ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Lärkfalk

Jag tror mig veta ganska säkert att detta är en lärkfalk trots det är första gången jag ser denna art.
Men, Om den finns här den tionde Maj är det då troligt att den har sitt bo i omgivningen då??

Bilagor

• IMG_4634.jpg
    IMG_4634.jpg
    5.4 KB · Visningar: 315
Då är det sångartider igen...

Har en känsla av att bild 1 är en Lövsångare samt att bild 2 & 3 är Ärtsångare. Är jag helt ute och cyklar?

Tacksam för all hjälp man kan få.

Mvh Lennart

Bilagor

• Lövsångare.jpg
    Lövsångare.jpg
    131 KB · Visningar: 285
  • Ärtsångare.jpg
    Ärtsångare.jpg
    120.8 KB · Visningar: 289
  • Ärtsångare 2.jpg
    Ärtsångare 2.jpg
    133.4 KB · Visningar: 290
Har då inhandlat Fågelguiden andra upplagan, intressanta upplysningar vid förorden om att första upplagan tog lång tid att framställa, startade redan på 80-talet och när den var klar 1999 så upptäckte dom att den i flera stycken blivit omodern skriver författaren, Ny forskning tog vid från 1999 och framåt och nya Fågelguiden har fått 13% fler sidor. Vilken trevlig och utförlig bok som beskriver och visar bilder från liten till stor och hur färgteckningar skiljer dom åt. Bara en sådan detalj om fiskmåsen och den svarta hättan hur den ser annorlunda ut om Fiskmåsen ligger ner eller står, imponerande bra med sådana detaljbeskrivningar.

Vänligen.
//Bengt.

Då är det sångartider igen...

Har en känsla av att bild 1 är en Lövsångare samt att bild 2 & 3 är Ärtsångare. Är jag helt ute och cyklar?

Tacksam för all hjälp man kan få.

Mvh Lennart

Oj vilka skarpa fina bilder du tagit, dom går ju in i vilken fin fågelbok som helst.

Har då inhandlat Fågelguiden andra upplagan, intressanta upplysningar vid förorden om att första upplagan tog lång tid att framställa, startade redan på 80-talet och när den var klar 1999 så upptäckte dom att den i flera stycken blivit omodern skriver författaren, Ny forskning tog vid från 1999 och framåt och nya Fågelguiden har fått 13% fler sidor. Vilken trevlig och utförlig bok som beskriver och visar bilder från liten till stor och hur färgteckningar skiljer dom åt. Bara en sådan detalj om fiskmåsen och den svarta hättan hur den ser annorlunda ut om Fiskmåsen ligger ner eller står, imponerande bra med sådana detaljbeskrivningar.

Vänligen.
//Bengt.

Håller helt med, förutom att du nog menar skrattmåsens hätta... ;-)

Havsörnar?

Jag tycker det är lite svårt med havsörn, men nu vill jag se om jag börjar lära mig. Jag såg dessa två rovfåglar idag över Häringe, strax söder om stockholm. Jag tror att det är två havsörnar, och att den till vänster är fullvuxen, och den andra är lite yngre.

Har jag rätt?

Bilagor

• DSC_4743_2.jpg
    DSC_4743_2.jpg
    7.2 KB · Visningar: 212
Kan detta vara en juvenil snösparv? Fotad på Getterön idag.

Bilagor

• _DSC4852.jpg
    _DSC4852.jpg
    26.4 KB · Visningar: 212
Den här var ny för mig. Ljudet fick mig att tänka på ljudeffekter i gamla dataspel från 80-talet. :)

Ingen bra bild, men någon som kan säga vad det är?

Bilagor

• fågelx.jpg
    fågelx.jpg
    37.2 KB · Visningar: 404
Kan någon förresten rekommendera en bra fågelapp med läten för android? Helst med svenska namn. /Frode

Fiskljuse??

Här var jag inte så uppmärksam så när jag väl såg den var det lite för sent. Men jag gissar fiskljuse?

Bilagor

• fiskljuse.jpg
    fiskljuse.jpg
    3.8 KB · Visningar: 514
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar