Annons

Fågelidentifikation

Böcker

Hej
Jag är blott en glad amatör som upptäckte tjusningen med fågelskådning på äldre da'r, men följande två böcker (vid sidan av fågelguiden) har berett mig mycket glädje och insikt:

1. Kunskapen om fåglar av Tage Wahlberg, som berättar (nästan) ALLT om häckningsbeteende hos alla häckande arter i Sverige. Jag hittade den på ett antikvariat för 60:-, vilket klipp!!!

2. Att överleva dagen av Brutus Östling och Susanne Åkesson. En stor bok med vackra bilder av Brutus OCH med Susannes mycket kunniga texter. Fina fotoböcker finns det många men Susannes texter ger många aha-upplevelser.

///Lars-Ove
 
Nåt tips på bra med foto? De jag har suger rätt ordentligt...

Ok, med risk för att jag nu tar upp de du har... Så har jag en som heter "Färgfotoguiden över alla Europas fåglar" som verkar vara "definitivt slut" på Bokus, men som kanske går att hitta.

Den andra heter "Fåglar : alla Europas fåglar, deras liv och beteende - alla Europas fågelarter, deras liv och beteende" och är även den "Definitivt slut" på bokus, men kanske går att hitta.

Detta är som sagt inga fälthandböcker, men jag har spenderat åtskilliga timmar bläddrandes och läsandes i dem, med fågelguiden nära till hands för att jämföra.
 
Stötte på dessa ungar i bo under en fjälltur i Augusti, högt upp på kalfjället. Såg inte till några föräldrar. Någon som har ett hum om vad det är för art (trots kass bild)?
 

Bilagor

  • DPP_67.jpg
    DPP_67.jpg
    27.1 KB · Visningar: 416
  • DPP_68.jpg
    DPP_68.jpg
    21.7 KB · Visningar: 418
Senast ändrad:
Apropå fågelguiden...finns det nån "måste-fågelbok" nr2?
Menar om det finns nåt bra komplement man borde skaffa när man inte hittar i fågelguiden (och innan man fått svar från alla otroligt hjälpsamma skrivare i denna tråden :) )?
Förstår såklart att det finns massa litteratur och mer riktade böcker om tex trutar, rovfåglar etc men finns det nån självklar bok man borde skaffa efter fågelguiden?

Tips emottages ytterst tacksamt!! :)

Om man bara ska ha två fågelböcker om sveriges fåglar rekommenderar jag att komplettera fågelguiden med "Nordens fåglar" av Roland Staav & Thord Fransson. Den behandlar saker som häckningsförhållanden,beteende och föda m.m. mer ingående, och av kunniga författare. Den har även bra foton förutom färgteckningarna för artbestämning.

Mvh, Toni
 
Kan man få lite hjälp fotat vid fågelmatningen Hustegaholm Lidingö, jag identifierade Kåltrast, grönsiska, trädkrypare nötskrika talgoxe och blåmes idag!
 

Bilagor

  • vilkenfagel.jpg
    vilkenfagel.jpg
    76.4 KB · Visningar: 1,305
Ny gäst?

Har en enkel fågelmatning bestående av talgbollar i trädgården. Villaområde i centrala Malmö.

Har mest gråsparvar och pilfinkar där, samt ett par talgoxar och blåmesar. Rödhaken har varit där en dag.

Men igår såg jag något annat. Eller, är det så enkelt att det är en ungfågel av gråsparv alt pilfink? Förslag på vad jag skall leta på i Fågelguiden?

Bifogar dels en översikt så ni får storleken och sedan en closeup.

Tack på förhand.
 

Bilagor

  • IMG_5371_400_2.jpg
    IMG_5371_400_2.jpg
    44.6 KB · Visningar: 951
  • IMG_5371x400.jpg
    IMG_5371x400.jpg
    63.7 KB · Visningar: 1,014
Vilka fåglar?

Någon som vet vad det här är för fåglar? Sett dom på Teneriffa för två veckor sedan. Kan vissa arter vara arter som finns i Sverige fast ändå en annan? Som teneriffa blåmesen (coboltmes).

Tacksam för svar! :)
/Edwin
2012-01-18teneri_4370DSC_02.jpg

2012-01-18teneri_4373DSC_03.jpg

2012-01-18teneri_4375DSC_04.jpg

2012-01-20teneri_4558DSC_01.jpg

2012-01-20teneri_4575DSC_04.jpg
 
Har en enkel fågelmatning bestående av talgbollar i trädgården. Villaområde i centrala Malmö.

Har mest gråsparvar och pilfinkar där, samt ett par talgoxar och blåmesar. Rödhaken har varit där en dag.

Men igår såg jag något annat. Eller, är det så enkelt att det är en ungfågel av gråsparv alt pilfink? Förslag på vad jag skall leta på i Fågelguiden?

Bifogar dels en översikt så ni får storleken och sedan en closeup.

Tack på förhand.

Hona gråsparv.

/Magnus
 
Vilken fågel

Hej
Hade i veckan besök av en ny bekantskap vid fågelbordet.
Vad kan det vara ?
//Björne
 

Bilagor

  • IMGP2266.jpg
    IMGP2266.jpg
    70.2 KB · Visningar: 2,244
Blandgås?

Halloj!

Såg denna gås tillsammans med några Kanadagäss idag vid Råstasjön i Solna. Är det en unge av nåt slag eller kanske en blandning? Nån som vet?

/M*
 

Bilagor

  • 120129_rastasjön_0158.jpg
    120129_rastasjön_0158.jpg
    15.7 KB · Visningar: 970
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.