Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Nr 1
Gissar på taltrast (unge). Dubbeltrasten borde vara ljusare i "ansiktet" än denna individ.

Oscar
 
Konstiga fåglar

För att fortsätta med kategorin konstiga fåglar skulle det vara intressant att höra vad ni säger om den här. Jag märker ju att det finns många duktiga fågelmänniskor på fotosidan. För att det ska bli lite spännande ger jag inga ytterligare uppgifter om var och när bilden tagits tills vidare.
 

Bilagor

  • crw_0734.jpg
    crw_0734.jpg
    78 KB · Visningar: 972
Re: Konstiga fåglar

Thomas Holmberg skrev:
För att fortsätta med kategorin konstiga fåglar skulle det vara intressant att höra vad ni säger om den här. Jag märker ju att det finns många duktiga fågelmänniskor på fotosidan. För att det ska bli lite spännande ger jag inga ytterligare uppgifter om var och när bilden tagits tills vidare.
Det ser ut som en ung ladusvala (ung p g a att den röda strupen är rätt blek, och den ser inte ut att ha några direkta stjärtspröt att skryta med)

[edit: läste lite nogrannare nu och inser att bilden kan vara tagen var som helst; mitt svar förutsätter att den är tagen i Sverige ;o)

edit 2, och nu noterar jag att övergumpen (var lite snabb där.. får väl påstå att den är partiellt albinistisk, haha
 
Re: Konstiga fåglar

Thomas Holmberg skrev:
För att fortsätta med kategorin konstiga fåglar skulle det vara intressant att höra vad ni säger om den här. Jag märker ju att det finns många duktiga fågelmänniskor på fotosidan. För att det ska bli lite spännande ger jag inga ytterligare uppgifter om var och när bilden tagits tills vidare.

Juvenil (ung) ladusvala.
 
den konstiga svalan

Bilden är tagen i Sverige, närmare bestämt vid Ånnsjöns fåglstation 8 augusti 2005. Den vita övergumpen väckte viss förvåning, men sedan alternativet rostgumpsvala snabbt avfärdats (visserligen ser rostgumpsvalan ut som en ladusvala med vit övergump, men det är flera andra detaljer som inte stämmer) stannade vi för att det var en partiellt albinistisk ladusvala. Långt senare såg jag i något sammanhang en bild på en ladusvala x hussvala-hybrid och den såg faktiskt ut just så där. Så nu lutar jag åt att det är en hybrid, precis som Fredrik föreslår. Bra gissat!
 
Jag gissar på att detta är en fullvuxen koltrast, hona. Stämmer det? :)
 

Bilagor

  • koltrast.jpg
    koltrast.jpg
    31.8 KB · Visningar: 932
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.