Annons

Fågelidentifikation

Behöver hjälp med den här lärkan.
Kan det vara en Trädpiplärka eller är det en Ängspiplärka?
Hej!

Detta är ingen trädpip utan en ängspiplärka. En trädpiplärka har bl.a smalare flankstreckning och grövre näbb. Dessutom dyker de inte upp förrän i slutet av april.

Mvh/ Ola
 
En kompis fotade denna utanför köksfönstret, jag har kikat i fågelboken och tycker att det liknar en blå kärrhök. Men jag har ju haft fel förut. Fotot är taget i Karlstads trakten.

Tacksam för svar
Martin Hofverberg
Hej! Detta är ingen duvhök utan en sparvhök (en ung sådan). Notera det nätta intrycket med smala ben samt att man även kan ana att streckningen på bröstet är tvärgående och inte längsstreckat som på en ung duvhök.

Mvh/ Ola
 
Kråka som mobbar en... stenfalk antar jag
En sparvhök är det. Så vitt det går att utröna från bilden så kan det vara en ad hane med tanke på det röda intrycket. Förutom proportioner så kan man bl. a. notera stjärtens teckning som inte stämmer med stenfalk samt undersidan som hade varit längsstreckad hos en stenfalk.

Mvh/ Ola
 
En sparvhök är det. Så vitt det går att utröna från bilden så kan det vara en ad hane med tanke på det röda intrycket. Förutom proportioner så kan man bl. a. notera stjärtens teckning som inte stämmer med stenfalk samt undersidan som hade varit längsstreckad hos en stenfalk.

Mvh/ Ola

Nu när du säger det så ... :)
 
Hej!

Detta är ingen trädpip utan en ängspiplärka. En trädpiplärka har bl.a smalare flankstreckning och grövre näbb. Dessutom dyker de inte upp förrän i slutet av april.

Mvh/ Ola

Ok dår är det en Ängspiplärka :)

Ursäkta för dom massa posterna men jag var helt snurrig och kollade inte så bra :p
 
sjöfågel?

Var ute vid Sandhamn igår och såg den här ensam långt ut över havet, bilden e kass, men ni kanske ändå kan hjälpa mig med vad det kan vara?

/Anna =)
 

Bilagor

  • fagel1.jpg
    fagel1.jpg
    22.7 KB · Visningar: 347
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.