB · Visningar: 1,060
Huvudlös hök?

-Sparvhök, eller duvhök på denna bild?

..."lunchen" torde vara en tofsvipa.
 

Bilagor

  • dsc_01580001.jpg
    dsc_01580001.jpg
    61.3 KB · Visningar: 1,027
Fågelhjälp

Tjena!
Vad kan detta vara för nåt? Har spanat i Fågelguiden men blir inte lok på denna pippi.

*hjälp*

/Matte
 

Bilagor

  • img2007-04-08 095722_01.jpg
    img2007-04-08 095722_01.jpg
    76.4 KB · Visningar: 986
Re: Fågelhjälp

MatteH skrev:
Tjena!
Vad kan detta vara för nåt? Har spanat i Fågelguiden men blir inte lok på denna pippi.

*hjälp*

/Matte

Någon av de gråa gässen. Det är lite svårt att se på bilden, möjligen ung bläsgås. Man skulle gärna se storlek och hur den ser ut när den flyger också. Var och när är den fotad?

mvh

Bent
 
Dessvärre hade jag kraftigt motljus varav den lite konstiga bilden. Bilden är tagen idag vid Ravalen i Sollentuna. Denna var betydligt mindre än en vanlig grågås, den simmade för sig själv (endast några sothönor brevid sig).
Nu såhär i efterhand så känns det förslaget bläsgås kanske inte är helt dumt eller?
/Matte
 
Jag är en rktig novis när det gäller artsbestämning av fåglar, har kollat i fågelguiden men kan inte riktigt se vad det här är. Är det en trast? Om det är en trast så gissar jag vilt på en rödvingetrast Defekt färgseende är definitivt ingen tillgång när det gäller det här (heller...).

/Peter
 

Bilagor

  • vilkenfågel-1.jpg
    vilkenfågel-1.jpg
    91.7 KB · Visningar: 1,154
pbodin skrev:
Jag är en rktig novis när det gäller artsbestämning av fåglar, har kollat i fågelguiden men kan inte riktigt se vad det här är. Är det en trast? Om det är en trast så gissar jag vilt på en rödvingetrast Defekt färgseende är definitivt ingen tillgång när det gäller det här (heller...).

/Peter
Rödvingetrast stämmer bra! :eek:)
 
Honungsmes?

Nja, jag vet ju att det inte är en honungsmes eller lilla blågula honungsätaren utan en högst vanlig (inte mins på FS...;-)) blåmes. Men jag kan kanske få hjälp med födo-identifikationen. Till den här sälgen utanför vårt sovrumsfönster kommer blåmesar och förser sig ivrigt. Är det pollen de käkar? I sökaren såg jag att den spottade ut "flisor" som for iväg, troligen ståndare. Inga andra fåglar än blåmesar verkar vara intresserade. Blåmesarna förser sig frenetiskt, gärna med ett stadigt grepp om "blomman" med ena foten, ibland båda. Vad är det de käkar?

Jag var ute och plåtade lilla videung också, det fanns inga insekter som kunde tänkas locka.

(Hav överseende med skärpebristen, 500mm på morgonen och frihand kombinerat med vinklat softfilter (skitig fönsterruta då) är inte optimalt om man säger även om avståndet var kort.)
 

Bilagor

  • img_1443_honungsmes.jpg
    img_1443_honungsmes.jpg
    34.3 KB · Visningar: 1,121
Hallå, fotade den här fågeln ganska tidigt en morgon vid angarnssjöängen (stockholm) för ungefär 2 veckor sedan. Någon som kan säga mig vad det är? Jag hittar den inte i min fågelbok...
 

Bilagor

  • temp.jpg
    temp.jpg
    37.6 KB · Visningar: 1,045
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.