ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Den första ger mig lite gransångarvibbar, vad utesluter en sådan?

Hej Jens

Bilden är tagen på Ölands östkust i Bröttorp, med jordbruksmarker runt omkring. Vet med säkerhet att jag inte hört någon Gransångare här, ett av få fågelläten jag kan, men det utesluter inget då jag är så pass novis att jag inte med säkerhet kan säga att jag hört någon Lövsångare heller.

Mvh Lennart
 
Hej Jens

Bilden är tagen på Ölands östkust i Bröttorp, med jordbruksmarker runt omkring. Vet med säkerhet att jag inte hört någon Gransångare här, ett av få fågelläten jag kan, men det utesluter inget då jag är så pass novis att jag inte med säkerhet kan säga att jag hört någon Lövsångare heller.

Mvh Lennart

Ohh, bröttorp, min favoritlokal!! :) fast säg det inte till någon! :) kan mycket väl vara löv men jag tyckte grundfärgen var brun-grå och benen mörka... Men det är luddigt och se exakt, Bennys förslag men löv är säkert rätt!
 
Här kommer två riktigt dåliga bilder på vad jag tror är någon form av sångare. Jag tog några bilder från långt håll för att senare i lugn och ro studera Fågelguiden för att ta reda på vilken fågel det var jag sett. Jag går bet på den här faktiskt. Just på grund av det tydligt gula området på framkant vingbasen (ursäkta felaktiga uttryck). Den ser dessutom markant gul ut vid ögonbrynet så att säga.

Vad är det för fågel?
 

Bilagor

  • pippi-5337.jpg
    pippi-5337.jpg
    12.6 KB · Visningar: 326
  • pippi-5328.jpg
    pippi-5328.jpg
    16.4 KB · Visningar: 323
Här kommer två riktigt dåliga bilder på vad jag tror är någon form av sångare. Jag tog några bilder från långt håll för att senare i lugn och ro studera Fågelguiden för att ta reda på vilken fågel det var jag sett. Jag går bet på den här faktiskt. Just på grund av det tydligt gula området på framkant vingbasen (ursäkta felaktiga uttryck). Den ser dessutom markant gul ut vid ögonbrynet så att säga.

Vad är det för fågel?

Måste vara lövsångare. Ljus ben- och näbbfärg stämmer dåligt med gransångare.

Mvh, Toni
 
Här kommer två riktigt dåliga bilder på vad jag tror är någon form av sångare. Jag tog några bilder från långt håll för att senare i lugn och ro studera Fågelguiden för att ta reda på vilken fågel det var jag sett. Jag går bet på den här faktiskt. Just på grund av det tydligt gula området på framkant vingbasen (ursäkta felaktiga uttryck). Den ser dessutom markant gul ut vid ögonbrynet så att säga.

Vad är det för fågel?

Lövsångare.

//Benny
 
En vän skickade mig denna och undrade vad det är för fågel. Jag tänkte spontant att en svartvit fågel i ett ihåligt träd nog är en knipa, men det ser inte alls ut som en knipa. Fågeln ska tydligen ha vita vingband. Någon som vet?
 

Bilagor

  • IMG_9376.jpg
    IMG_9376.jpg
    22.5 KB · Visningar: 345
En vän skickade mig denna och undrade vad det är för fågel. Jag tänkte spontant att en svartvit fågel i ett ihåligt träd nog är en knipa, men det ser inte alls ut som en knipa. Fågeln ska tydligen ha vita vingband. Någon som vet?

Det är en knipa, en hona, som går åt det bruna hållet till skillnad från den svartvita hanen.

Mvh, Toni
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.