Annons

Fågelidentifikation

Hjälp! Jag är förbryllad av det mörka huvudet. Är det en ormvråk i juv. dräkt eller kanske fjällvråk? Fotad i södra Finland i går.

--Calle

Det är en ormvråk, ljus variant. Ljusheten har inget med åldern att göra, men det tydliga mörka ändbandet på stjärten visar på högre ålder än 1K.

Mvh Toni
 
Tack Toni!

Det var färgen på huvudet som gjorde det svårt för mig.

--Calle

Ja denna är rätt nära i utseende hur en fjällvråkshane kan se ut. Ett bra sätt att skilja ljusa ormvråkar från fjällvråk är att de (nästan?) alltid har mörka "kommatecken" på vingundersidorna, där fjällvråkarna har hela knogfläckarna mörka. En (ad) fjällvråkshane skulle också ha distinktare svarta band på stjärten mot renare vit botten, och den svarta vingbakkanten skulle vara smalare och inte så diffus som denna. Ser man ovansidan av stjärten är den alltid diagnostisk för fjällvråk gentemot ormvråk.

Hoppas det gav lite klarhet...
/ Toni
 
Trädgårdsfåglar

Hej
Fotat några fåglar i min trädgård i Västerås häromdagen.
1) Stenknäck?
2) Är det en gråsparv som överraskar pilfinken?

mvh
/Lars
 

Bilagor

  • IMG_2321_beskuren.jpg
    IMG_2321_beskuren.jpg
    55.8 KB · Visningar: 52
  • IMG_2359_beskuren.jpg
    IMG_2359_beskuren.jpg
    47.4 KB · Visningar: 49
En rovis från förförra veckan som jag inte blir klok på. Tänkte först tornfalk men den har ett konstigt streck på ryggen som inte stämmer. Det fanns inget som kunde kasta en skugga på fågeln, då den satt högst upp i det enda trädet i närheten. Jag är nästan hundra på att det är samma fågel på flygbilderna.
Platsen är Muskmyr på södra Gotland.

//Lars
 

Bilagor

  • _IGP8538_FS_forum.jpg
    _IGP8538_FS_forum.jpg
    58.6 KB · Visningar: 372
  • _IGP8539_FS_forum.jpg
    _IGP8539_FS_forum.jpg
    28.4 KB · Visningar: 362
  • _IGP8540_FS_forum.jpg
    _IGP8540_FS_forum.jpg
    26.2 KB · Visningar: 379
  • _IGP8541_FS_forum.jpg
    _IGP8541_FS_forum.jpg
    26.3 KB · Visningar: 373
  • _IGP8542_FS_forum.jpg
    _IGP8542_FS_forum.jpg
    27 KB · Visningar: 361
En rovis från förförra veckan som jag inte blir klok på. Tänkte först tornfalk men den har ett konstigt streck på ryggen som inte stämmer. Det fanns inget som kunde kasta en skugga på fågeln, då den satt högst upp i det enda trädet i närheten. Jag är nästan hundra på att det är samma fågel på flygbilderna.
Platsen är Muskmyr på södra Gotland.

//Lars

Jo visst är det en tornfalk, men det där svarta ser konstigt ut. Kan du förstora bilden mer, eller har du fler bilder där ovansidan syns?

Mvh Toni
 
Tack Toni,

Hade bara en bild till där den sitter exakt likadant men den var inte skarp. Förstorade bilden så mycket jag vågade.

//Lars
 

Bilagor

  • _IGP8538_FS_forum.jpg
    _IGP8538_FS_forum.jpg
    39.4 KB · Visningar: 347
Kan bara hålla med! Måste vara en missfärgad individ. Bifogar bilden obeskuren.

//Lars
 

Bilagor

  • _IGP8538_FS_forum-2.jpg
    _IGP8538_FS_forum-2.jpg
    64.1 KB · Visningar: 383
Fem fåglar

Hej!
Jag vore tacksam om någon kunnig person kunde hjälpa mig med artbestämningen av dessa fåglar. Fotona (tyvärr inte de skarpaste) är tagna i norra Härjedalsfjällen (den med röda ben – rödbena?) resp. Badjelánnda (2–5).
 

Bilagor

  • L5_1.PNG
    L5_1.PNG
    501.2 KB · Visningar: 91
  • 22_1.PNG
    22_1.PNG
    189.5 KB · Visningar: 322
  • 20_1.PNG
    20_1.PNG
    148.5 KB · Visningar: 324
  • 13_1.jpg
    13_1.jpg
    55.2 KB · Visningar: 74
  • 3_1.PNG
    3_1.PNG
    191.7 KB · Visningar: 317
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.