Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Ja generellt blir de ljusare ju äldre de är men det finns också en individuell variation. De riktigt bleka är nog dock oftast av betydande ålder. :)

Mvh/ Ola

Är det möjligen så att honor ofta är mer ljusa? I går såg jag denna.
/Henrik
 

Bilagor

  • 20120418-DSC_2290.jpg
    20120418-DSC_2290.jpg
    13 KB · Visningar: 397
Är det möjligen så att honor ofta är mer ljusa? I går såg jag denna.
/Henrik
Alltså, honorna är ju helt annorlunda tecknade än hanarna och detta är mycket riktigt en hona. Äldre honor blir lite blekara på vingpennorna men det är inte på samma sätt som hanarna uppvisar.

Mvh/ Ola
 
Fågelart?

Hejsan,
Jag lägger in en bild till på den ljusa fågel jag såg hemma hos min mamma för några dagar sedan.
Jag har tyvärr ingen koll på vad det är så det vore kanon om någon känner igen den.
Mvh Magnus
 

Bilagor

  • IMG_6518.jpg
    IMG_6518.jpg
    20.9 KB · Visningar: 438
Ängspip?

Hade normalt bestämt denna som en ängspiplärka då jag tycker att både utseende och biotop stämmer bra. Problemet är att den "tjattrade". Vad jag kan minnas var det lite tofsmes likt fast entonigare, både när den satt här, och när den flyttat sig till en annan tallskottstopp., Har inte hört ängspip låta så innan. Kan det vara något annat eller är det bara ett lockläte jag missat?

(Ursäkta kvalité, fotade med mobilen genom tuben en blåsig dag :S )
 

Bilagor

  • xfile.jpg
    xfile.jpg
    23 KB · Visningar: 398
Nån som känner igen den här, trots bristande kvalitet... (tagen idag i nacka)

/Anna =)
 

Bilagor

  • fagel.jpg
    fagel.jpg
    48.5 KB · Visningar: 351
Hade normalt bestämt denna som en ängspiplärka då jag tycker att både utseende och biotop stämmer bra. Problemet är att den "tjattrade". Vad jag kan minnas var det lite tofsmes likt fast entonigare, både när den satt här, och när den flyttat sig till en annan tallskottstopp., Har inte hört ängspip låta så innan. Kan det vara något annat eller är det bara ett lockläte jag missat?

(Ursäkta kvalité, fotade med mobilen genom tuben en blåsig dag :S )
Hej!

Nog är det en ängspiplärka alltid. Lite svårt förstås att veta hur du uppfattade lätet men de kan ju locka rätt frenetiskt och det blir nästan lite tjattrande men det är ju fortfarande högre i ton.

Mvh/ Ola
 
Hej!

Nog är det en ängspiplärka alltid. Lite svårt förstås att veta hur du uppfattade lätet men de kan ju locka rätt frenetiskt och det blir nästan lite tjattrande men det är ju fortfarande högre i ton.

Mvh/ Ola

Nä ska börja spela in ljuden mera tror jag. Men jag har lyssnat på många inspelningar och hittade mycket riktigt en inspelning där ängspiplärka låter som jag kan minnas att denna lät, och som du sa. Tack för hjälpen Ola.

// Christoffer
 
Rörihop lite Grönfink Grönsiska gulsparv sitter inte riktigt klockrent för mig. Detta är?
 

Bilagor

  • Fågelfråga (1 av 1).jpg
    Fågelfråga (1 av 1).jpg
    89.9 KB · Visningar: 310
  • Fågelfråga (1 av 1)-2.jpg
    Fågelfråga (1 av 1)-2.jpg
    77.4 KB · Visningar: 317
  • Fågelfråga (1 av 1)-3.jpg
    Fågelfråga (1 av 1)-3.jpg
    82.3 KB · Visningar: 314
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.