Annons

Fågelidentifikation

Någon som vet vilken fågel som lagt dessa ägg? Jag höll på att snubbla på dom i Västerbottens inland, boet var litet, byggd i en tallskog nära en bäck, det låg rätt upp och ned på marken, inte nära något skydd eller så.

Jag skymtade fåglarna i ett träd i närheten, de såg hyfsat små ut.. kanske som en trast.. Men jag är långt ifrån säker på den saken..

Hopplöst svårt att avgöra då inga storleksreferenser finns..... Men utav lägesbeskrivningen samt att det är just fyra ägg så blir min gissningen skogs- eller drillsnäppa.

/Oscar
 
Hej,

Vad kan det här vara för sångare som hoppade mellan marken och dom nedersta grenarna på en liten tall? I övrigt var landskapet en ljunghed nära havet.

Mvh,
Andreas

Din biotopbeskrivning i all ära, men Svea rike är ett par hundra mil långt...........................
Lövsångare har nämnts tidigare, en god kandidat. Men utav bildens utseende, där sångaren (Phylloscopus-släktet) uppvisare en synnerligen grå stass, så kan ej gransångare uteslutas....

/Oscar
 
Är det en lövsångare?

Alla dessa sångare som ska skiljas från varandra. Bilderna tagna på långt avstånd men ni som kan era arter klarar säkert det här. Någon form av sångare. Gissar på löv, men kan inte vara säker eftersom dem är så lika varandra. Fotades i min trädgård i Västergötlands inland.
 

Bilagor

  • mojlig_lovsangare_webb.jpg
    mojlig_lovsangare_webb.jpg
    91.4 KB · Visningar: 393
  • mojlig_lovsangare02_webb.jpg
    mojlig_lovsangare02_webb.jpg
    95.2 KB · Visningar: 392
Hoppas det är ok att ställa en fråga här fastän jag tror mig ha artbestämt fågeln.

Det jag är förundrad över är 2 forsärlor som finns ganska när mitt hem. Den ena ser ordinär ut medan denna andra känns som dubbelt så stor, alldeles fluffig fjäderdräkt, samt att huvudet är kalt som på en gam, se bilden.

Kan någon förklara hur det kommer sig att huvudet är kalt?
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    91 KB · Visningar: 362
Småland, Vid en sjö, Ganska liten, Ett pi PI pi läte som man hör ganska långt. Vad är det?
 

Bilagor

  • _MG_0104.jpg
    _MG_0104.jpg
    13.1 KB · Visningar: 338
Två stycken som jag inte får "träff på". Bägge bilderna är tagna 12-06-21 vid Fäholmen, Hornborgasjön. Den första (bild 1 o 2) är i storlek som en Stare, men får inte till huvudform o teckning. Sångaren ställer till det då den saknar ögonstreck o har ljusa ben.

/Jonas
Ungstare är det som sagt men den tredje är en törnsångare.

Mvh/ Ola
 
Alla dessa sångare som ska skiljas från varandra. Bilderna tagna på långt avstånd men ni som kan era arter klarar säkert det här. Någon form av sångare. Gissar på löv, men kan inte vara säker eftersom dem är så lika varandra. Fotades i min trädgård i Västergötlands inland.
Lövsångare ser rimligt ut utifrån vad som kan ses. Tydliga gula toner, hyfsat tydligt ögonbryn samt till synes ljusa ben.

Mvh/ Ola
 
Hej,

Vad kan det här vara för sångare som hoppade mellan marken och dom nedersta grenarna på en liten tall? I övrigt var landskapet en ljunghed nära havet.

Mvh,
Andreas
Som Stefan Skriver inte helt lätt trots en närbild från sidan. Vingen ligger på ett sätt som gör den onödigt svårtolkad men jag tycker det ser ut som en lövsångares långa vinge. Ansiktets teckning med ett tydligt ögonbryn stöder detta. Benen är svåra men ser ändå relativt ljusa ut tycker jag.

Jag tycker med andra ord att detta ser ut att vara en lövsångare.

Mvh/ Ola
 
Brun kärrhök, hane?

Utanför Malmö häromdagen (18/6). Svävade lågt över fälten och slog något i ett rapsfält.

Har svårt för de blå och bruna, men visst är den brun?
 

Bilagor

  • IMG_7932_400x400.jpg
    IMG_7932_400x400.jpg
    28.3 KB · Visningar: 306
Hopplöst svårt att avgöra då inga storleksreferenser finns..... Men utav lägesbeskrivningen samt att det är just fyra ägg så blir min gissningen skogs- eller drillsnäppa.

/Oscar
Håller med! Ser bra ut för dessa och då boet låg på marken intill en bäck så låter det klockrent för drillsnäppa. Skogssnäppan häckar nästan uteslutande i träd (normalt i framför allt trastbon)..

Mvh/ Ola
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.