Annons

Fågelidentifikation

Okej, tack.

Man tycker man letar i boken men får det inte att stämma mellan bilder och verklighet :)

Det är kombinationen av teckningar/målningar, foton OCH verkliga fåglar som gör att man undan för undan börjar lära känna igen dom. Har aldrig funnits och kommer aldrig finnas en bok som helt kan ersätta verkliga observationer. Teori och praktik; alltid ett vinnande koncept... ;-)

/Oscar
 
Jag tittade i min fågelbok (Fåglarna i Europa av Heinzel, Fitter och Parslow) och där har sidan överskriften "Lövsångare: Phylloscopus" och sen finns olika sångare listade som löv-, gran-, grön- osv. Överskriften borde kanske varit "Sångare: Phylloscopus" ?

Hälsningar
Micke

Då är det dags att köpa ny fågelbok, låter som din är rätt gammal. Boken du nämner var en av se första jag hade och den var föråldrad redan då (finns ju dock nyare upplagor).

Kolla in Fågelguiden nästa gång du är i bokhandeln, kostar någon hundralapp och är mer än väl värd sina pengar om man är intresserad av fåglar och vill lära sig mer.

// D
 
Hybrid?

...eller bergfink med annorlunda sångtalanger?

http://www.birdforum.tv/members/action/viewvideo/4429/Brambling_chaffinch_hybrid_/

ovan länken till videon där man kan höra en tydlig bofinksläte, och här nedan bild på samma kille, och till synes ser ut som en bergfink (första vinter hane) . Att tillägga var att bofinkshona var intresserad och följde honom.

Kan det vara en form av hybrid, eller har man (nån) iakttagit annan sång än den vanligen förekommande bergfinkssången (som brukar likna grönfinkens) ?
 

Bilagor

  • bergbofink.jpg
    bergbofink.jpg
    53 KB · Visningar: 292
...eller bergfink med annorlunda sångtalanger?

http://www.birdforum.tv/members/action/viewvideo/4429/Brambling_chaffinch_hybrid_/

ovan länken till videon där man kan höra en tydlig bofinksläte, och här nedan bild på samma kille, och till synes ser ut som en bergfink (första vinter hane) . Att tillägga var att bofinkshona var intresserad och följde honom.

Kan det vara en form av hybrid, eller har man (nån) iakttagit annan sång än den vanligen förekommande bergfinkssången (som brukar likna grönfinkens) ?

Intressant! Jag kan inte svara på om det är en bergfink som har bofinksinslag i generna eller om den bara tror att den är en bofink, och därför härmar dess sång. Mig veterligen är inte bo-/bergfinkarna härmningsbenägna, jag har åtminstone aldrig varit med om det själv. Däremot har man ju hört en del annat konstigt. Jag minns tex en sävsparv som sjöng exakt som en ortolansparv...!

Mvh, Toni
 
Intressant! Jag kan inte svara på om det är en bergfink som har bofinksinslag i generna eller om den bara tror att den är en bofink, och därför härmar dess sång. Mig veterligen är inte bo-/bergfinkarna härmningsbenägna, jag har åtminstone aldrig varit med om det själv. Däremot har man ju hört en del annat konstigt. Jag minns tex en sävsparv som sjöng exakt som en ortolansparv...!

Mvh, Toni

Tack Toni för dina tankar. Hittade lite info på nätet om hybrider mellan dessa två, men dessa har mest varit dräktblandningar, inget info om sång vs utseende. Så hybridiseringen är ju fullt möjlig, dock tycker jag denna blandning verkar märklig. (om den nu handlar om en hybrid, vill säga)
 
Jag tycker det är lite klurigt med tärnor. Någon vänlig själ som vill hjälpa mig?

Jag tycker att det som talar för silvertärna är kort näbb, men svart spets säger fisktärna.
Långa stjärtspröt säger silvertärna, men ljust bröst säger fisktärna.
Distinkt mörkt band på vingen på den flygande bilden ger silvertärna, men långa ben vid sittande ger fisktärna.

Förvirrad : )
 

Bilagor

  • Fågel3.jpg
    Fågel3.jpg
    104.6 KB · Visningar: 376
  • Fågel1.jpg
    Fågel1.jpg
    80.7 KB · Visningar: 402
Vad är detta? Jag tycker inte att benen är tillräckligt röda för rödbena.
 

Bilagor

  • Fågel2.jpg
    Fågel2.jpg
    214.1 KB · Visningar: 364
Sångare och vadare

Hej!
Skulle första fågeln kunna vara en lövsångare?
De två nedersta verkar vara en vadare, men vilken, går det att avgöra?

MVH Annelie
 

Bilagor

  • 20130501__DSC7288.jpg
    20130501__DSC7288.jpg
    9.5 KB · Visningar: 373
  • 20130504__DSC7505.jpg
    20130504__DSC7505.jpg
    3.4 KB · Visningar: 377
  • 20130504__DSC7507.jpg
    20130504__DSC7507.jpg
    4 KB · Visningar: 373
Jag tycker det är lite klurigt med tärnor. Någon vänlig själ som vill hjälpa mig?

Jag tycker att det som talar för silvertärna är kort näbb, men svart spets säger fisktärna.
Långa stjärtspröt säger silvertärna, men ljust bröst säger fisktärna.
Distinkt mörkt band på vingen på den flygande bilden ger silvertärna, men långa ben vid sittande ger fisktärna.

Förvirrad : )

Silvertärna i mina ögon. Ser för "nätt" och elegant ut för fisktärna+det övriga du nämner ovan.

Men säker är jag inte, svår rackare.

//Benny
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.