Annons

Fågelidentifikation

Din biotopbeskrivning i all ära, men Svea rike är ett par hundra mil långt...........................
Lövsångare har nämnts tidigare, en god kandidat. Men utav bildens utseende, där sångaren (Phylloscopus-släktet) uppvisare en synnerligen grå stass, så kan ej gransångare uteslutas....

/Oscar

Tack för detta och andra svar. Även om det inte går att säkert bestämma fågeln är det lärorikt att följa era resonemang. Kortet är taget i Falkenberg. Om jag får möjlighet ska jag ta mig tillbaka och försöka få ett bättre kort. Själv var jag inne på på andra sångare som jag inte fick ihop med biotopen (rör/kärr...).
 
Silltrut?

Var härom veckan vid Sydkoster utanför Strömstad, Benen är ganska gula och vingarna tycker jag känns lite spetsigare än havstrutens, intressant och höra vad ni andra tror.. Havs/Silltrut?DSC_0090.jpg
 
Var härom veckan vid Sydkoster utanför Strömstad, Benen är ganska gula och vingarna tycker jag känns lite spetsigare än havstrutens, intressant och höra vad ni andra tror.. Havs/Silltrut?Visa bilaga 125254

Silltrut korrekt. Spetsigheten på vingarna skiljer dock sig inte mellan de olika trutarterna. Det är fler parametrar som påverkar spetsigheten hos alla trutarter, såsom ruggning, vind, flyktsätt mm.

/Oscar
 
Ormvråk

Hej favorittråden!

Så fort jag visar en bild på en ormvråk misstänker en kompis att det är en bivråk.
Hur är det med denna?

/Henrik
 

Bilagor

  • 20120613-DSC_8438.jpg
    20120613-DSC_8438.jpg
    13.4 KB · Visningar: 314
En rovis som kom just som jag plockat fram kameran. Det blev några snabba skott.
En hök gissar jag men vad säger ni som vet?
 

Bilagor

  • _ALM1008.jpg
    _ALM1008.jpg
    55.3 KB · Visningar: 234
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.