Annons

Fågelidentifikation

Hej! Detta är ingen duvhök utan en sparvhök (en ung sådan). Notera det nätta intrycket med smala ben samt att man även kan ana att streckningen på bröstet är tvärgående och inte längsstreckat som på en ung duvhök.

Mvh/ Ola
Ok men då reviderar vi första utlåtandet, var faktiskt ute igår och googlade på sparvhök, och jag måste säga att den såg väldigt lik ut.
Tack för visat intresse.
Martin.
 
Denna killen höll enbart till i vassen (Malmö, 120325).
Inte mkt till sång heller, lite "pip" då o då men inget jag kände igen (definitivt inga "salt-sill/sylt-sill" ramsor iaf.)

Antar att de svarta benen avslöjar den som gransångare trots dess förtjusning för vass...eller?
 

Bilagor

  • ribbansangare1.jpg
    ribbansangare1.jpg
    74.5 KB · Visningar: 516
Denna killen höll enbart till i vassen (Malmö, 120325).
Inte mkt till sång heller, lite "pip" då o då men inget jag kände igen (definitivt inga "salt-sill/sylt-sill" ramsor iaf.)

Antar att de svarta benen avslöjar den som gransångare trots dess förtjusning för vass...eller?
Hej!

Jodå, visst är det en gransångare. Det du hörde var nog lockläte då.

Mvh/ Ola
 
Anade det men den fintade mig lite genom att envist vara kvar i vassen där det brukar finnas säv- och rörsångare. Antar att det dessutom är för tidigt för dessa?

Tack för svar! :)
Ja sångarna kan dyka upp lite varstans under flytten så nog kan man bli lurad av biotopen ibland. Hittade själv en trastsångare högt upp i en björk en gång vilket skapade lite huvudbry först. ;-)

Och ja det är alldeles för tidigt för rör och säv. De dyker som tidigast upp i sista veckan i april.

Mvh/ Ola
 
VIlken gås ?

Är detta nån korsning mellan olika gäss ? Ingen jag sett innan iallafall :)

fråga1.jpg

fråga2.jpg

/Fredric
 
Senast ändrad:
Vilken uggla?

Jag är så nöjd över att ha fått min första uggla på bild! Tankarna gick till pärluggla men storleken och tvärvattringen på bröstet får mig att tänka på hökuggla? Kan någon hjälpa mig?

Mvh Calle
 

Bilagor

  • uggla1a.JPG
    uggla1a.JPG
    50.1 KB · Visningar: 320
  • uggla2a.JPG
    uggla2a.JPG
    61.2 KB · Visningar: 328
Jag är så nöjd över att ha fått min första uggla på bild! Tankarna gick till pärluggla men storleken och tvärvattringen på bröstet får mig att tänka på hökuggla? Kan någon hjälpa mig?

Mvh Calle

Det är en hökuggla du fotat!

Vackra ugglor, har ännu inte sett någon själv tyvärr

/Fredric
 
Tack Fredric och MixPix! Det blev alltså bättre än jag vågade hoppas på. Ugglan borde inte vara helt vanlig så här långt söderut i Finland. Den är alltså fotad i Borgå i södra Finland. Känner inte till hur skygga de är men denna satt på ellinjen i en halv timme och brydde inte det minsta om mig, fastän jag stod rakt under den eller gick omkring med kameran smattrande. Fantastisk fågel... bjuder på en till.

Calle
 

Bilagor

  • uggla3.JPG
    uggla3.JPG
    64.2 KB · Visningar: 311
Vad kan detta vara för en fågel ? En hybrid ?

DSC_6377.jpg

Denna stötta jag på i Göteborg /Slottskogen. Den uppvaktades (?) av två Knipa hanar , och följdes dessutom av två Knipa honor. Alternativt försökte Knipahanarna jaga bort inkräktaren för att få ha sina honor i fred. Knipahanarna " spelade" genom att lägga huvud /hals längs med ryggen och blåsa upp sig och sträcka på halsarna och låta ganska mycket.

Jag och någon mer tycker att det ser ut som en hybrid mella Vigg o Knipa , så vi kallar den Knigg !

Någon som vet mer ? Ursäkta den dåliga bilden , men jag hade tyvärr ett optikfel när jag tog bilden.

Mvh// Lennart
 
Tack Fredric och MixPix! Det blev alltså bättre än jag vågade hoppas på. Ugglan borde inte vara helt vanlig så här långt söderut i Finland. Den är alltså fotad i Borgå i södra Finland. Känner inte till hur skygga de är men denna satt på ellinjen i en halv timme och brydde inte det minsta om mig, fastän jag stod rakt under den eller gick omkring med kameran smattrande. Fantastisk fågel... bjuder på en till.

Calle

Gnugga in det bara :eek:) Aningen avis över dessa bilder! Vet inget alls om dessa utbredning tyvärr, men visst är dom läckra dessa ugglor!

/Fredric
 
Visa bilaga 123659

Denna stötta jag på i Göteborg /Slottskogen. Den uppvaktades (?) av två Knipa hanar , och följdes dessutom av två Knipa honor. Alternativt försökte Knipahanarna jaga bort inkräktaren för att få ha sina honor i fred. Knipahanarna " spelade" genom att lägga huvud /hals längs med ryggen och blåsa upp sig och sträcka på halsarna och låta ganska mycket.

Jag och någon mer tycker att det ser ut som en hybrid mella Vigg o Knipa , så vi kallar den Knigg !

Någon som vet mer ? Ursäkta den dåliga bilden , men jag hade tyvärr ett optikfel när jag tog bilden.

Mvh// Lennart

Nu är jag fortfarande kass på fåglar, men för mig är det en vigg hona, vet inte riktigt vad som talar emot det, men snart kommer proffsen att hjälpa dig.

/Fredric
 
Visa bilaga 123659

Denna stötta jag på i Göteborg /Slottskogen. Den uppvaktades (?) av två Knipa hanar , och följdes dessutom av två Knipa honor. Alternativt försökte Knipahanarna jaga bort inkräktaren för att få ha sina honor i fred. Knipahanarna " spelade" genom att lägga huvud /hals längs med ryggen och blåsa upp sig och sträcka på halsarna och låta ganska mycket.

Jag och någon mer tycker att det ser ut som en hybrid mella Vigg o Knipa , så vi kallar den Knigg !

Någon som vet mer ? Ursäkta den dåliga bilden , men jag hade tyvärr ett optikfel när jag tog bilden.

Mvh// Lennart

Det är väl en Vigg hona.
 
Säv-, Vide- eller Tallsparv?

Någon som kan säga vad detta är.
Gissar på Sävsparvshona, Videsparv el. Tallsparv. Men har ingen aning...
Tacksam för svar...
 

Bilagor

  • Sparv_400.jpg
    Sparv_400.jpg
    64.7 KB · Visningar: 532
Någon som kan säga vad detta är.
Gissar på Sävsparvshona, Videsparv el. Tallsparv. Men har ingen aning...
Tacksam för svar...

En sävsparv ser det ut som. Har ingen fågelbok här som beskriver skillnaderna, men kollar man i svalans bildarkiv så är videsparven kraftigare tecknad och har ett vitt vingband. Tallsparven ser mer ut som en gulsparv utan gult och håller till mer öster ut.

mvh
Christoffer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.