Annons

Fågelidentifikation

Fjällvråk?

Från höststräcket. Flög tillsammans med ormvråkar, men denna kanske ändå är en fjällvråk?

aake
 

Bilagor

  • 39 (Large).jpg
    39 (Large).jpg
    32.5 KB · Visningar: 68
  • 36 (Large).jpg
    36 (Large).jpg
    25.7 KB · Visningar: 65
Ormvråk

Tack Osquar. Så var också min bedömning, men jag blev lite tveksam på undersidans vingteckning.
aake
 
Green Heron? Night Heron? Vad kan detta vara. Fanns inte med i min bok om Australiens fåglar. Fotat i norra Australien.



Sent from my Nexus 4 using Tapatalk now Free
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1381489871014.jpg
    uploadfromtaptalk1381489871014.jpg
    48.4 KB · Visningar: 47
Green Heron? Night Heron? Vad kan detta vara. Fanns inte med i min bok om Australiens fåglar. Fotat i norra Australien.



Sent from my Nexus 4 using Tapatalk now Free

Striated Heron (Butorides striatus)

Green Heron (Butorides virescens), är den amerikanska motsvarigheten. En gång i tiden betraktades dom som en och samma art.

/Oscar
 
Tack för ditt svar. Märkligt att den inte fanns med i min bok.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk now Free

Finns ingen av dessa två små-hägrar med? Observera att det råder vissa förbistringar med de engelska namnen på dessa två arter, kan bli lätt förvirrat. Däremot så brukar de latinska namnen vara både korrekta och logiska.

Alltså, om endera art är med i din bok, vad har den för latinskt namn? B. striatus eller B. virescens? Vore märkligt om ingen av dessa är med. Striated Heron är sop-vanlig i hela sydöstra Asien inkl. Australien.... Dess utbredning i världen sträcker från sydostligaste Europa samt delar av Afrika till sydostasien och Australien.

/Oscar
 
Finns ingen av dessa två små-hägrar med? Observera att det råder vissa förbistringar med de engelska namnen på dessa två arter, kan bli lätt förvirrat. Däremot så brukar de latinska namnen vara både korrekta och logiska.

Alltså, om endera art är med i din bok, vad har den för latinskt namn? B. striatus eller B. virescens? Vore märkligt om ingen av dessa är med. Striated Heron är sop-vanlig i hela sydöstra Asien inkl. Australien.... Dess utbredning i världen sträcker från sydostligaste Europa samt delar av Afrika till sydostasien och Australien.

/Oscar

Hej Oscar.

Boken innehåller endast en fåtal "herons" vilka är

1: nankeen night Heron.
2: white necked Heron.
3: white faced Heron
4: pied Heron.

Och inget latinskt namn säger överens heller. Det kan ju dock vara så att min bok bara innehåller ett fåtal av fågelarterna på denna massiva kontinent.

Såg nu att boken bara innehåller 400 arter och det är ju lite för några för att täcka alla arter i Australien. Vilket känns tråkigt då jag hade hoppats på att denna bok skulle vara lika bra som min svenska lilla fältbok som innehåller en massa fåglar.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk now Free
 
Senast ändrad:
Hej Oscar.

Boken innehåller endast en fåtal "herons" vilka är

1: nankeen night Heron.
2: white necked Heron.
3: white faced Heron
4: pied Heron.

Och inget latinskt namn säger överens heller. Det kan ju dock vara så att min bok bara innehåller ett fåtal av fågelarter på denna massiva kontinent.

Såg nu att boken bara innehåller 400 arter och det är ju lite för några för att täcka alla arter i Australien. Vilket känns tråkigt då jag hade hoppats på att denna bok skulle vara lika bra som min svenska lilla fältbiologerna som innehåller en massa fåglar.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk now Free

Snopet...!
Men med 400 arter upptagna i boken så saknas det en rejäl bunt. Som en fingervisning så vill jag minnas att Australien har en Club 600, dvs dom som har sett 600 arter i Australien är med där. I Sverige har vi Club 300 enligt samma upplägg och i Sverige har det till dags dato setts över 500 arter....

/Oscar
 
Snopet...!
Men med 400 arter upptagna i boken så saknas det en rejäl bunt. Som en fingervisning så vill jag minnas att Australien har en Club 600, dvs dom som har sett 600 arter i Australien är med där. I Sverige har vi Club 300 enligt samma upplägg och i Sverige har det till dags dato setts över 500 arter....

/Oscar

Ja det va väldigt snopet. Men men får göra det bästa av situationen. :)

Man kanske ska satsa på 600 arter då, ska ju iaf vara här ett år :p haha.

Tack för all info.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk now Free
 
3 fåglar

Hej!
Jag vore tacksam för lite artbestämningshjälp igen. :)
Den första (Uppsala i morse) känns som en trast, men jag lyckas inte riktigt avgöra vilken.
Fågelungen (2 bilder) är fotad i skogen i norra Härjedalen i slutet av juli.
Den tredje fågeln satt i ett buskage i Padjelanta i slutet av augusti.
 

Bilagor

  • _14.PNG
    _14.PNG
    387.4 KB · Visningar: 262
  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    205.6 KB · Visningar: 57
  • _1434.PNG
    _1434.PNG
    255 KB · Visningar: 263
  • _1460.PNG
    _1460.PNG
    479.1 KB · Visningar: 50
Hej!
Jag vore tacksam för lite artbestämningshjälp igen. :)
Den första (Uppsala i morse) känns som en trast, men jag lyckas inte riktigt avgöra vilken.
Fågelungen (2 bilder) är fotad i skogen i norra Härjedalen i slutet av juli.
Den tredje fågeln satt i ett buskage i Padjelanta i slutet av augusti.

Så här kan jag hjälpa dig..

Björktrast

Ingen aning

Sävsparv

Ingen aning
 
Nötskrika?

Denne jeppe verkar hyfsat vanlig härikring, men sällan när kameran är med. Visst är det nötskrika? Ursäkta bildkvaliteten...
 

Bilagor

  • nötskrika-1.jpg
    nötskrika-1.jpg
    128.9 KB · Visningar: 64
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.