Annons

Fågelidentifikation

Från Botaniska trädgården i Göteborg idag (kraftigt beskuren). Tyckte jag hörde någon sorts hackspett strax innan men är osäker på om det är denna.
 

Bilagor

  • 20120415-2485.jpg
    20120415-2485.jpg
    20.7 KB · Visningar: 357
Senast ändrad:
Vad hittade vi idag då tro? Funderade på fiskgjuse eller kärrhök men det stämmer inte. Inte så lärd på rovfåglarna ännu.
Min sambo fotade.
 

Bilagor

  • a269 copy.jpg
    a269 copy.jpg
    9.7 KB · Visningar: 350
Vad är detta?

Slog en sånglärka och jag trodde först det var en sparvhök. Men det är det väl inte?
 

Bilagor

  • Clipboard01.jpg
    Clipboard01.jpg
    87.1 KB · Visningar: 264
Tack för snabbt svar!
Så kan det kanske vara, tyckte att teckningen på kinden också påminde lite om stenfalk (har kollat i Fågelguiden)
 
Tack för snabbt svar!
Så kan det kanske vara, tyckte att teckningen på kinden också påminde lite om stenfalk (har kollat i Fågelguiden)

Jag håller helt med, jag tror inte att det är en pilgrimsfalk utan en stenfalk, om du dessutom tog den för sparvhök först så stämmer storleken betydligt bättre med stenfalk. Sök gärna på stenfalk på googles bildsökning, eller på svalan (www.artportalen.se/birds) så kommer du hitta många bilder som påminner om din.
 
Tack!
Artportalens bildbank var ett bra tips! Och mycket riktigt, många av bilderna på stenfalk stämmer mycket väl överens med vad jag såg!
Tack för era tips, både Heikkinen & Yens, den här tråden är verkligen värdefull.
 
Visst är det en ormvråk, men att den skulle ha tagit en katt finner jag föga troligt, men vem vet...

/Fredric
måste vara helt uteslutet att en ormvråk skulle kunna ta en vuxen katt. däremot om den skulle redan varit död, så möjligen skulle vråken försöka ta med ngn liten köttbit för konsumtion.
 
Enkelbeckasin?
 

Bilagor

  • Fotosidan.jpg
    Fotosidan.jpg
    24.3 KB · Visningar: 476
  • Fotosidan2.jpg
    Fotosidan2.jpg
    24.1 KB · Visningar: 475
  • Fotosidan3.jpg
    Fotosidan3.jpg
    30.9 KB · Visningar: 485
måste vara helt uteslutet att en ormvråk skulle kunna ta en vuxen katt. däremot om den skulle redan varit död, så möjligen skulle vråken försöka ta med ngn liten köttbit för konsumtion.

Vilka svenska rovfåglar skulle vara kapabla att ta en vuxen katt?

Ursäkta off-topic.
 
Tack

Tack för svaren på mina inlägg för några dagar sedan.
Nu har jag en fågel som jag inte ens har en gissning på.
Tyvärr blev bilden lite suddig.
Hoppas någon känner igen den endå.
Mvh Magnus
 

Bilagor

  • IMG_6531.jpg
    IMG_6531.jpg
    17.1 KB · Visningar: 447
Brun kärrhök?

Jag håller på att katalogisera en del äldre bilder och den här var klassad som brun kärrhök.
Stämmer det fortfarande?
 

Bilagor

  • 20080703-DSC_9173.jpg
    20080703-DSC_9173.jpg
    28.2 KB · Visningar: 422
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.