Annons

Fågelidentifikation

Tack för svar!
Det finns i området (Mellan södra Vänern o Hästefjorden), men min egna fullt oproffsiga första gissning är kanske ormvråk?

Det brukar ju vara ormvråkar...de ser ju ändå ut lite hursomhelst! :)
Tyckte det ljusa huvudet och utseendet på vingarna kändes kungsörn.
Men jag e bara amatör, kul att försöka ibland! :)

Någon av de otroligt kunniga och hjälpsamma skådarna här kommer säkert ge dig ett bättre svar inom kort. :)
 
Hej

Efter att ha tittat på andra bilder så är jag tveksam till Brunand, vad säger ni??

Mvh
/Niklas
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    18.9 KB · Visningar: 323
ööh nu fixar jag inte denna.. någon??
 

Bilagor

  • 100NPU_7462.JPG
    100NPU_7462.JPG
    96.5 KB · Visningar: 422
  • 100NPU_7473.JPG
    100NPU_7473.JPG
    56 KB · Visningar: 422
hmm.. jag har en del så kallade börringevråkar på bild, men denna upplevde jag som grå på ryggen..
Jo, det är inte den ljusaste typen och ska jag vara ärlig så vet jag inte riktigt var gränsen går för att den ska få kallas börringe. Det är ju endast en benämning på de ljusaste vråkarna och på intet sätt någon systematisk benämning. Hur som helst så är det en ormvråk av relativt ljus typ.

Mvh/ Ola
 
Jo, det är inte den ljusaste typen och ska jag vara ärlig så vet jag inte riktigt var gränsen går för att den ska få kallas börringe. Det är ju endast en benämning på de ljusaste vråkarna och på intet sätt någon systematisk benämning. Hur som helst så är det en ormvråk av relativt ljus typ.

Mvh/ Ola

Vad jag hört så är "Börringevråk" ett uttryck myntat av Stockholmsskådare som såg de ljusa vråkarna kring Börringesjön. Skåneskådarna använde inte uttryck alls eftersom det fanns ljusa ormvråkar i hela Skåne.
Någon faktisk gräns för när de kallas de ena eller det andra finns inte.
(rätta mig gärna någon som har fakta).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.