Annons

Fågelidentifikation

Ljungpipare?

Såg denna vadare i vattenbrynet på Öland i förra veckan. Gissade på kustpipare men blev tveksam när den lyfte med tanke på de ljusa vingundersidorna. Ljungpipare?
Med vänlig hälsning
Eva
 

Bilagor

  • ljungpipare--9836.jpg
    ljungpipare--9836.jpg
    24.8 KB · Visningar: 47
Korrekt, ljungpipare av skäl du själv angett (egentligen armhålan, där kustpiparen är svart).

/Oscar

Tackar för ditt snabba svar. Nu får jag titta på de bilder jag tog på 'kustpipare' på samma plats i fjor. Kanske var de också ljungpipare.... ? Ev. får jag väl återkomma. Jag var i min okunnighet inställd på att enstaka pipare i vattnet borde vara kust- och inte ljungpipare. I år hade jag redan sett en fågel i full sommarskrud, vilket tillsammans med flyktbilderna bidrog till att jag med hjälp av fågelboken kunde se skillnaden.
Tack igen!
Med vänlig hälsning
Eva
 
Tackar för ditt snabba svar. Nu får jag titta på de bilder jag tog på 'kustpipare' på samma plats i fjor. Kanske var de också ljungpipare.... ? Ev. får jag väl återkomma. Jag var i min okunnighet inställd på att enstaka pipare i vattnet borde vara kust- och inte ljungpipare. I år hade jag redan sett en fågel i full sommarskrud, vilket tillsammans med flyktbilderna bidrog till att jag med hjälp av fågelboken kunde se skillnaden.
Tack igen!
Med vänlig hälsning
Eva

Generellt kan sägas att kustpiparens fjäderdräkt går mer i svart/vitt/grått medan ljungpiparens dito uppvisar mer gult/brunt. Detta i princip oavsett ålder och årstid. Utanför häckningssäsong påträffas dessutom båda arterna "i strandkanten", så biotopen är långt ifrån utslagsgivande vid artbestämningen.

/Oscar
 
Visst är detta en ormvråk?

Var ute i Tyresta nationalpark utanför Stockholm den 6 augusti och precis när jag skulle gå på leden från parkeringsplatsen flög den här fågeln förbi och satte sig i ett träd. Fel objektiv, konstigvitbalans och mycket brus. Ja, bilden är kass Men, visst är det en ormvråk? Blev lite osäker...
 

Bilagor

  • _MG_0574.jpg
    _MG_0574.jpg
    163.6 KB · Visningar: 79
Var ute i Tyresta nationalpark utanför Stockholm den 6 augusti och precis när jag skulle gå på leden från parkeringsplatsen flög den här fågeln förbi och satte sig i ett träd. Fel objektiv, konstigvitbalans och mycket brus. Ja, bilden är kass Men, visst är det en ormvråk? Blev lite osäker...

Ja en ormvråk måste det vara, men den har en ovanlig stjärtteckning. Kontrastrik svart/vit tvärbandning mitt på stjärtens ovansida. Fjällvråkshanen, som är alternativet, har snarlik tvärbandning men bl.a. också ett svart ändband på stjärten. Ormvråken är mycket mer variabel vilket kan ställa till det ibland :)

Mvh Toni
 
Storlom eller smålom?

Går det att avgöra om det är en storlom eller smålom på bilderna?

Höga kusten, augusti 2015.
 

Bilagor

  • _DSC1661_full_res_srgb.jpg
    _DSC1661_full_res_srgb.jpg
    47.6 KB · Visningar: 63
  • _DSC1665_full_res_srgb.jpg
    _DSC1665_full_res_srgb.jpg
    61.1 KB · Visningar: 55
  • _DSC1666_full_res_srgb.jpg
    _DSC1666_full_res_srgb.jpg
    54.9 KB · Visningar: 66
piplärka eller skvätta ?

Hej
Är osäker på vad det är jag hittade på Sognefjäll, Norge på 1100 m.ö.h. Först säker på att det är någon stenskvätta men ju mer jag kollar så tycker jag att det lika gärna kan vara en piplärka. Tycker ändå att den är för vit på bröstet för Piplärka men på andra sidan för mycket mönstrad på hals och huvud för en skvätta. Kan någon hjälpa mig med vad det är ?
MVH Jonas
 

Bilagor

  • bild 1.jpg
    bild 1.jpg
    185 KB · Visningar: 83
  • bild 2.jpg
    bild 2.jpg
    178.9 KB · Visningar: 63
Hej
Är osäker på vad det är jag hittade på Sognefjäll, Norge på 1100 m.ö.h. Först säker på att det är någon stenskvätta men ju mer jag kollar så tycker jag att det lika gärna kan vara en piplärka. Tycker ändå att den är för vit på bröstet för Piplärka men på andra sidan för mycket mönstrad på hals och huvud för en skvätta. Kan någon hjälpa mig med vad det är ?
MVH Jonas

Bättre upp! Det är en helt nyligen utflugen berglärka! Inte alls vanligt att springa på bo/ungar av denna art, så detta ska du vara nöjd över!
 
Bättre upp! Det är en helt nyligen utflugen berglärka! Inte alls vanligt att springa på bo/ungar av denna art, så detta ska du vara nöjd över!

Tack Stefan för snabbt svar.
Det var ju ett snäpp bättre än vad jag själv trodde, min först gissning var Nunnestenskvätta men tyckte inte det stämde ändå. Berglärka var jag aldrig inne på men ser nu att det är ju lite gult på halsen. Det blev ju en ny art att kryssa.
// Jonas
 
Tack Stefan för snabbt svar.
Det var ju ett snäpp bättre än vad jag själv trodde, min först gissning var Nunnestenskvätta men tyckte inte det stämde ändå. Berglärka var jag aldrig inne på men ser nu att det är ju lite gult på halsen. Det blev ju en ny art att kryssa.
// Jonas

Grattis !

//Benny
 
Jag hittar inte denna säkert i fågelboken, närmast (men inte nära) tycker jag törnsångare är.
Kan det stämma?


mvh/
Mats
 

Bilagor

  • 2015_0822_171022-2-Redigera.jpg
    2015_0822_171022-2-Redigera.jpg
    73.8 KB · Visningar: 62
Falsterbo (Skåne alltså), idag 22/8-15

Remarkarbelt dåliga foto men det har ju inte hindrat er förr.

Jag tänkte först kärrhök men det ser inte ut som att den brukar ha?

Ängshök?

Mycket bivråk rapporterat därifrån idag också men det får jag inte heller det till. Omrvråk och sparvhök har jag koll på så de tycker jag inte heller funkar.
 

Bilagor

  • 20150822_153407_030.jpg
    20150822_153407_030.jpg
    239.8 KB · Visningar: 65
  • 20150822_153412_032.jpg
    20150822_153412_032.jpg
    263.8 KB · Visningar: 59
Den här fågeln går jag bet på. Jag lutar åt någon form av piplärka men tycker inte riktigt att den stämmer med någon av de bilder jag tittat på. Fotades i slutet av augusti i björkskogen väster om Nihkkáluokta.
 

Bilagor

  • __IMGP5979.JPG
    __IMGP5979.JPG
    167.4 KB · Visningar: 51
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.