Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Törnsångare är det. en klockren dito, möjligen är inte din fågelbok lika klockren ?? hihi

Vem vet, vem vet? :) Men det är senaste versionen av Fågelguiden, och den är väl ganska så ok.
Nä, min tvekan kom av det "uppblåsta" huvudet det är på törnsångaren i boken.

Mycket tack för hjälpen!

mvh/
Mats

Remarkarbelt dåliga foto men det har ju inte hindrat er förr.

Jag tänkte först kärrhök men det ser inte ut som att den brukar ha?

Ängshök?

Mycket bivråk rapporterat därifrån idag också men det får jag inte heller det till. Omrvråk och sparvhök har jag koll på så de tycker jag inte heller funkar.

Du är inne på rätt spår. Det är en ung ängshök.

Mvh Toni

Remarkarbelt dåliga foto men det har ju inte hindrat er förr.

Jag tänkte först kärrhök men det ser inte ut som att den brukar ha?

Ängshök?

Mycket bivråk rapporterat därifrån idag också men det får jag inte heller det till. Omrvråk och sparvhök har jag koll på så de tycker jag inte heller funkar.

Enligt min åsikt är det en ängshök som du sa. Jag tycker mig se fyra fingrar vilket utesluter bivråken(som har 5) Ditt exemplar ser även för mörk ut vid vingarna in mot kroppen för Bivråk.
Den arten som återstår då är stäpphök. Men den har betydligt ljusare hand samt vingkanter än ängshöken. :)
/Simon

Vem vet, vem vet? :) Men det är senaste versionen av Fågelguiden, och den är väl ganska så ok.
Nä, min tvekan kom av det "uppblåsta" huvudet det är på törnsångaren i boken.

Mycket tack för hjälpen!

mvh/
Mats

det är fågelbokens fågelbok! men ibland skall man ta alla teckningar med en nypa salt. sen är det så att fåglar varierar. så i just detta fallet betyder det mindre´, men fjäderträkten mer.

lycka till med framtida artbestämningar.

Med vänlig hälsning peter

Tack Stefan för snabbt svar.
Det var ju ett snäpp bättre än vad jag själv trodde, min först gissning var Nunnestenskvätta men tyckte inte det stämde ändå. Berglärka var jag aldrig inne på men ser nu att det är ju lite gult på halsen. Det blev ju en ny art att kryssa.
// Jonas

superobs på unga berglärkor!! en mkt sparsam häckare. Nunnesten dock häckar inte i Svedala eller Norge alls. men tycker nog att dessa är nog så häftiga djur!!

Med vänlig hälsning peter, som bara sett berglärka i fjällen 1!! gång o då en undflyende adult fågel.

Du är inne på rätt spår. Det är en ung ängshök.

Mvh Toni

Enligt min åsikt är det en ängshök som du sa. Jag tycker mig se fyra fingrar vilket utesluter bivråken(som har 5) Ditt exemplar ser även för mörk ut vid vingarna in mot kroppen för Bivråk.
Den arten som återstår då är stäpphök. Men den har betydligt ljusare hand samt vingkanter än ängshöken. :)
/Simon

Tack båda! Stäpphök var jag lite inne på också men vågade knappt hoppas på det. Den ses ju varje år i Falstebo vid den här tiden och på Artportalen finns det en obs från samma dag två timmar tidigare vid Skanörs Ljung (jag såg den vid Nabben i Falsterbo) samt från dagen innan, så den har ju funnits i området i närtid i alla fall.

Men oavsett vilket så blir det ny obs för Ängshök hade jag inte sett tidigare heller.

Brun kärrhök?

Det här torde väl vara brun kärrhök? Det som gör mig osäker är undersidan av vingarna som brukar vara mycket ljusare på de jag sett, men juvenila verkar ha lite mer mörkt under vingarna - rätt på det?

Falsterbo 22/8.

Bilagor

• 20150822_154742_090.jpg
    20150822_154742_090.jpg
    210.7 KB · Visningar: 37
  • 20150822_154746_094.jpg
    20150822_154746_094.jpg
    239.4 KB · Visningar: 31
  • 20150822_154731_082.jpg
    20150822_154731_082.jpg
    259.6 KB · Visningar: 39
  • 20150822_154812_099.jpg
    20150822_154812_099.jpg
    325.4 KB · Visningar: 32
Brun kärrhök stämmer bra!

visst är det brun kärrhök som tidigare nämnts. kan väl bara tillägga att det är en 1k fågel, dvs född i år.

Med vänlig hälsning peter berglin

kollat i förstorat läge nu, den har inga ljusa vingframkanter som de adulta honorna har, vilket indikerar 1k.
men man ser heller på ovansidan de ljusa större täckarspetsar som brukar synas tydligt...skumt.

peter igen.

Första fågeln jag kört på... :(
Behöver hjälp att veta vad det är för en..

+Om någon ser hur gammal den är skulle jag gärna vilja veta hur man ser det :)

Edit:
Hände ute på Österlen nu häromdagen (i slutet på augusti.)

Bilagor

• börd1.jpg
    börd1.jpg
    44.2 KB · Visningar: 28
  • börd2.jpg
    börd2.jpg
    59.9 KB · Visningar: 29
Första fågeln jag kört på... :(
Behöver hjälp att veta vad det är för en..

+Om någon ser hur gammal den är skulle jag gärna vilja veta hur man ser det :)

Edit:
Hände ute på Österlen nu häromdagen (i slutet på augusti.)

Det är en törnsångare.

jag tror att det är en ad fågel, men inte säker. ringmärkar grej...

Med vänlig hälsning peter

Juvenil svartsnäppa?

Är detta en juvenil svartsnäppa? Fotograferad på Öland i augusti.
Med vänlig hälsning
Eva

Bilagor

• Svartsnäppa--6928.jpg
    Svartsnäppa--6928.jpg
    60.4 KB · Visningar: 64
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar