amaster
Aktiv medlem
Det stämmer fortfarande. En ad hane.
Mvh/ Ola
Tack. De som är riktigt vita på huvudet, är det riktigt gamla rackare?
Hälsn
Henrk
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det stämmer fortfarande. En ad hane.
Mvh/ Ola
Ja generellt blir de ljusare ju äldre de är men det finns också en individuell variation. De riktigt bleka är nog dock oftast av betydande ålder.Tack. De som är riktigt vita på huvudet, är det riktigt gamla rackare?
Hälsn
Henrk
Ja generellt blir de ljusare ju äldre de är men det finns också en individuell variation. De riktigt bleka är nog dock oftast av betydande ålder.
Mvh/ Ola
Är det möjligen så att honor ofta är mer ljusa? I går såg jag denna.
/Henrik
Tack för svaren på mina inlägg för några dagar sedan.
Nu har jag en fågel som jag inte ens har en gissning på.
Tyvärr blev bilden lite suddig.
Hoppas någon känner igen den endå.
Mvh Magnus
Alltså, honorna är ju helt annorlunda tecknade än hanarna och detta är mycket riktigt en hona. Äldre honor blir lite blekara på vingpennorna men det är inte på samma sätt som hanarna uppvisar.Är det möjligen så att honor ofta är mer ljusa? I går såg jag denna.
/Henrik
Hej!Gissar på trädpiplärka, rätt? (eller fel )
Ytterliggare en bild.
Ursäkta kvaliten.
Hej!
Trädpiparna är förvisso på gång men detta ser ut att vara en ängspiplärka. Bl a tun näbb och en flankstreckning som inte skiljer sig så mycket mellan bröst och flank i tjocklek.
Mvh/ Ola
Nån som känner igen den här, trots bristande kvalitet... (tagen idag i nacka)
/Anna =)
Taltrast (med viss reservation för Dubbelyrast)
Det ser onekligen ut som taltrast.ja, det va just det jag funderade på, i Erstavik där den är tagen finns det gott om båda sorterna... Kanske inte går att bestämma utifrån en så taskig bild.
Hej!Hade normalt bestämt denna som en ängspiplärka då jag tycker att både utseende och biotop stämmer bra. Problemet är att den "tjattrade". Vad jag kan minnas var det lite tofsmes likt fast entonigare, både när den satt här, och när den flyttat sig till en annan tallskottstopp., Har inte hört ängspip låta så innan. Kan det vara något annat eller är det bara ett lockläte jag missat?
(Ursäkta kvalité, fotade med mobilen genom tuben en blåsig dag :S )
Hej!
Nog är det en ängspiplärka alltid. Lite svårt förstås att veta hur du uppfattade lätet men de kan ju locka rätt frenetiskt och det blir nästan lite tjattrande men det är ju fortfarande högre i ton.
Mvh/ Ola