ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

WFS) (Graylingman skrev:
Finns kanske flera särskiljande kännetecken, men åtminstone den skarpa gränsen mellan det bruna huvudet och halsens ljusare färg säger mig att det är en storskrake.
Det kan säkert stämma. Jag reagerade på huvudformen, men det var bara en ryggmärgsreaktion. Kollade fågelboken och det känns nog mer som en storskrake (huvud/halskontrasten sitter ju som den ska på en sådan...)

Tittar du på näbbens form ser du att det är en storskrake eftersom den har bred bas och är böjd nedåt i spetsen. Småskrake har smal bas och rak näbbspets.

Var ute och fotade vid vallentuna sjön, som ganska ofta annars när denna kom flygande. Min första bild på en rovfågel. :) Men vad är det för art?

Bilagor

• ident.jpg
    ident.jpg
    31.4 KB · Visningar: 1,234
Foto Totto skrev:
Var ute och fotade vid vallentuna sjön, som ganska ofta annars när denna kom flygande. Min första bild på en rovfågel. :) Men vad är det för art?

Första bilden på en rovfågel så blir det på en flygande duvhök, inte illa de är svåra att få korn på. Jag väntar fortfarande på ett bra tillfälle..

Mvh
David

Förmodligen är det här inte en fågel (spillkråka el gröngöling) som gjort utan snarare vildsvin antar jag. Med tanke på storleken på hålen. Nån har altså rotat stora hål, 1 dm diam. i myrstacken på vintern. Här, södermanland, finns både vildsvin och hackspettar av diverse slag. Men som sagt jag vet inte vilket djur det kan vara. Nån som vet?

Bilagor

• myror.jpg
    myror.jpg
    61.9 KB · Visningar: 1,327
Kanske det, kom på att just i det här området har jag inte sett nån spillkråka, dock nån km bort, här har jag dock sett gröngöling ganska ofta, men det är klart, stacken var stor hela sommaren, sen kom vintern och en massa hål i stacken. Nu har myrorna börjat och återställa stacken. Det kan väl inte vara björn? Vildsvin kanske inte gillar myror direkt. men de bökar överallt annars.

Kul tråd... jag har verkligen uppskatta att kolla på alla bilder och testa min förmåga till bestämning... ;)

Men nu kanske det är dags att börja en ny tråd... 20 sidor är rätt mycket även för en entusiast som jag!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar