annasnatur
Aktiv medlem
Av vad jag kan utläsa av bilden så är det en alfågel
Va kul! en sån har jag aldrig sett förut =) Tack för hjälpen!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ok men då reviderar vi första utlåtandet, var faktiskt ute igår och googlade på sparvhök, och jag måste säga att den såg väldigt lik ut.Hej! Detta är ingen duvhök utan en sparvhök (en ung sådan). Notera det nätta intrycket med smala ben samt att man även kan ana att streckningen på bröstet är tvärgående och inte längsstreckat som på en ung duvhök.
Mvh/ Ola
Hej!Denna killen höll enbart till i vassen (Malmö, 120325).
Inte mkt till sång heller, lite "pip" då o då men inget jag kände igen (definitivt inga "salt-sill/sylt-sill" ramsor iaf.)
Antar att de svarta benen avslöjar den som gransångare trots dess förtjusning för vass...eller?
Hej!
Jodå, visst är det en gransångare. Det du hörde var nog lockläte då.
Mvh/ Ola
Ja sångarna kan dyka upp lite varstans under flytten så nog kan man bli lurad av biotopen ibland. Hittade själv en trastsångare högt upp i en björk en gång vilket skapade lite huvudbry först. ;-)Anade det men den fintade mig lite genom att envist vara kvar i vassen där det brukar finnas säv- och rörsångare. Antar att det dessutom är för tidigt för dessa?
Tack för svar!
Är detta nån korsning mellan olika gäss ? Ingen jag sett innan iallafall
Visa bilaga 123639
Visa bilaga 123640
/Fredric
helt rätt , det är en blandras av grågås och kanadagås. inte helt ovanlig.
mvh peter o glad påsk
Jag är så nöjd över att ha fått min första uggla på bild! Tankarna gick till pärluggla men storleken och tvärvattringen på bröstet får mig att tänka på hökuggla? Kan någon hjälpa mig?
Mvh Calle
Jag är så nöjd över att ha fått min första uggla på bild! Tankarna gick till pärluggla men storleken och tvärvattringen på bröstet får mig att tänka på hökuggla? Kan någon hjälpa mig?
Mvh Calle
Tack Fredric och MixPix! Det blev alltså bättre än jag vågade hoppas på. Ugglan borde inte vara helt vanlig så här långt söderut i Finland. Den är alltså fotad i Borgå i södra Finland. Känner inte till hur skygga de är men denna satt på ellinjen i en halv timme och brydde inte det minsta om mig, fastän jag stod rakt under den eller gick omkring med kameran smattrande. Fantastisk fågel... bjuder på en till.
Calle
Visa bilaga 123659
Denna stötta jag på i Göteborg /Slottskogen. Den uppvaktades (?) av två Knipa hanar , och följdes dessutom av två Knipa honor. Alternativt försökte Knipahanarna jaga bort inkräktaren för att få ha sina honor i fred. Knipahanarna " spelade" genom att lägga huvud /hals längs med ryggen och blåsa upp sig och sträcka på halsarna och låta ganska mycket.
Jag och någon mer tycker att det ser ut som en hybrid mella Vigg o Knipa , så vi kallar den Knigg !
Någon som vet mer ? Ursäkta den dåliga bilden , men jag hade tyvärr ett optikfel när jag tog bilden.
Mvh// Lennart
Visa bilaga 123659
Denna stötta jag på i Göteborg /Slottskogen. Den uppvaktades (?) av två Knipa hanar , och följdes dessutom av två Knipa honor. Alternativt försökte Knipahanarna jaga bort inkräktaren för att få ha sina honor i fred. Knipahanarna " spelade" genom att lägga huvud /hals längs med ryggen och blåsa upp sig och sträcka på halsarna och låta ganska mycket.
Jag och någon mer tycker att det ser ut som en hybrid mella Vigg o Knipa , så vi kallar den Knigg !
Någon som vet mer ? Ursäkta den dåliga bilden , men jag hade tyvärr ett optikfel när jag tog bilden.
Mvh// Lennart
Någon som kan säga vad detta är.
Gissar på Sävsparvshona, Videsparv el. Tallsparv. Men har ingen aning...
Tacksam för svar...