Graylingman
Aktiv medlem
Stor flock vid fågelbordet tillsammans med bofinkar.
Tror det är begfink i vinterdräkt?
Bergfink, ja
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Stor flock vid fågelbordet tillsammans med bofinkar.
Tror det är begfink i vinterdräkt?
Rörihop lite Grönfink Grönsiska gulsparv sitter inte riktigt klockrent för mig. Detta är?
Kan det här vara en enkelbeckasin?
/M*
Hejsan!
Behöver hjälp med några fåglar jag såg i Hjälstaviken igår.
Börjar med denna flock vars medlemmar verkade vara i storlek med starar. Är det helt enkelt sådana?
/M*
Håller med! Ser absolut ut att vara hämplingar.Jag får lite hämpling-vibbar från bilden. Speciellt i delförstoringen tycker jag mig ana bruna vingtäckare och ett gråaktigt huvud, och urnupen stjärt. Storleken stämmer väl skapligt med stare, som inte borde uppvisa så tvådelade vingar.
Vänliga hälsningar,
Marcus
Håller med! Ser absolut ut att vara hämplingar.
Mvh/ Ola
Sen har vi denna och jag tycker det är så himla svårt med lärkorna...
Ängspip?
/M*
Tveklös ängspiplärka. Notera bland annat att streckningen är likartad på flankerna som på bröstet. Trädpip har mycket tunnare streck på flankerna. Dessutom har den en tunn spetsig näbb till skillnad från trädpiplärkans grövre.Nån som kan säga nåt om denna också? (s 633, #9487)
/M*
Tveklös ängspiplärka. Notera bland annat att streckningen är likartad på flankerna som på bröstet. Trädpip har mycket tunnare streck på flankerna. Dessutom har den en tunn spetsig näbb till skillnad från trädpiplärkans grövre.
Mvh/ Ola
Någon som kanbekräfta eller dementera ?
Är detta en Mindre sångsvan?
Tack på förhand
Mindre sångsvan stämmer bra. Svart som går långt upp på näbben, svagt svängd och kortare näbb är bra karaktärer
Mvh
Christoffer
När jag och hunden tog en promenad dök det upp två vråkar. Ingenting ovanligt med det, men uppträdandet var inte det normala för ormvråk, de brukar försvinna och se till att de skyms av träd och grenar medan de gör det. En av de båda vråkarna passerade rakr framför mig om än på långt håll. Så brukar bivråkarna här göra, men är det inte litet tidigt? På de bilder jag fick vill jag ha det till bivråk, men hör med er experter för att få visshet.
Håller med, möjligen en berguv kanske?
Jag tror dock inte att ens en utsvulten jaktfalk eller en riktigt sur duvhök skulle ge sig på en katt, övriga tror jag inte alls på, vad säger experterna?
Ormvråk
/Oscar